• Tow2Mater

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-11-17 11:18:30 följande:
    Jag är medveten om att dessa råd inte fungerar för den som inte har pengar över när hyra och mat är betalda. Råden vänder sig inte heller till den som har försörjningsstöd. Då har man inte förutsättningar att spara eftersom villkoret för att bli beviljad försörjningsstöd är 0 kronor kvar i tillgångar, dvs en buffert på 5000 kronor är inte tillåtet. 
    Fröken Allvar skrev 2022-11-17 11:39:27 följande:
    Det är ett bra råd. Det känns för mig positivt och viktigt att använda tråden till det jag avsedde den för. Men som jag läser i ditt svar mellan raderna så kan det absolut bli så pass negativa konsekvenser av att skriva i tråden att jag själv slutar att använda den. 
    Fröken Allvar skrev 2022-11-17 11:25:48 följande:
    Till den som är i liknande situation som jag och kan spara lite så kan jag berätta att jag började spara igen på ett ISK-konto förra året. Som student sparade jag 200 till pensionen men slutade när jag inte längre hade råd. Dessa pengar är låsta. De är värda 100.000 kronor idag.

Förra året började jag spara det dubbla, 400 kronor per månad. De är nu värda 5000 kronor. 

OBS att det kan vara osmart, och påverka mina möjligheter att få bostadstillägg som pensionär. Idag får man äga 100.000 kronor för att få bostadstillägg som pensionär om jag minns rätt, så det där måste var och en själv avgöra. 
    Bra tips att spara.

Men det blir bara mer oklart vad du avser med tråden. En dag är syftet att lyfta de fattiga, en annnan dag verkar det vara tips till dem som har råd att spara.

Ett tips jag upprepar - tror jag sa det forut - det skulle hjälpa tråden om du uppdaterade trådstarten till lite mera än en link till aftonbladet.

• Tow2Mater

Om du i Mina trådar oppnar tråden så finns det en knapp längst upp till hoger som heter Uppdatera inlägget. Tror det är den du kan använda for att lägga till i trådstarten.

• Tow2Mater

^ Vad betyder meningen Hur jämkar man det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker?

Kan du ge ett exempel?

• Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-12-23 19:48:05 följande:
    Om du har synpunkter på hur förlagets marknadsavdelning väljer sina säljtexter ringer eller mailar du nog den?

Jag var kanske otydlig med vart texten kom ifrån, tyckte att det var en kul romanpremiss i Märket. 
    Antog du förstod vad du postade. Men tydligen inte.
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-12-23 20:00:19 följande:
    .Min uppfattning är att boken  handlar om fyra personer som försöker bevisa att de har empati för Reykaviks typ kommun, som då delar ut ett slags simborgarmärke för väl utförd medkänsla. 
    Jag kan ju gissa och så utifrån påståendet du tog ut, (vet inte varför det blev sådär faktiskt, jag hade klippt ut något mindre och mer lätthanterligt, men allt kom med)

OM du verkligen vill diskutera påståendet Vad betyder meningen Hur jämkar man det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker? Och vill att jag ska ge ett exempel utifrån romanen så kan jag absolut göra det. Boken finns säkert på Storytel framåt sommar/höst 2023. Så det kan ta ett tag. 
    Trodde du kunde ge ett exempel vad som helst for att forklara meningen, behover inte komma ifrån boken.

Handlar det om att våga stå upp for det man tycker? eller vad betyder det? Har inget direkt intresse av att diskutera det, skulle bara vilja veta vad det betyder.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loth) skrev 2022-12-23 20:34:48 följande:
    Antar att hon frågar sig hur man får det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker att bli mer överensstämmande.

Intressanta frågeställningar faktiskt. För någon med livserfarenhet är det emellertid uppenbart att det man säger sig vilja stå för helt ska överensstämma med det som man verkligen tycker. 

Sedan har hon även en bitter och dessutom felaktig fördom där hon hävdar att det enda som räknas är ytan. Ju äldre jag blir desto mer inser jag att insidan är betydligt viktigare än utsidan.
    Ja, kanske därfor jag inte fattar vad som menas. Det borde ju vara samma sak.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loth) skrev 2022-12-23 21:03:12 följande:
    Om man som författaren är av åsikten att det enda världen bryr sig om är vad som syns så blir det säkert frestande att måla upp en fasad. Tror i stor utsträckning detta handlar om att författaren inte hunnit hitta sig själv, så hon ser inte fördelarna med att vara autentisk.
    tack, nu fattar jag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-05 12:25:16 följande:
    Fin text? Det må vara skönt att lyssna till då han ger alla ursäkter i världen men det är en oerhört destruktiv text. 

I synnerhet påståendet: "Gener och social situation har oändligt mycket större betydelse än viljestyrka." 

Om man nu inbillar sig det kan man vara övertygad om att man aldrig kommer att lyckas med någonting. Jag hävdar i det snaraste motsatsen. Att det nästan uteslutande handlar om viljestyrka. Social situation påverkar definitivt men den kan man förändra med viljestyrka.

Även påståendet att man inte äger sig själv är direkt hårresande. Det är förvisso där man börjar i barnåldern men ett viktigt mål i livet är att faktiskt äga sig själv. Personen som inte tror att det är möjligt kommer förevigt att vara ägd.

Ett annat misstag skribenten gör är att han blandar ihop utseende med hälsa. Man ska inte träna och äta sunt för att se bättre ut, utan för att må bättre och att kunna vara där för andra.

Det enda jag håller med honom om är att samhället ska ta större ansvar för att göra det enklare att leva hälsosamt. Livet är svårt innan man byggt sig stark och man får inte mycket hjälp att ta sig upp. Något som gör det mycket svårt för personer som har en utsatt uppväxt eller av ena eller andra anledningen hamnar snett i livet. Men med viljestyrka kan man göra det. Det svåra är att väcka viljestyrkan och tron på sig själv till liv.

Därför jag blir så irriterad på sådana texter som sänker viljestyrkan och tron till oss själva. Den må låta god men den är direkt elak. 
    Inte bara det, han pratar om att han som 17-åring drack extremt mycket sprit och hamnade ofta i slagsmål, med rallarsvingar utanför krogen. På dagarna umgicks jag med en halvgangster utanför Tidaholm som hade ett guldpläterat knogjärn i fickan och en gigantisk pitbull. Hans problem var ju långt värre än lite problem med vikten, och det verkar han i princip ignorera. Himmel!
  • Tow2Mater

Måste öppna tråden för att få bort den som fetstilad i Mina Favoriter. Enda alternativet är att inte alls följa den längre. Men emellanåt kan ju något läsvärt tas upp här.

• Tow2Mater
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-10 19:46:11 följande:
    Forskningen som visar att Bl_a har fel. Till alla överviktiga där ute. Lyssna inte på Bl_as gallimatias. Du kan gå ner i vikt!

"
    Så behåller du vikten
    UPPDATERAD 29 OKTOBER 2018PUBLICERAD 28 OKTOBER 2018

Träning och mindre tv är måsten för den som vill bevara vikten. Du kan gå ned i vikt på många olika sätt, men de flesta som lyckas behålla nya vikten gör ungefär likadant.

National Weight Control Registry startade 1994 efter att kost- och beteendeforskarna Rena Wing och James Hill bestämde sig för att kartlägga personer som gått ner minst femton kilogram i vikt och behållit viktnedgången i minst femton år.

Folk sade alltid till mig att det var omöjligt att inte falla tillbaka i gamla spår och gå upp all vikt igen. Men både min kollega och jag kände till många som lyckats med just det och så bestämde vi oss för att börja ta reda på mer om dem, berättar Rena Wing, professor vid Browns universitet och en av grundarna till registret.

Lite tv

Idag innehåller registret över 10 000 personer som framgångsrikt behållit sina nya hälsosamma kroppar efter viktnedgång. Det visar sig att de har överraskande mycket gemensamt oavsett vilken metod de använt för att gå ner i vikt.

De flesta rapporterar att de ser väldigt lite på tv, mycket mindre än genomsnitts-amerikanen. I stället håller de sig aktiva, och allra viktigast verkar det vara att träna. Forskarna har konstaterat att det inte behöver röra sig om hårda pass. Snabba promenader räcker bara de görs regelbundet, helst varje dag."
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-behaller-du-v...

Om man tittar på TV medans man går eller springer en timme på löpbandet då, räknas inte det? Naturligtvis kan man se på TV. Det är ju tiden man sitter still relativt till tiden man rör sig som räknas. Dessa sk studier är alltid så fyrkantiga.
  • Tow2Mater
    me33 skrev 2023-01-11 07:50:59 följande:
    Väldigt många fattiga i usa är feta, kosten de äter är skit rakt igenom men billigt.
    Vilken mat menar du är billig i USA som de fattiga äter?
  • Tow2Mater
    me33 skrev 2023-01-13 16:34:32 följande:
    haha, aldrig varit på American supermarket hör jag.
    Så jag upprepar frågan - vilken mat menar du är billig där som de fattiga äter?
  • Tow2Mater
    Anonym (guldsked) skrev 2023-01-13 19:47:38 följande:
    Det är ingen vidare billigt i USA just nu. En kollega var där (San Francisco med omgivningar) 2 veckor över jul och fick spader. 17 dollar för en pizza ute- tangerar Norgepriser.

Och sen tillkommer VAT och dricks ovanpå det...
    Vi betalar $20 for en extra large som räcker till 3-4 personer (hämtpris).  Men oftast när vi beställer blir det två olika men lite mindre i storlek och hemleverans - det brukar landa på $40.

Och det är inte det dyrare slaget, det finns dyrare.
  • Tow2Mater
    Rataxes skrev 2023-02-28 08:56:43 följande:
    Det satsades alltså 70 miljoner i detta projekt. 412 personer deltog. 
    170 000/person. Ledde inte till ett enda jobb.
    Såklart enklare att leva i Malmö med bidrag ön att flytta till Västerbotten och behöva jobba.

Men en massa medelklassvenskar med värdelös akademisk utbildning fick bra betalt för att dra projekten.
    Expressens ledare idag pratar om det också; verkar ju vara ett projekt for arbetsskygga.

Och tittar man på projektets hemsida med schemat för resorna i mars är bara två timmar vikta för möten med arbetsgivare. Resten av de två dagarna är det fika, luncher, stadsvandring, promenader och information om inflyttningsservice.

www.expressen.se/ledare/stoppa-projekten-det-ar-bidragstak-som-biter/
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns