• Anonym (Anonym)

Jag får inte leva som jag vill

Jag är kär men det får jag inte vara av mina föräldrar. Värt att nämna är att jag är 22 år gammal. 

Detta gör att jag måste leva ett dubbelliv, någonting som jag inte vill göra. Mina föräldrar accepterar inte att jag har en pojkvän på grund av deras religion och kultur. Enligt de är det en skam. Dottern i familjen får inte umgås med en kille på det viset då det drar skam över släkten.

Det gör mig så ledsen, jag känner hela tiden att jag gör fel då detta har blivit implementerat i mitt huvud sedan jag var barn. Jag känner mig som en dålig människa som är kär, jag känner mig misslyckad. Jag funderar på att göra slut för att sluta känna det dåliga samvetet jag har hela tiden. Samtidigt vet jag inte hur jag ska träffa någon, bli kär och gifta mig om jag inte får träffa någon? Så fort mamma hör att jag pratar med honom trakasserar hon mig och förklarar att det är en skam. Hon stormar in i mitt rum när hon tror att jag pratar med honom. Eftersom jag alltid haft och fortfarande har ett så stort förtroende för de känner jag att jag gör fel.

Detta leder till att jag måste ljuga varje gång jag är med honom, det  är så jäkla utmattande. Mina föräldrar och jag har världens finaste band i övrigt och det gör att det blir extra svårt att ljuga varje gång. Jag har frihet i mycket men inte detta. Jag känner en så stor press över att  kunna göra min familj nöjd men samtidigt  kunna ha en hälsosam kärleksrelation. 

Jag förstår att mina föräldrar inte har rätt till att styra mitt liv. Jag försöker att intala mig själv det Men det dåliga samvetet kommer jag inte ifrån. Vad hade ni gjort? Vad har ni för tips? 

• Svar på tråden Jag får inte leva som jag vill
  • Anonym (Myndig)
    Jårdi skrev 2022-10-09 16:00:59 följande:

Vilka taskiga svar du har fått. 

låter jättejobbigt ts. 

du har rätt till stöd från socialtjänsten om du vill ha hjälp med att komma hemifrån. Det finns skyddat boende till exempel. du kan också få stödsamtal. Beroende på vilken kommun du bor i ser hjälpen olika ut. I Stockholm, Malmö, Gbg finns mer stöd kopplat till om man är utsatt för kontroll osv Än på
    mindre orter. 

tror du de kan acceptera att du inte vill bo hemma längre eller skulle det finnas risk för konsekvenser om du flyttar på egen hand? I så fall skulle jag ha gjort det med hjälp av soc, sen avvakta och se hur din familj reagerar och om de kan acceptera det med tiden. Du förtjänar att ha det bra och bestämma själv över sina relationer. 

Så det är taskigt att upplysa ts om att hon har rätt att vara ihop med den hon vill? Att påminna om att vi bor i ett fritt land? Att hon är fri att leva hur hon vill?
  • Anonym (vanlig tråkig mamma)

Du måste få leva älska den DU vill...
    Men som förälder vill man skydda sina barn från att begå misstag.
    Jag har pratat med min son att flickor ska behandlas med respekt mm
    (annars vrider jag öronen av honom).
    Vår dotter och hennes kompisar som går i gymnasiet får ha fest hemma, hämtas av föräldrar eller äldre syskon. Familjerna oberoende om de är kristna, muslimer eller totalt otroende vill bara erat bästa.

Att vara 22 och inte få ha en pojkvän är inte ok.
    Om du känner att din kille är en bra grabb så måste du se till att han accepteras av dina föräldrar, 

• mamaleona
    Dexter dot com skrev 2022-10-09 05:34:30 följande:

Varför flyttar du inte hemifrån och blir självständig?

Exakt min tanke. Alla mina 4 barn flyttat vid 17-19år. As simple as that. Att mamma kliver in i ens rum bara sådär låter i mina öron respektlöst. Dags o klippa navelsträngen tjejen
  • mamaleona
    Jårdi skrev 2022-10-09 16:00:59 följande:

Vilka taskiga svar du har fått. 

låter jättejobbigt ts. 

du har rätt till stöd från socialtjänsten om du vill ha hjälp med att komma hemifrån. Det finns skyddat boende till exempel. du kan också få stödsamtal. Beroende på vilken kommun du bor i ser hjälpen olika ut. I Stockholm, Malmö, Gbg finns mer stöd kopplat till om man är utsatt för kontroll osv Än på
    mindre orter. 

tror du de kan acceptera att du inte vill bo hemma längre eller skulle det finnas risk för konsekvenser om du flyttar på egen hand? I så fall skulle jag ha gjort det med hjälp av soc, sen avvakta och se hur din familj reagerar och om de kan acceptera det med tiden. Du förtjänar att ha det bra och bestämma själv över sina relationer. 

Hurså??? Ärliga svar o valet är hennes. Ska du börja leva ditt liv eller ännu vid 25 hänga i deras soffa???!!!
  • Mrs Moneybags

Förstår att det är jättetufft, men du kan inte ändra på dina föräldrar tyvärr! De kommer att ha sina åsikter oavsett. 

Det enda du kan göra är att göra en plan för att flytta ut. Kanske gå en utbildning på annan ort och leva ditt fria liv där. 

• Gullvivor
    mamaleona skrev 2022-10-10 09:23:08 följande:
    Hurså??? Ärliga svar o valet är hennes. Ska du börja leva ditt liv eller ännu vid 25 hänga i deras soffa???!!!
    Förstår inte varför du är så dryg? Det är vanligt i andra kulturer att kvinnor flyttar hemifrån först när de gift sig. Känner många som är i den åldern och fortfarande bor hemma. Nu håller jag dock med om att ts bör flytta om hon vill styra över sitt liv själv men finns som sagt ingen anledning till att vara så dryg och göra sig lustig över att man bor hemma bara för att dina ungar slängdes ut såfort de blev myndiga. 

Till TS - Jag tror faktiskt inte att det är kärleken de är emot utan snarare omständigheterna kring det. Är det en bra kille? Uppfattas han som seriös? 
    Det är inget konstigt att bli kär och träffas innan man gifter sig i dessa kulturer heller utan att det ses som fel beror ju på många olika anledningar. Dina föräldrar blev säkert också kära i varandra och vet om detta.

Lösningen tror jag är att komma fram till varför de tycker som de gör för att sedan kunna gå vidare. Är ju en skillnad om du inte får träffa någon överhuvudtaget (hur tänker de kring giftermål t.ex? Du är ju ändå 22 och inte så ung längre så tror också de vill att du träffar någon egentligen) eller om killen är bra, men inte tagit kontakt med din familj och då uppfattas som oseriös. 
    Som sagt, ta reda på vad det faktiskt handlar om. Hoppas det löser sig.
  • Anonym (fritt val)
    Gullvivor skrev 2022-10-10 10:02:04 följande:
    Förstår inte varför du är så dryg? Det är vanligt i andra kulturer att kvinnor flyttar hemifrån först när de gift sig. Känner många som är i den åldern och fortfarande bor hemma. Nu håller jag dock med om att ts bör flytta om hon vill styra över sitt liv själv men finns som sagt ingen anledning till att vara så dryg och göra sig lustig över att man bor hemma bara för att dina ungar slängdes ut såfort de blev myndiga. 

Till TS - Jag tror faktiskt inte att det är kärleken de är emot utan snarare omständigheterna kring det. Är det en bra kille? Uppfattas han som seriös? 
    Det är inget konstigt att bli kär och träffas innan man gifter sig i dessa kulturer heller utan att det ses som fel beror ju på många olika anledningar. Dina föräldrar blev säkert också kära i varandra och vet om detta.

Lösningen tror jag är att komma fram till varför de tycker som de gör för att sedan kunna gå vidare. Är ju en skillnad om du inte får träffa någon överhuvudtaget (hur tänker de kring giftermål t.ex? Du är ju ändå 22 och inte så ung längre så tror också de vill att du träffar någon egentligen) eller om killen är bra, men inte tagit kontakt med din familj och då uppfattas som oseriös. 
    Som sagt, ta reda på vad det faktiskt handlar om. Hoppas det löser sig.

Allt du skriver är helt rimligt och ok, om man själv tycker det och vill välja att leva enligt sina föräldrars och familjens kultur.

Om man känner som ts så är ett alternativ att bestämma sig för att leva sitt eget liv, sen får föräldrarna vackert acceptera att det är så det funkar i ett öppet och fritt land där lagen och kulturen utgår ifrån individens rätt inte familjen, kulturen eller religionen.

Varför ska familjen granska, utvärdera och godkänna killen?
    TS verkar vuxen nog och ha både förstånd och begåvning att själv välja kille och bedöma om han är bra eller inte. 
    Hon är inte föräldrarnas eller familjens ägodel utan en fri människa med ett fritt val.

Lite nyfiken vart TS tog vägen?
    Hon kanske inte får ha kvar telefonen längre när hon skriver om sånt här...

• Gullvivor
    Anonym (fritt val) skrev 2022-10-10 10:29:12 följande:

Allt du skriver är helt rimligt och ok, om man själv tycker det och vill välja att leva enligt sina föräldrars och familjens kultur.

Om man känner som ts så är ett alternativ att bestämma sig för att leva sitt eget liv, sen får föräldrarna vackert acceptera att det är så det funkar i ett öppet och fritt land där lagen och kulturen utgår ifrån individens rätt inte familjen, kulturen eller religionen.

Varför ska familjen granska, utvärdera och godkänna killen?
    TS verkar vuxen nog och ha både förstånd och begåvning att själv välja kille och bedöma om han är bra eller inte. 
    Hon är inte föräldrarnas eller familjens ägodel utan en fri människa med ett fritt val.

Lite nyfiken vart TS tog vägen?
    Hon kanske inte får ha kvar telefonen längre när hon skriver om sånt här...

Hennes familj kommer dock inte bara acceptera allt helt plötsligt och då är det upp till TS hur hon vill lösa det ja, men hon skriver själv att hon annars har en bra relation till sina föräldrar och alla är faktiskt inte villiga att säga upp kontakten med sina föräldrar bara sådär. Om det går så vill man ju självklart lösa det på andra sätt, så att både TS, hennes pojkvän och föräldrar blir nöjda.

Dessutom har alla inte "förstånd och begåvning" för att välja bra män. Många föräldrar hade nog sett att barnet själv väljer och sedan lär sig av sina misstag, medan andra föräldrar känner att de vill skydda sina barn från att välja fel.
  • Anonym (Inte korrekt egentligen)

Nu är det här inte kanske korrekt egentligen, inte så det borde vara, men det underlättar förmodligen om din pojkvän konverterar till islam och sedan att ni gifter er. Så att det inte blir det här är min kuff-pojkvän och jag vill vara med honom. Utan att han är en muslimsk man du vill gifta dig med.

Då kanske dina föräldrar blir ok med det. 

Svar på tråden Jag får inte leva som jag vill