Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
Även om jag till fullo håller med om att de flesta av oss med viljestyrka kan nå våra mål, så finns det något obehagligt i att när man lyckas, så beror det på att man är lite bättre, lite starkare än andra.
Väldigt många som hamnar i svåra ekonomiska förhållanden har drabbats av sjukdom eller annan olycka (en liten hjärnblödning pga svaga blodkärl, någon härlig autoimmun njuråkomma som kräver transplantation eller en hormonell tumör, ett dödfött barn tex, finns hur mycket som helst man kan drabbas av eller varför inte en personlighet som inte är så socialt gångbar). Ibland bara inte vetskap om något annat än lågavlönade jobb.
Jag känner också människor som är oerhört framgångsrika (globalt erkända inom sitt yrke och tjänar mycket) som inte tränar alls och inte äter så särdeles nyttigt.
Bara den som inte förstår att det kan drabba dig också, ser ner på den som är ful, fet och fattig.
Och vi kan bara bli så mycket som vi kan föreställa oss. Jag hoppas innerligt på ett varmare samhällsklimat med mer insikt om att vi är många som fått mycket gratis, det kan vara allt från högre eq till starkare hälsa. Och vetskapen om att jag kan lyckas, det är långt ifrån bara kost och motion som bygger framgång.