Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

"Den tråden handlar inte om fattigdom som går i arv utan om en kvinna som vill "trolla bort" pengar från sina konton så att hon kan få bidrag för sitt boende".

Om det du säger stämmer och barnets födelsedagspengar är en förevändning för att få råd om hur man utnyttjar systemet är det naturligtvis förkastligt. Jag hade en bekant som sa att hon var fattig men åt alla måltider ute och plötsligt sade upp sitt jobb. I efterhand har jag kopplat ihop det med arv. Hon ville ansöka om försörjningsstöd och sa till mig som kände till en annan ekonomisk situation hon hade (inte arvet) att "pengarna var fixade" . Helt förkastligt beteende. 

"Ingen är förutbestämd att bli fattig" . 

Jag håller med. Det är svårt att få tråden att handla om när man är fattig. Ingen av er som skriver är intresserade av att man kan vara fattig och hur livet ser ut då. Ni är mycket intresserade av att beskriva andra saker kopplade till ämnet. 

Vad gäller boendet läste du nog fel. Jag har sagt till flera att de kan ställa sig i bostadskö i kranskommun istället för att klaga över hög andrahandshyra. Nu är jag så gammal att få jag känner bor i andrahand, men när jag kände de som klagade förstod jag efterhand att pengar fanns, de satt på fondkonto som skulle vara till boende längre fram. Hyresrätt i kranskommun var därför ointressant. 

• Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-06 12:41:23 följande:
    Så nu vill du själv definiera fattigdom när man inte har råd att kopa sig en bostadrsätt när man flyttar hemifrån?
    Jag förstår inte hur du läser. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-11-06 12:20:22 följande:
    Du har ett tålamod av guld som orkat vara kvar och svara så seriöst intresserat i den branta uppförsbacken bland svaghetsförnekarna.

Gruppen du vänder dig till "de som är fattiga på riktigt" och inte bara relativt,  finns inte här på FL eller så har de blivit totalt överkörda tidigare och slutat svara..
    Oempatin som råder i högerextremismens anda är skrämmande och man kan ju föreställa sig vad som väntar.

Men "riktigt" fattiga människor finns det många av i vårt avlånga land. Som är fattiga in i djupaste märgen. Få som hamnat där har svårt att ta sig ur eftersom alla vägar till kapitalförstärkning är stängda.
    Det har visat sig i utvecklingsländer via projekt som stödjer dessa grupper att det enda som fungerat är att låna ut en större summa pengar så att de kan komma ikapp och tex starta egna företag och inkomstkällor. Komma tillbaks till en livsmening och något att förvalta. Något som kan vara svårt vid fall av svår sjukdom exempelvis.

Längre tids fattigdom impregnerar. Sätter sig i gången, i utstrålningen, i den omoderna urtvättade garderoben, klädstilen, på tänderna, håret. Sånt leder till social utstötthet och att fattiga drar sig undan livet och det sociala. Skammen blir för stor att ta sig förbi.

Att hamna på gatan är idag inte svårt. Fattighusen må vara borta men civilsamhällets ständigt växande organisationer, stödverksamheter som Stadsmissionen och kyrkor är bevis nog. Det räcker ofta med en skilsmässa, längre tids sjukdom, en låg pension och ett par stora utgifter med tänderna tex vilket jag sett många fall av eftersom det är vanliga med åldern.

Jaja vem orkar bry sig...katastroferna i världen trängs om vår uppmärksamhet. Andra mående är väl det sista man orkar intressera sig för.
    Tack så mycket för att du skrev igen. Jag uppskattar att du ser det som tålamod. Allt jag skrivit har inte blivit bra eftersom jag inte haft tålamod ibland och då tappat humöret, men min vilja med denna tråd var äkta! Du har helt rätt ingen vettig fattig människa utsätter sig för att få skit för sin situation.
    Det är ju lättare när man kommit ur det värsta så att säga. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-11-06 12:20:22 följande:
    Du har ett tålamod av guld som orkat vara kvar och svara så seriöst intresserat i den branta uppförsbacken bland svaghetsförnekarna.

Gruppen du vänder dig till "de som är fattiga på riktigt" och inte bara relativt,  finns inte här på FL eller så har de blivit totalt överkörda tidigare och slutat svara..
    Oempatin som råder i högerextremismens anda är skrämmande och man kan ju föreställa sig vad som väntar.

Men "riktigt" fattiga människor finns det många av i vårt avlånga land. Som är fattiga in i djupaste märgen. Få som hamnat där har svårt att ta sig ur eftersom alla vägar till kapitalförstärkning är stängda.
    Det har visat sig i utvecklingsländer via projekt som stödjer dessa grupper att det enda som fungerat är att låna ut en större summa pengar så att de kan komma ikapp och tex starta egna företag och inkomstkällor. Komma tillbaks till en livsmening och något att förvalta. Något som kan vara svårt vid fall av svår sjukdom exempelvis.

Längre tids fattigdom impregnerar. Sätter sig i gången, i utstrålningen, i den omoderna urtvättade garderoben, klädstilen, på tänderna, håret. Sånt leder till social utstötthet och att fattiga drar sig undan livet och det sociala. Skammen blir för stor att ta sig förbi.

Att hamna på gatan är idag inte svårt. Fattighusen må vara borta men civilsamhällets ständigt växande organisationer, stödverksamheter som Stadsmissionen och kyrkor är bevis nog. Det räcker ofta med en skilsmässa, längre tids sjukdom, en låg pension och ett par stora utgifter med tänderna tex vilket jag sett många fall av eftersom det är vanliga med åldern.

Jaja vem orkar bry sig...katastroferna i världen trängs om vår uppmärksamhet. Andra mående är väl det sista man orkar intressera sig för.
    Det du skriver är också väldigt värt att citera och läsa om. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-06 13:30:31 följande:
    Vi är 2 nu som läst det som att Om det vore sant att fattigdom inte går i arv skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende. Eftersom det är vad du skrev.
    Om man exempelvis kommer ur en familj som har försörjningsstöd i andrahandsboende ärver man inte möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-06 13:40:50 följande:
    Man ärver inte rikedom nej.
    Men det är inte motsatsen till att ärva fattigdom som du påstar, för att man inte har råd att köpa boende.
    Man har inte samma chans i starten om man är fattig. I en annan tråd frågar ts efter att ha tjänat 1,5 miljon på bostad som han köpt villa för, efter ett område som kan ha gått upp i pris om 5-6 år. Han ville köpa en lägenhet att tjäna pengar på om 5-6 som någon annan ska betala ockerhyra för. Man ärver att betala ockerhyran och inte att köpa den extra lägenheten.
    Vad menar du med att man inte ärver rikedom? Det går ju inte ens att svara på. 
  • Fröken Allvar
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-06 14:03:32 följande:
    Om man kommer från en familj med medelinkomster som bor i hus, ärver man oftast inte möjligheten heller att skaffa en bostadsrätt när man flyttar hemifrån. Man bor i stället inneboende, hyr i andra hand etc. Är man då fattig och fattigdomen har gått i arv? 
    Nej, naturligtvis inte. Men om man arbetar kan man relativt snabbt få ett hyreskontrakt i en kranskommun. Det tar 1-5 år som mest. Då ska man inte klaga över dyrhyra i andrahandskontrakt för att man inte kan tänka sig ett förstahandskontrakt i kranskommun medan fondpengarna växer till sig på kontot. 
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-11-06 14:52:10 följande:
    Du är inte fattig för att du inte ärver "möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt"
    Nej precis. Men jag tror att källan till missförståndet är att ni fokuserar på dem som har möjligheter som jag jämför den fattiges situation med.

Som ung förstod jag inte att lösningen som jag kom med, att få ett förstahandskontrakt i kranskommun eller en studentbostad inte var aktuellt för de människor som inte klarar av att bo i kranskommun av de identitetspolitiska skäl som det innebär att bli sedd som en kille eller tjej med parkett och takhöjd, även om det kostar 15 000 lax per månad. 
  • Fröken Allvar

Det var någon som berättade att man inte behöver vara fattig för att välja boendeformen bli inneboende, för att alternativ saknades.
    Jag berättade då att alternativet hyresrätt i kranskommun finns, om man har jobb förstås. Jag berättade också att jag ofta berättat om detta alternativ som tyckt att de haft en för dyr andrahandshyra. Denna andrahandshyra är inte möjlig att betala för den som är fattig.

Tråden är extremt rörig nu, jag håller med. Dem blir extra rörig av alla missförstånd, och det var också därför jag egentligen ville lägga ner min egen medverkan i den. Men eftersom medier skriver en del om fattiga just nu, och eftersom det finns trådar i ämnet så länkade jag till de trådarna och ämnena. Om ingen i tråden kommenterar på den tråden eller den artikeln så blir det inte heller någon diskussion. 

• Fröken Allvar
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-06 16:11:13 följande:
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 14:44:47 följande:
    Nej, naturligtvis inte. Men om man arbetar kan man relativt snabbt få ett hyreskontrakt i en kranskommun. Det tar 1-5 år som mest. Då ska man inte klaga över dyrhyra i andrahandskontrakt för att man inte kan tänka sig ett förstahandskontrakt i kranskommun medan fondpengarna växer till sig på kontot. 
    Jag hänger inte heller med i svängarna. Någon vill hellre bo centralt i andra hand, i stället för att ha ett förstahandskontrakt i en kranskommun. Hyran de betalar är dyr, och de klagar över det. Vad har det med ärvd fattigdom att göra? 

Du tror alltså att alla som befinner sig i denna situation har en massa pengar i fonder och att alla ungdomar från medelklassbakgrund har en massa pengar på banken? Det stämmer inte. 

Förstår inte hur du resonerar här och vad du försöker att påvisa.

Skillnaden i valmöjligheter. Men jag släpper gärna detta då vi alla är ense om att man inte är fattig om man betalar 15 000 papp i hyra själv.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns