När går det över? Hur gör man efter otroheten?
Någon har sagt att en otrohet kan föra ett par närmare, och jag tycker att det ligger något i det. För i nuläget är vi betydligt närmare varandra än innan det hände, hur konstigt det än låter. Jag/vi har bara en del grummel att ta tag i. Jobbigt som bara den, men inställningen är att det ska gå. Och som vi har det nu, förutom det jag bär inom mig, det gör att vi båda nyper oss i armen över hur nära det var att ta slut, för det var inte helt givet för mig att ta tillbaka henne.
Nja, jag vettefan om jag håller med om att en otrohet kan föra en närmare... det är lite som att säga att gå igenom en cancerkur gör den starkare.... visst kriser har en tendens att tvinga en omvärdera allt och rota i alla problem som man förskjutit / ignorerat men samtidigt kommer man inte ifrån att man kommer ut på andra sidan ärrad.
Så komma närmare varandra i den mån att man får bättre förståelse för varandra och kanske tar tag i eventuella problem, ja kan absolut vara så om det hanteras på rätt sätt... men samtidigt kommer sveket aldrig försvinna ur minnet och man ser inte sin partner på samma sätt längre, nu är man medveten om att ens partner är kapabel till att vara väldigt falsk om det skulle behövas vilket man inte trodde tidigare...dvs man tvingas göra sig en ny bild av sin partner som innehåller brister man tidigare inte varit medveten om.
Jag tror sällan ett förhållande blir bättre av en otrohet, men det går absolut att rädda relationen... OM det hanteras på rätt sätt från BÅDA sidor.
Vad gäller din fru så tycker inte jag det räcker med att säga att hon inte förstår sig själv... jag tycker hon behöver gå till botten med varför hon gjorde som hon gjorde. Vad i hennes personlighet gjorde att hon gjorde de val hon gjorde? För det krävs nog egen terapi för hennes del. Men om det bara sopas under mattan och man nöjer sig med att det får bli en gåta så kan man heller lita på att det inte kommer ske igen för vad det nu än var som orsakade att hon valde som hon gjorde ligger ju kvar obearbetat och risken är då stor att om hon återigen ställs inför en liknande situation så kommer hon förmodligen göra samma val.