Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
Min situation var mycket värre än att ha fastnat i hemmet mellan jobb men vill inte gå in närmare på det faktiskt.
Jag vet inte om du kommer att hålla med mig, men det är en balansgång mellan att erkänna hur tuffa förutsättningarna kan vara och att inte låta människor ge upp.
Artikeln jag delade ovan var utöver sina poänger om kopplingen mellan fattigdom och lågt klimstavtryck skriven ur utgångspunkten "jag kom från noll och intet". Den relativa fattigdomen spelas ned som något som inte ska romantiseras, samtidigt som pooluppvärmning demoniseras. Människor i orten ska tackas för att de har den goda smaken att stanna i fattigdom och inte göra klimatavtryck.
Jag tänker att de ökade klyftorna har ritat om Sverige ordentligt. Nyligen läste jag också att 70 procent av alla födda 1980 tjänar mer än vad deras föräldrar gjorde. De 30 procenten som inte gör det, vad hände med dem?
Men trots dessa orättvisor kan man ta ett visst ansvar för det egna livet. Det finns ett problem med "gullifiering" av utsatthet.
Verkar handla om vikt nu i tråden? Jag tänker att om man är "fattig" så där som man var när vi talar om det gamla "fattig-Sverige" så blir man inte fet.
Jag tror inte att du vill förstå Mari123. Det finns barn i Sverige idag som inte har tillräckligt att äta. De är inte feta.
Sedan finns en koppling mellan social utsatthet och fetma. B la har skrivit om det. Jag lägger inte tid på tjafs i den här tråden och det står tjafs i rött över dina inlägg.
Ha det gott Mari123
Fast det var inte så det stod. Det stod att fattigdom har ett samband med lägre klimatavtryck och ojämlikheten i hennes närområde illustrerades, med tydligt bildspråk, det medges.
Jag förstår därför vad du menar med "trolltext" "anpassad för sociala medier" . Avsändare och målgrupp var tydliga. DN ser det säkert som att de ger plats för fler röster. Det tycker jag inte är fel. DN skrev även på ledarplats idag 11 jan 2023 att solidaritet och moral inte är motiverande.
Jag hinner inte diskutera det idag, eller annat. Men ser att andra gör det. Det är ju bra, vad jag ville med tråden osv
Nu ser vi till att sluta vara fattiga så får vi dansa fritt from 1 juli!
De kommer ändra sig på Prinsen direkt
"Hur har ni andra det, vanliga människor som arbetar? Känner ni att ni får hålla igen? Räcker era pengar?" Citat från person i villa med 70 000 rent i månadsinkomst.