Anonym (Bka) skrev 2022-12-06 17:03:23 följande:
Håller med om att det är många härska diskussioner på FL. Där det mer handlar om enskilda individers behov att trycka ner andra än att faktiskt svara på trådskaparens fråga. Definitioner i det här fallet.
Det är väl mer intressant med råd om hur man kan hantera situationen och känslorna, än vem som har rätt om benämningar?
Jag blev bedragen i en tidigare relation. Med facit i hand många år senare har jag insett att jag är värd att leva i en trogen relation, då jag tror på trohet och värderar den högt. Jag är trogen. Har jag en partner som inte skriver under på det med samma allvar som jag, kommer jag lämna.
För helt uppenbart är att den som valt otrohet är inte lika bestämd som jag på den punkten och inte att lita på. Kan du, TS, leva med vissheten att din partner har andra gränser och lever efter andra regler i förhållandet?
Du kommer av naturliga skäl inte tro igen att din fru "aldrig" skulle såra dig genom att ha sex med någon annan.
Personligen, vill jag leva i ett förhållande med absolut fysisk trohet. (Man råkar inte joina könsorgan eller stoppa tungan i någons mun av misstag. )
Det handlar mycket om att lita på att din fru inte kommer lämna dig "bara" för att hon är fysiskt otrogen. Jag kommer aldrig acceptera en sån relation. Kan och vill du det Ts?
Du kommer aldrig ha kontroll över din partner. Lita på det som är verkligt. Det du vet. Och fundera över vad du vill och kan acceptera. Om du absolut inte vill lämna, hur kan du jobba på din egen acceptans?
Det viktigaste är att du fattar dina beslut utifrån dina medvetna val. Att ge igen är ett sätt att återskapa balansen, att få partnern att få medkänsla genom att smaka på sin egen medicin Lätt hänt att det blir en ond cirkel bara.
Jag inte "Kvinna" försökte trycka ner någon. Snarare är det viktigt för henne att ha rätt i allt, trots att hon blir motbevisad i allt.
För nog är det viktigt att veta vad man pratar om, och vilka problem som TS upplevder. För som påpekade tidigare kan det kännas skönt att bli bekräftad och omhändertagen, även om det bara är i en tråd. Men det hjälper inte.
Att försöka 'ge igen" genom att själv vara otrogen fungerar inte. Rätt självklart egentligen. Om syftet är något annat än själva sexet, lär den tillfälliga bekantskapen märka det, och du inser att din fru säkert hade mycket bättre mig än du.
Fundera i stället på hur du skulle vilja eller tro hur din fru skulle reagera, om det var du som varit otrogen. Kanske du skulle tycka att det kanske inte var så farligt? Att hon inte borde se det som viktigare än vad du gjorde?
Någonstans kanske du skulle börja tycka att din fru kanske borde sluta älta det där efter två år? Kanske att din fru borde sluta sura och skaffa lite erfarenhet själv?