Inlägg från: Anonym (Loth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Loth)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-10-26 22:42:45 följande:
    Priset är det samma oavsett livsstil.
    Inte alls
    Om man sköter sin hälsa kommer man inga mediciner och behöver inte gå till läkaren annat än i undantagsfall. Dessutom får man mer energi och därmed bättre möjligheter för högre inkomst.

Den personliga ekonomin är ett resultat av den livsstil man har.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 22:45:45 följande:
    Okej, så att jag var underviktig var bra. Och bli sjuk eller hål i tänderna får man inte ökad risk för av stress, sa ingen forskning någonsin.

Kan du gå ut härifrån nu? Jag blir nästan rädd av att tänka på att Sverige är fullt. Sverige är fullt av etniska svenskar som tänker som du. 
    Vad blir du rädd för? Att det finns de som konstaterar att man kan påverka sin situation?
  • Anonym (Loth)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-26 23:21:29 följande:
    Såna här åsikter och inställningar är av sådan art att jag tappat tron på allt vad människor heter. Lika orealistiskt och naivt som att tro på tomten eller att Jesus kunde gå på vattnet. Men var och en blir hög på sin galna tro. Hört talas om gener och arv?
    Att livsstil påverkar hälsa och arbetsförmåga är fakta. Inget att diskutera faktiskt. Att det är obekväma fakta för vissa förändrar inte detta.
  • Anonym (Loth)
    Kockobello skrev 2022-10-27 10:50:46 följande:
    Jag använde pengarna på det absolut mest effektiva sättet, nämligen genom att behålla bostaden. Är du månne lite efterbliven?
    Det intressanta är alla de beslut som fattades innan du hamnade i den situationen. Eller du hävdar att du gjorde allt rätt och hamnade där ändå?
  • Anonym (Loth)
    Kockobello skrev 2022-10-27 17:33:14 följande:
    Det var inga "alla de beslut" utan det var en (1) regel jag inte hade koll på.

Har du koll på varenda regel i hela Sverige?
    Så du har gjort ett fel i hela ditt liv. Den analysen måste gått fort...
  • Anonym (Loth)
    Kockobello skrev 2022-10-28 16:53:51 följande:
    Nej. Men det var ett (1) fel som gjorde situationen. 
    Det är aldrig ett beslut som gör en situation. Ett liv består av miljontals beslut. Så gott som alla människor gör enormt många fel, i synnerhet tidigare i livet som får negativa konsekvenser för resterande delarna av livet. 

Ju fler konstruktiva beslut man fattar desto starkare blir man. Därmed minskar också risken att man åker illa ut av missöden eller misstag som inträffar.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-28 09:01:19 följande:
    www.familjeliv.se/forum/thread/82068936-jag-vill-inte-leva

Tips! Tråd för ekonomiråd till den som har en fast lön och dragit på sig skulder. Tips också till dig Loth, där kan du bidra till den grupp som du använder den här tråden för att lufta dina åsikter kring. 
    Jag har egentligen inga åsikter om personerna som sådana. Däremot om situationerna om uppstått. Jag förklarar att de själva är orsaken och att de själva kan förändra sin situation.
  • Anonym (Loth)
    Anonym (guldsked) skrev 2022-10-29 20:49:27 följande:
    1. En person tog ett beslut att gå över gatan i mörker och dimma i november. Blev påkörd av fyllo som körde som en biltjuv, fick nervskador och smärta för livet och har aldrig kunnat arbeta mer än halvtid.

2. En person tog en ridlektion. Hamnade i rullstol för livet utan kontroll över ens basala saker som sin blåsa, vilket lätt leder till kraftig depression. Har jobbat korta perioder men blir helt utmattad bara av att ta sig ur huset, ständigt oroa sig över toabesök och hålla på med katetrar på tveksamt rena toaletter.

3. En person gick 7 meter ut till brevlådan, som hen gjorde varje morgon. Denna morron halkade hen och fick komplicerat benbrott, måste vara helt sjukskriven 6 månader och hade en massa problem i ytterligare ett halvår.

Det händer en massa saker i världen som bara beror av ett enda beslut, som inte alls är något självklart fel eller klandervärt med, men som ändå får enorm påverkan på personens ekonomi och liv.
    1 & 2  är undantag. För normalpersonen fungerar det inte så utan det är en mängd misstag som tillslut leder till allvarliga konsekvenser på sikt.

3 är sådant som sannolikt händer någon gång i livet. Ett mycket bra exempel på hur mindre misstag kan leda till en katastrof. För om man hamnar i den situationen och skapat sig god ekonomi, gott psyke och bra grundhälsa tar man sig igenom det ganska enkelt. Samtidigt som det kan innebära en katastrof om man gjort sig mentalt svag med svag grundhälsa och dessutom svag ekonomi.

Den svage personen åker riktigt illa ut och klandrar sedan oturen för sin situation när det egentliga problemet var att han inte bäddat för sig. För skador är sådant som man förr eller senare råkar ut gör.

Den starke bara kör på och kommer snart tillbaka. 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-02 14:30:30 följande:

Ur kockens perspektiv på billig mat :(den här människan har jag alltid tyckt skriver mycket bra, så kul att hon börjat skriva igen, sedan 30 oktober tydligen!)

Vissa är utestängda.
    Men vaddå? Det finns ju potatissoppa!
    Och därför blir uppsjön av billiga recept lite tveeggade. De delas sällan av människor som inte ligger sömnlösa i väntan på elräkningen. Det är som när framgångsrika människor koketterar med att de minsann spottat i nävarna och jobbat som städare eller i vården några sommarlov när de pluggade till jurister eller ekonomer. Som om det skulle ge en förståelse för hur det är att jobba med det hela livet.

De av oss som har ont om pengar behöver inte fler tips om potatissoppa. De behöver förändring. Och de behöver veta att att de andra av oss strävar efter att alla ska ha samma trygghet och möjligheter. Hela samhället behöver solidaritet.

Ingredienserna som ibland saknas i recepten på potatissoppor är inte bara kunskap i näringslära utan också en tesked insikt och ett kryddmått ilska över hur inkomstskillnaderna växer i Sverige. Om du aldrig haft en vän som varit hungrig för att förråden är tömda så lever du gastronomiskt segregerat. Eller med skygglappar.

Innebär det här att vi ska sluta dela med oss av våra billiga recept? Eller de extravaganta? Självklart inte. Att det saknas copyright på recept har lett till både generositet och en enorm gastronomisk utveckling. Men kanske tvätta bort tonen av ?det är bara att ?? oavsett vilken inkomst man har? Det som är ?bara? för dig är inte per automatik det för andra.
    Här vill jag passa på att rekommendera Portionen under tian som ger roliga goda och näringsriktiga recept. Mycket baljväxter! Men de kräver en hel del tid och planering, något välbärgade människor kan unna sig att strunta i.

Vilket struntprat från den kocken rent ut sagt. Men det är väl hennes sätt att spela Robin Hood. Men egentligen skjuter hon de som hon påstår sig vilja hjälpa i foten. Fast hon levererar det de vill höra så hon får därför applåder. Pinsamt faktiskt.

Det behövs mer ärlighet i samhället. 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-02 15:39:32 följande:
    Som tapper riddare i korståget mot fattiga, Loth:

Det behövs mer ärlighet i samhället säger du. Jag håller med. Vad är det i texten som du upplever oärligt?

Egentligen skjuter hon de som hon påstår sig vilja hjälpa i foten säger du.
    Ja, hon kan inte göra så mycket. Hon erbjuder sitt substack gratis till de som har vissa ekonomiska situationer, läser du länken kan du se vilka. Lisa som privatperson kan inte göra så mycket. 

Struntprat och pinsamt är värdeord. Jag vet inte vad i texten du tycker är struntprat och vad du tycker är pinsamt. 

"Det är väl hennes sätt att spela Robin Hood" . Man kan absolut anklaga den som önskar samhällsinsatser och politik för att de spelar Robin Hood, och även de som erbjuder sitt nyhetsbrev utan kostnad för att de spelar Robin Hood. Men vem kan spela Robin Hood på ett sätt som riddare Loth kan acceptera? 

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du är kvar här och förstör tråden. Å andra sidan får jag ju erkänna att få andra visar aktivt intresse för tråden, så jag kanske borde visa min ickefattige korstågsriddare Loth tacksamhet istället, vad vet jag. 
    För att det är struntprat att hävda att gemene man och fattiga inte kan sänka matkostnader och förbättra kosten.

Hela västvärlden lever på processad mat som är dålig för hälsan och ganska enkelt kan bytas ut. Oftast är råvarorna inte bara billigare utan dessutom hälsosammare än de förädlade alternativen. Havregryn är både mer hälsosamt och mycket billigare än Havre fras för att nämna ett exempel.

Enkla knep för en bättre hälsa och bättre ekonomi är:
    1) Är max tre gånger om dagen. Undvik all form av snacks.
    2) Ersätt all dryck med vatten.
    3)  Uteslut friterad mat ur kosten. Ät t.e.x.potatis istället för pommes frites och chips.
    4) Lev i hög utsträckning på näringsrika råvaror som inte är förädlade: Rotfrukter, baljväxter, havregryn och ägg mm.
    5) Utnyttja att frysta grönsaker är näringsrika och billiga.

Grundproblemet är dock att de flesta fattiga har innehållslösa liv och tröstar sig med mat eller droger. Så om man tar ifrån dem skräpmaten så har de inget kvar att leva för.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns