Inlägg från: Anonym ((R)ealist) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((R)ealist)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (.) skrev 2022-10-03 09:37:34 följande:

Vad vill du diskutera? 
    Det har alltid funnits fattiga människor i Sverige. Och med den nya regeringen så lär de öka. 

Oberoende av regering så kommer det öka. Vi har försatt landet i en situation där en alldeles för stor andel av befolkningen kommit utan tillgångar, utbildning eller språkkunskaper. Vi bygger samtidigt ett nytt "miljonprogram", fast denna gång med mycket dyrare bostäder - där de bidragsberoende till stor del hamnar. En ekvation som inte går ihop.

Skatterna går inte att höja nämnvärt, men utgifterna ökar på många fronter. Ohållbart.

• Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-05 13:19:25 följande:
    Även om de inte rökte skulle de fortsätta vara fattiga.
    Vad kostar cigaretter per månad, 1500 kr?

Det är i samma storleksordning som mat för en person.

Mat eller cigaretter, ska det vara ett så svårt val?

• Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-11 20:20:10 följande:
    Det är bland de sjukaste med Sverige. Att socialförsäkringarna inte följer övriga index och prisuppgångar som barnbidrag, löner osv.

Samt att tänderna inte räknas till övriga kroppen och kan försätta människor i total fattigdom om de går sönder. Hörde idag på radion att vi ramlat ner från plats 10 till 20 och nu ligger långt efter de allra flesta OECDländer och räknas som ett av de länder med allra största klyftor och sämsta på socialförsäkringar i Europa.
    Vågar inte tänka på hur det ser ut om 4 år efter borgerligt styre....
    Inga politiker kan vända på den här utvecklingen i första taget, båda sidor har misskött landet i decennier.

Tyvärr har politiker och andra missförstått ordet försäkrings innebörd. En försäkring betalar man in till för att få ersättning om man råkar illa ut. Men här betalar man glatt ut till en stor mängd som inte alls omfattas.
  • Anonym ((R)ealist)

Oxfam-rapporten kan läsas med naiv-ögon om man är PK, men det är ju en självklar konsekvens. Ökar man på befolkningen med 10% som är analfabeter och utan tillgångar ser det så ut. Men dessa 10% har fått sin levnadsstandard höjd oerhört mycket jämfört med hur de hade det tidigare. Från ruckel utan el och vatten till nybyggd lägenhet med varmvatten, el, kök, badrum, kabel-tv etc.

• Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-11 22:11:12 följande:
    Precis!

Har aldrig hört det om Folktandvården utom möjligen till invandrare och att de med socialbidrag kan få absolut nödvändig tandvård betald i mån av kris. Men för vanligt folk finns inget annat alternativ än att hosta upp, belåna sig eller gå tandlös.
    Senasrt jag var hos tandläkaren var det närapå bara jag som betalade själv för besöket. Övriga hörde till kategorin få det gratis. Och besöket var två år för sent, eftersom de hade så fullt upp. Vårdbehovet för de som inte betalar själva är gigantiskt, då de gått utan vård i så många år.

• Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-12 11:55:51 följande:
    Eller faktaresistens om man är höger. Du verkar som andra med den politiska inriktningen skylla allt på invandrare och totalt ignorera fattigdomen bland svenskar och andra infödda och hur den ojämlika fördelningspolitiken har slagit mot vissa grupper.
    Det jag påpekade var att man av Oxfam-rapporten kan dra förhastade slutsatser om att så många svenskar har fått det sämre. Men i själva verket har majoriteten av dem fått det bättre!

Däremot finns det, som du påpekar, de som inte alls får det hjälp de behöver. Jag blir ledsen och arg då jag ser hur gamla och sjuka skuffas undan allt mer och mer.

Men faktaresistenta vänstern vägrar väl inse att lägger man gigantiska belopp på en grupp så blir det mindre till andra.

(För den delen är jag inte höger, utan besviken fd vänster, numera uppgiven.)
  • Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-13 12:25:07 följande:
    Resonemanget att alla fått det bättre hjälper ju inte den grupp som fått det rejält mycket sämre. Ska vi vända bort huvudet från alla som svälter, är sjuka, inte kan gå till till tandläkaren, köpa vinterkläder, mediciner, som inte kan få bostad för att deras inkomster räknas som för låga, för att ALLA fått det bättre? Vad är det för METAPOLITIK och faktaförträngning.

Jag skrev "många" inte "alla". Det är ju just det jag påpekar, vi lägger gigantiska belopp på att en stor grupp ska få det mycket bättre än tidigare, men de sjuka osv är de som får stå tillbaka. Helt felprioriterat.

• Anonym ((R)ealist)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-11 13:51:10 följande:
    Såhär tänker S i Göteborg

www.dn.se/sverige/socialtjansten-ska-hyra-fler-bostader-i-rika-stadsdelar/
    Och i Västerås bor bidragsberoende i de dyraste hyreslägenherna...

Granskningen visar att 44 procent av hyresgästerna har så låga inkomster att de inte ens når upp till hyreskostnaden.

Det blir alltså skattebetalarna som genom sociala insatser får betala hyrorna.

[...]

Socialdemokraten Ann Louise Molin Östling, ordförande i Individ- och familjenämnden och politiskt ansvarig för socialtjänsten, säger till P4 Västmanland att Västerås stad inte kan dela upp människor med utgångspunkt i om de får försörjningsstöd eller inte:

? Vi vill inte ha en segregerad stad.

sverigesradio.se/artikel/6786768

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns