• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Jag har 10000 gånger mer respekt för ett parkbänksfyllo än många andra, ska du veta.

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-13 11:16:05 följande:

Jag har 10000 gånger mer respekt för ett parkbänksfyllo än många andra, ska du veta.

De har mer i skallen än många andra.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 09:58:08 följande:

Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så. 

Bara åk runt så ser du hur det ser ut på landsbygden. Testa typ Grängesberg och de trakterna.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 09:58:08 följande:

Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så. 

Tycker att det finns bättre saker att sträva efter än att bo i ett fallfärdigt och mögligt ruckel som soc betalar.
  • Kockobello
    Missermajser skrev 2022-10-15 12:09:51 följande:

Både och, eftersom det inte håller att referera till Kamprad för att kunna motbevisa det.

Vi lever ju i ett slutet system på jorden så länge vi inte kan hämta mer i rymden eller något. Resurser har ju något slags gräns och kontrolleras av några som mot betalning ger tillgång på de resurser som finns i vårt slutna system. Därför kan inte alla bli en Ingvar Kamprad. Det krävs ju även  folk som är mer i beroendeställning och som inte kan göra egna investeringar för att öka sitt kapital. Kan alla producera eget mervärde utan eget kapital att investera så skulle väldigt få vara med och producera mervärde åt andra.

En bra infallsvinkel. 
  • Kockobello
    Tow2Mater skrev 2022-10-15 13:00:54 följande:
    Skaffa 4-6 barn du inte kan forsorja.
    Helt klockrent förslag. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 12:49:39 följande:
    Ja, jag vill veta. Jag visste inte att jag kunde få bo i hus. 
    Om du vill ta dig ur situationen är det väl bättre att satsa på någonting annat än att få soc att betala för ett mögligt ruckel på landsbygden.

Det här blir ju tyvärr ett exempel hur man inte ska tänka om man vill framåt, att gå och vara avundsjuk på soc-fall i kalla hus ute på landsbygden. 

Det finns mer konstruktiva vägar att gå.
  • Kockobello
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 14:50:10 följande:

Husliv betalt av socialen? Tänk utanför storstadsregionerna.
    Jag pratar om väldigt många pensionärer som bor i hus de har betalt av eftersom det var så man gjorde. De bor i en ort med vänner och grannar, de har ett "gott liv" på ålderns höst. Inte fett, men en viss livskvalitet. 

De har hus som kanske inte är toppskick men de har haft en fungerande ekonomi eftersom driftskostnaderna och levnadsomkostnader har varit någorlunda förutsägbara.

Ett hus med direktel har kostat ungefär 20.000 om året att värma och driva. 75% är värme och varmvatten.

Helt plötsligt så kostar det 3 till 5 ggr mer plus att matkostnaderna skenar. De har inte varit men är nu fattiga med utgifter som de inte kan hantera.
    De har ingen hyresförening som vägrar låta kostander drabba dem.

Debatten fokuserar ofta på de medellösa, de fattigaste. Vad vi nu står inför är att vi kommer få många fler medellösa och en ny kategori, tidigare pensionärer och låginkomsttagare och de kommer inte ha en suck. Det skrämmer mig i alla fall.

Verkligen. Typ änkan som levt på gröt senaste 10 åren bara för att kunna bo kvar i sitt hem som de gnetat ihop och betalat av lånet på. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 16:23:59 följande:
    Har bara sett artiklar nu om medelklass som är oroliga. Är inte så intresserad av den sortens "fattigdom" i denna tråd. Men om artiklar om en fattig änka kommer så kanske jag lägger upp den. Den här tråden handlar om de fattigastes situation, det är korrekt. Jag gjorde en annan tråd om medelklassen men den blev inte så läst. Kan länka till den här. 
    Gröt-ätande änkan är alltså inte att bry sig om, eftersom hon har ett gammalt hus?

Vilka är det som får räknas i tråden då?
  • Kockobello

Dessutom existerar det aldrig något eget ansvar för någonting, utan det är mest att de som lyckats skaffa sig någonting är dumma, om det så bara är ett sketet ruckel utanför typ Bengtsfors. 

Att se sig själv som offer, helt utlämnad åt ödet, har aldrig hjälpt en endaste människa i hela världshistorien. 

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns