Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Flash Gordon skrev 2022-11-06 16:23:57 följande:
    Så, skippa allt om bostad och fokusera på fattigdom då. Om du vill skriva mer. Bara ett förslag.
    Jo, jag har ju länkat till ett antal artiklar och trådar under helgen till exempel, men nu får det vara bra för en stund. 🙂
  • Fröken Allvar
    Konservativ skrev 2022-11-06 19:03:47 följande:

Har inte läst hela tråden. Själv har jag inte gått till tandläkare på flera år och det tog lång tid innan jag skaffade mina nya glasögon. Svindyra glasögon och tror knappast att jag kan skaffa nya. 
    Ganska förmätet av TS att vilja ge fattiga en röst. Vem har utsett henne? Kan de inte prata/skriva själva?
    Lösningen på fattigdom ligger i förnuftig politik som ger dem möjlighet att tjäna pengar. Och låga skatter så att offentlig sektor inte lägger pengar på skit, t.ex. krigföring i Irak och Ukraina, o.s.v.

Jag har full förståelse för att du tycker att det är förmätet att vilja ge fattigdom en röst.

Egentligen har tråden tre delar.
    Den bästa delen är den första när några med egen erfarenhet skriver, ungefär som du gjorde nu. 
    En annan del består av länkar till tidningsartiklar, citat om och trådar som berör fattigdom. Några skärmdumpar ingår också här.
    En tredje del består av olika människor som talar om för mig att jag är en idiot, också ungefär som du gjorde nu.
    Min gissning är att tråden utövar en lockelse för att den av någon anledning som jag inte riktigt förstår har fått många visningar. 
    Jag försökte också stänga tråden för några dagar sedan. Du kan se mitt lite larviga avskedsinlägg några sidor upp. 
    Därefter fick jag spel på en krönika i fredags och detta gjorde att jag började länka till saker igen. 

Jag tycker också att det bästa vore om fattiga skrev, men som Livslevande fattiglapp har skrivit om i flera välformulerade inlägg så är det inte ett självklart val att vara öppen om sin fattigdom. 

Jag tror också att de som läser i mångt och mycket är personer som skrattar åt tråden och därmed åt fattigdom, vilket får stå för dem. 
  • Fröken Allvar
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-06 23:54:53 följande:
    Och en del skriver bara för att de baxnar över din förmätna självgodhet, din vilja att bestämma vilka som skriver i tråden och om vad, ditt beslut om att stänga tråden och din tro om att du kan göra det, dina ologiska slutsatser och resonemang och dina generaliserande uttalanden. Och din tro att du kan föra de fattigas talan. 

Har inte sett någon som skrattar åt fattigdom, däremot de som vill prata om hur man kan förändra de fattigas situation och de som utmanar dina svepande uttalanden. 
    Ok
  • Fröken Allvar
    "slarviga, glidande uttalanden, små stumpar av rasism, fördomar som får luft och tillåts stå oemotsagda. Vi har hamnat på en plats där medmänskligheten i oss inte kommer automatiskt. Om någon blöder tar vi inte genast fram en näsduk, utan en mobiltelefon.

När jag försöker se positivt tänker jag att det här är en övergående tid, en strömning som kommer och försvinner, att det finns något på andra sidan det här. Men allt oftare tänker jag att det kanske gått så långt att det blivit oåterkalleligt, att empatins tid är förlorad, för alltid".

Det här är ord av en av Sveriges högsta röster. En person som själv mobbar nästan varje vecka och som skrivit många böcker. Ändå kan jag tycka att det är vackra ord. 

Om du som läst i tråden i tystnad INTE skrattat utan känt något annat, att jag varit oempatisk, självgod, förmäten, ologisk (det är svårt att veta vad 27.000 tysta visningar betyder) så kan jag bara säga att det inte var min avsikt. 

Ändå blir det så för några av er att jag startade en sådan här tråd. Jag vet att jag nu ger er fler möjligheter att svara, eftersom mer text från mig genererar mer text från andra. 

Det är lätt att konstatera att tråden handlar mest om mig. Det var inte min avsikt, men eftersom det blev så ville jag stänga tråden. 

Det stämmer att jag inte har den möjligheten. Majoriteten av kommentarerna handlar i alla fall inte om ett Fattig-Sverige du inte trodde fanns. En kommentar nyligen handlade om att alla redan vet det jag försökte berätta om då, vart man kan få tag i bostad om man har ett jobb. Och i så fall är tråden obsolet, och Alex Schulman har rätt:

"det kanske gått så långt att det blivit oåterkalleligt... Empatins tid är förlorad, för alltid". 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-11-08 16:28:12 följande:
    Ja, vi eldar ju inte upp folk på  bål längre, exempelvis.
    Jag har dock känt av den mentala häxbränningen... Även om vi sällan är överens så uppskattar jag din torra humor. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-11-08 16:32:23 följande:
    Ja men vi är nog mer överens än du tror kanske. Haha ja fan lite galghumor måste man ha.
    Haha ja
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-08 17:57:34 följande:
    Bara ett exempel. Vem kan tänka sig att det skulle ske i ordnad regi mitt på torget 2022?
    Inte som i Paludan då, tänker du? 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-08 19:40:58 följande:
    För några hundra år sedan hade Paludan blivit avrättad innan han hunnit blinka.

Idag ges han utrymme han bränna böcker. Rätt talande.

Vi lever i en ovanligt empatisk tid.
    Men är det empati det handlar om, är det inte snarare rättsliga principer om rätten att uttrycka sig?
    Jag menar, no pun intented, allvar. För allt som skrevs om det som hände handlade inte om att empatiskt förstå vare sig de som av förklarliga skäl blev rasande, ledsna och sårade när han kom till dem. Som tur är handlade det inte heller om att försvara Paludan som person. Allt handlade om principer, och jag kan tycka att de här principerna vi håller oss med blir lätt absurda i vissa fall. Varför ska vi få säga och göra vad som helst mot varandra bara för att det är yttrandefrihet? 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-11-08 19:58:22 följande:
    Jag tror att om vi eldar upp människor på bål på torgen kommer människor att reagera. Förr i tiden var det ett familjenöje att titta på när folk brann upp.
    Nuförtiden är det ett familjenöje att skratta åt familjens fattiga bekanta i sociala medier. Loth har rätt i att det skett en viss förmildring av spöstraffen.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns