Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
Jag vet inte om du kommer att hålla med mig, men det är en balansgång mellan att erkänna hur tuffa förutsättningarna kan vara och att inte låta människor ge upp.
Artikeln jag delade ovan var utöver sina poänger om kopplingen mellan fattigdom och lågt klimstavtryck skriven ur utgångspunkten "jag kom från noll och intet". Den relativa fattigdomen spelas ned som något som inte ska romantiseras, samtidigt som pooluppvärmning demoniseras. Människor i orten ska tackas för att de har den goda smaken att stanna i fattigdom och inte göra klimatavtryck.
Jag tänker att de ökade klyftorna har ritat om Sverige ordentligt. Nyligen läste jag också att 70 procent av alla födda 1980 tjänar mer än vad deras föräldrar gjorde. De 30 procenten som inte gör det, vad hände med dem?
Men trots dessa orättvisor kan man ta ett visst ansvar för det egna livet. Det finns ett problem med "gullifiering" av utsatthet.
Det är säkert olika historier för alla de 30%. Men generationen före oss kunde klara sig på en lön/familj.