• mari123

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Man hör mkt idag om oss "fattigpensionärer"! Jag är en dylik men mig är det INTE synd om ett enda dugg för jag har låga utgifter och absolut INGA usla krediter. Hörde på en radiodokumentär där en "stackars" kvinnlig pensionär intervjuades och SOM hon ojade sig. Hon hade knappt råd att äta....MEN mitt under intervjun tände hon en cigarett! Några få minuter i radion och hon kunde inte hålla sig från att röka. Det säger mig att hon är storrökare och DET är dyrt idag. Man kanske kan hamna i lägen i livet där man får välja?

• mari123
    Kockobello skrev 2022-10-05 12:45:40 följande:
    Om hon inte röker kan hon köpa mat?
    Ja det är ju i min värld ett troligt scenario!? Inte lätt att sluta röka, det vet jag! men jag gillar inte kink och gnäll från folk det VERKLIGEN inte är synd om. 
  • mari123

Har man tittat på Lyxfällan genom åren så blir man en smula kallsinnig för folk som gnäller för att de inte har några pengar till mat och boende och livets nödtorft. Slutar man med cigg, snus, öl och energidryck så VIPS kyl och frys fyllda med MAT!

• mari123

"Fattig-Sverige" är ett väldigt starkt uttryck och absolut inte applicerbart på NGT vi ser omkring oss i vårt land idag. Ska inte lägga mig i för jag vet inte trådens egentliga mening...MEN får tankar......

• mari123

Okej "Fröken Allvar". Nä jag är inte mer "troll" än andra. Min tanke är att IDAG så lever vi i en gigantisk skyddad verkstad! jämfört med hur det var när Fattig-Sverige var på allvar. 

• mari123

Verkar handla om vikt nu i tråden? Jag tänker att om man är "fattig" så där som man var när vi talar om det gamla "fattig-Sverige" så blir man inte fet. 

• mari123
    Fröken Allvar skrev 2023-01-11 06:11:47 följande:
    Jag uppskattar att du håller dig till ämnet. Om du läser B. las inlägg så blir det tydligare hur kopplingen mellan fetma, övervikt och social utsatthet ser ut.
    Det du menar är svält. Det är en del människor idag som börjat hoppa över måltider och det finns barn som äter i skolan istället för hemma. Jag antar att du också förstår att de inte gör det för att de är pro ana i första hand. 
    Okej. Ja det är ju nya tider? På min tid så ledde överhoppade måltider till att man blev smal...men idag blir man FET av att inte äta? Vad är det jag inte förstår. ALL respekt till Dig.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns