• Anonym (Lika)

Ensam vårdnad - gemensam?

Anonym (Mor) skrev 2022-10-09 09:39:37 följande:
    Ensam vårdnad - gemensam?

Hej 

jag behöver råd?.

i februari fick jag enskild vårdnad då pappan i mitten av tvisten ?gav efter? och ville inte heller ha ett fastställt umgänge.  Det har varit tyst från honom sedan dess, jag har skickat veckomail varje söndag med info om barnet. 
    2021 dömdes pappan till grov rattfylla och droganvändning av cannabis 2 gånger. 

igår hörde pappan av sig igen och svamlade massor via sms om bortförklaringar m.m men ?har inte möjlighet att skapa relation nu? trots att jag flera gånger under de här nio månaderna har frågat om han vill träffa barnet. 

hur stor är sannolikheten att han får tillbaka sin del av vårdnaden om han ansöker om den. 

enligt pappan själv har han inget missbruk utan det var självmedicinering innan han fick sin adhd diagnos påstår han. 

Ta det lugnt och sitt still i båten. Fortsätt som förut, skicka uppdateringar. Vill han ha umgänge säg att ni träffas på familjerätten för att få till ett bra schema. 

Processen för honom att få vårdnad är rätt lång och tar endel energi. Det är papper som ska skrivas, möten och utredning hos familjerätten, förhandling på tingsrätten Är han en strulputte kommer han inte orka.  Har han skärpt till sig och fått ordning på sitt liv kommer han säkert få någon form av regelbundet umgänge vilket nog är bra för barnet. På sikt, om allt funkar, även vårdnad. 

Vad du ska akta dig för är att ge efter för diverse hot.  Lått honom driva processen. 
  • Anonym (Lika)
    Anonym (....) skrev 2022-10-09 15:57:37 följande:
    Haha är du ens läskunnig? Stod inget i trådstarten av det du nu hittar på.
    Tar du också nåt olämpligt?? 

Om man skitit i sitt barn i nästan ett år har man jävligt mycket att bevisa för att ens få träffa barnet igen. 
    Nej, oftast behövs bara en ärlig vilja att få träffa barnen samt att man accepterar rätt tydliga ramar. Tex övervakat, väldigt kort tid, faställd plats. 
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Mor) skrev 2022-10-09 17:30:30 följande:

Tack för era svar. Jag tror pappan har en psykos eller något just nu då han skrivit väldigt svamlande sms som inte hänger ihop och inga sms som gynnar umgänge med sonen. 

jag har som sagt bjudit in till umgänge många gånger men inget pappan velat ha. 

Så det är nig Väldigt långt bort ändå att han kommer ansöka om gemensam vårdnad. 

Ignorera, låt det inte påverka dig 
Svar på tråden Ensam vårdnad - gemensam?