Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-10 21:06:28 följande:
    Som alltid av den blaskan är det ju en vänsterspinn på allt. Ska det behövas investeringsstöd för hyresrätter när det behöver byggas fler hyresrätter är ju något fundamentalt fel. För höga skatter på byggande, löner och råvaror kanske? För tunga regelverk som hindrar byggande av enklare bostäder? Oavsett, det måste lösas på annat sätt än med investeringsstöd.
    Det kan hända. Men du är överens med mig och skribenten om att det behövs fler billiga hyresrätter i Sverige tolkar jag det som. 
  • Fröken Allvar
    mari123 skrev 2022-11-11 06:51:58 följande:

Har man tittat på Lyxfällan genom åren så blir man en smula kallsinnig för folk som gnäller för att de inte har några pengar till mat och boende och livets nödtorft. Slutar man med cigg, snus, öl och energidryck så VIPS kyl och frys fyllda med MAT!

Ja, Lyxfällan har nog gjort en hel del för att förstöra medkänslan med fattiga. Att ha den här tråden har gjort mig mycket mer kallsinnig också.. Jag har förstått hur människor ser på fattiga. Deltagarna i Lyxfällan är aldrig fattiga. De skulle aldrig ta in någon i programmet som inte har en lön hög nog att kunna prioritera annorlunda. 
  • Fröken Allvar
    www.aftonbladet.se/kultur/a/dwR3Aq/mathias-wag-om-hogerns-morka-terapisamtal-efter-valet

Det här är en artikel delvis utanför ämnet. Den tar upp att en person är förtidspensionär (när den anordnar Twittermöten i tvivelaktiga ämnen) , den berör samtal om utsatta positioner (att ha ADHD, att leva med långvarig arbetslöshet) men det viktiga är hur tvivelaktiga de människor som har ADHD och lever med långvarig arbetslöshet är i de samtal som förs av människor på Twitter. Artikelförfattaren har synpunkter på när på dygnet samtalet förs och föreslår ironiskt gruppterapi för högern.
    Att människor har utsatta positioner är inte relevant för den här vänsterskribenten, utan vad som är intressant för honom är vilken politisk hemvist personerna har sökt sig till. Därför kan han raljera över deras svaghet på samma sätt som en del människor till höger har gjort i den här tråden. 
     "Ingen" känner några fattiga, eller långtidsarbetslösa, eller psykiskt sjuka OM de har fel politisk hemvist eller på andra sätt inte passar med det man vill ha sagt. "Ingen" känner någon i villa som kämpar med ekonomin OM de har fel politisk hemvist eller på andra sätt inte passar med det man vill ha sagt.
    De fattiga och de utsattas situation kommer bort, och samtidigt växer ojämlikheten, samtidigt som vi inte vill känna med människor som vi föraktar av olika skäl. 
  • Fröken Allvar
    me33 skrev 2022-11-11 14:03:55 följande:

De finns där under ytan, de fattiga. Man ser de på kvällarna rota i papperskorgar, sover på pendeltåg och står i soppköer utan någon större utdelning.

Det nya Sverige är inte det välfärdssamhälle som fostrade mig 80-90 talet. Men när invandringen tar knäcken på Sverige är jag inte det minsta förvånad.

Jag tycker att det här är ett rasistiskt inlägg i andra stycket, och ett sant inlägg i den första stycket. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-11 18:20:40 följande:
    Vet inte vad nyanlända personer ska anvisas bostäder i stadsdelar med hög socioekonomisk status har med att det måste till fler billiga tillgängliga hyresrätter som folk skulle ha råd att hyra, men....  Menar du att eftersom nyanlända får bo på soc bekostnad i fina stadsdelar, blir fler billigare bostäder forhoppningsvis over till vanligt folk att hyra i sämre områden?
    Du skiljer på vanligt folk och nyanlända i fråga om rättigheter att bo vilket kan skapa vissa kommunikationsproblem oss emellan då jag vill diskutera fattigdom i Sverige. Några nyanlända är fattiga och andra inte. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-11 20:17:23 följande:
    Så du borde kanske hålla dig till fattiga då, och inte blanda in nyanlända.
  • Fröken Allvar

Hur som helst. Sedan förra fredagen har jag överengagerat mig igen. Min sambo tycker inte att det är roligt. Först berättade jag inte om tråden för honom. Det är lite pinsamt på något sätt, man blir en annan person av att försöka diskutera med människor som man inte ser och som inte vill en väl inför en massa andra ögon. Det är ungefär 100 personer som läser, säkert samma grupp som heter "visomhatarvänsterkommunistfeministernapåFL" .

• Fröken Allvar

Han sa också ikväll att det man inte kan göra något åt behöver man inte bli upprörd över vilket jag inte håller med om alls, men ja, några fattigdomsdiskussioner är det inte riktigt fråga om här eftersom det inte finns något vi kan göra. 

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns