Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
Jag är högerliberal, och jag gillar att betala skatt.
Jag gillar faktiskt välfärdssamhället.
Men!
Sedan ganska många år har vi fått höra mantrat om att "Sverige är rikt", "Sverige har råd" och så vidare.
Alla som har den minsta insikt i vad sker har förstått att: - "Nä, så är det inte".
Vi har levt som mössen i skafferiet och knaprat i oss det som tidigare generationer har byggt upp.
OK, hur menar jag? Ett exempel, se på vår infrastruktur, avlopp, järnväg och inte minst det som har satt oss duktigt i skiten nu, energiförsörjningen.
Vi har tagit det för givet, inte återinvesterat alls så mycket som vi behövde.
Skatter och avgifter har gått till annat. Det har ju funkat tills det började gå sönder.
Men vi har fått enhörningar, vindkraft som fungerar ibland och vi har fått "arbetare" som försörjs helt och hållet på det allmänna sedan generationer. Det är ju synd om dem!
Vi har byggt hus som ingen har haft råd att bo i och löst det med bidrag.
Nu visar det sanna "Rika Sverige" sitt ganska miserabla tillstånd.
Vägen hit, enligt min mening är att politiker, och vi som har röstat fram dem har glömt hur välstånd skapas och som inte vet skillnaden mellan kapital (det som skapar välstånd/tillväxt) och pengar.
Välstånd krävs för att man skall kunna fördela.
Skatt är bra om det används konstruktivt och inte som en outsinlig källa till populistiska jippon. Bygga samhället och tillvarata medborgarnas intressen: bra!
Men jag och många andra som är nettoskattebetalare är ganska trötta på att se skattepengar användas vårdslöst, även vi har gamla i vår närhet som far illa och får det svårt.
Nu ropas det på att man skall indexera bidrag och försörjningsstöd, varför?
Grundproblemen lämnas orörda, varför är vi i denna situation?
Mat, energi, allt har blivit jävligt mycket dyrare, varför?
Så skall vi över huvudtaget kunna hitta tillbaka till välfärdssamhället så måste vi bygga välstånd och där är energiförsörjningen numero1. Den medför att alla varor och tjänster som är beroende av energi blir billigare, dvs allt.
Fler människor måste i arbete som bidrar till välstånd, vi har en fruktansvärd massa som i sig inte bidrar och jag sticker ut hakan men tänk en krigssituation:
Vad efterfrågas i en kris? inte fler genusvetare, coacher, botoxkliniker eller kristallterapeuter.
Det kommer ta tid, många kommer fara illa och sannolikt även jag då alla kommer påverkas. Men vi måste fokusera på det som är viktigt och det är att ta oss tillbaka.