• Tow2Mater

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-11-05 19:43:12 följande:
    Nja, matchade väl dåtidens låneräntor som också låg löjligt lågt i så fall? 

Poängen med artikeln är att de som har det tuffast ekonomiskt ännu inte sett röken av den kompensation som människor som har det bättre ställt får. 

Häromdagen läste jag i en tråd om ett par i villa med familj som sänkt sparandet ner till 10. 000 per person och månad. Bor de i södra Sverige kommer de ha rätt till elkompensation. 

Hoppas att du fick ut något av de trådar jag länkade också. Tydligen har jag svårt att låta bli detta, även om jag stängde tråden med buller och bång när Ilona hängde ut sin morsans alkoholkonsumtion i syfte att måla ut fattiga äldre kvinnor som tjusiga kristallglasveverskor direkt ur brödkön från Sovjet häromkvällen.

Men det går ju så lätt att länka när jag läser något. Tråden kan ju användas som en länksamling om inte annat, när diskussionerna nu var så svåra att enas om. 
    Men hyror omfattar ju även vatten, värme, sopor, ofta kabel, etc. Allt sånt ska ju även medräknas i höjningar. Misstänker hyresgäster inte behövt ta del av verkliga höjningar på senare år, utan sluppit lindrigt undan.

• Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 07:29:57 följande:
    1) Jag var inte fattig som barn. Om man vill läsa - ytterst lite - om hur min barndom var står det om detta högre upp i tråden.

2) Jag vill inte hänga ut mina föräldrars situation genom livet. Det jag kan säga är att förmågan att slita och släpa allt man och orkar har gått i arv och denna förmåga har fått olika positiva och mycket negativa konsekvenser.

3)Det är inte fattigdomen som går i arv, säger du.

Om det vore sant skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende när de kunde flytta hemifrån.
    Sedan kan jag säga att jag i och för sig stött på människor genom mina dagar som hellre betalar 15.000 i månaden i andra hand för en liten lägenhet i Stockholms innerstad där man kan bo 6 månader innan flytten går till nästa dyra innerstadskontrakt.
    Tidningar publicerar ibland reportage om den sortens ungdomar och jag har träffat ett par stycken. Brukade rekommendera bostadskön i kranskommun innan jag insåg att den höga hyran och den korta boendetiden var ett pris de var beredda att betala för att inte bo i förort längre ut än nybyggt i Liljeholmen innan det blir dags för familj och villa i Enskede/Hägersten.

Människor ärver olika förutsättningar och uppfattningar om vilka val som är möjliga för dem att göra. 
    Så nu vill du själv definiera fattigdom när man inte har råd att kopa sig en bostadrsätt när man flyttar hemifrån?

• Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 13:24:39 följande:
    Jag förstår inte hur du läser. 
    Vi är 2 nu som läst det som att Om det vore sant att fattigdom inte går i arv skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende. Eftersom det är vad du skrev.
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 13:33:41 följande:
    Om man exempelvis kommer ur en familj som har försörjningsstöd i andrahandsboende ärver man inte möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt. 
    Man ärver inte rikedom nej.
    Men det är inte motsatsen till att ärva fattigdom som du påstar, för att man inte har råd att köpa boende.

• Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 13:53:21 följande:
    Man har inte samma chans i starten om man är fattig. I en annan tråd frågar ts efter att ha tjänat 1,5 miljon på bostad som han köpt villa för, efter ett område som kan ha gått upp i pris om 5-6 år. Han ville köpa en lägenhet att tjäna pengar på om 5-6 som någon annan ska betala ockerhyra för. Man ärver att betala ockerhyran och inte att köpa den extra lägenheten.
    Vad menar du med att man inte ärver rikedom? Det går ju inte ens att svara på. 
    Du undviker frågan genom att bara fortsätta tjata om annat. Vad var svaret på min forsta fråga Så nu vill du själv definiera fattigdom när man inte har råd att kopa sig en bostadrsätt när man flyttar hemifrån?

Ja eller nej?  Då iallafall två av oss tolkade dig så.
  • Tow2Mater
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-10 17:14:52 följande:
    Nej, det gör det i allmänhet inte, så tillvida man inte får betalt för det.

Ja, visst är det så inom fysiken. Men man kan utföra arbete utan att vara speciellt fysisk. Annars kan man ju kalla arbetslöshet för avsaknad av fysiska fritidsintressen. Dålig arbetsmoral med koppling till det du skrev kan också innebära att någon med exempelvis hjärnskada och grav funktionsnedsättning har dålig arbetsmoral, då personen inte kan arbeta.

Etatister lovprisar gärna arbete och det får de gärna göra, men de borde inte lägga sig i om andra väljer ett annat sorts liv.
    Fast deras val omfattar ofta att ta emot bidrag från skattepengar i en eller annan form, och det blir då problematiskt, och skattebetalare vill och ska kunna lägga sig i deras val.
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-10 20:42:25 följande:
    www.aftonbladet.se/ledare/a/nQy89B/utan-bosta...

(nästan) Alltid lika dryg skribent, håller ändå med i sak
    Som alltid av den blaskan är det ju en vänsterspinn på allt. Ska det behövas investeringsstöd för hyresrätter när det behöver byggas fler hyresrätter är ju något fundamentalt fel. För höga skatter på byggande, löner och råvaror kanske? För tunga regelverk som hindrar byggande av enklare bostäder? Oavsett, det måste lösas på annat sätt än med investeringsstöd.
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-10 21:25:12 följande:
    Det kan hända. Men du är överens med mig och skribenten om att det behövs fler billiga hyresrätter i Sverige tolkar jag det som. 
    I vissa områden iallafall verkar det ju behovas.
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-11 13:51:10 följande:
    Såhär tänker S i Göteborg

www.dn.se/sverige/socialtjansten-ska-hyra-fle.../
    Vet inte vad nyanlända personer ska anvisas bostäder i stadsdelar med hög socioekonomisk status har med att det måste till fler billiga tillgängliga hyresrätter som folk skulle ha råd att hyra, men....  Menar du att eftersom nyanlända får bo på soc bekostnad i fina stadsdelar, blir fler billigare bostäder forhoppningsvis over till vanligt folk att hyra i sämre områden?
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-11 18:52:58 följande:
    Du skiljer på vanligt folk och nyanlända i fråga om rättigheter att bo vilket kan skapa vissa kommunikationsproblem oss emellan då jag vill diskutera fattigdom i Sverige. Några nyanlända är fattiga och andra inte. 
    Så du borde kanske hålla dig till fattiga då, och inte blanda in nyanlända.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns