När går det över? Hur gör man efter otroheten?
Nej, du sätter inte dina egna psykiatriska diagnoser. Särskilt inte sådana allvarliga som PTSD. Inte heller är det fel att ifrågasätta din eller TS självdiagnostisering.
Annars kan jag påstå att jag blev traumatiserad när min fina cykel blev stulen. För vem är förneka mina upplevelser???
Du bad mig i ditt förra inlägg plocka fram ett fall av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). I så fall kunde du samarbetsvilligt och mottagligt granska begreppet. Jag levererade min del av vår deal. Jag bifogade TS inlägg som redigt och tydligt påvisade något som skulle kunna vara ett Post Infidelity Stress Disorder (PISD) efter partners otrohet. Vad händer med dig under tiden? Du tycks än mer agiterad i din ton. Egentligen har jag när du bryter vårt enkla avtal ingen skyldighet att bemöta ditt inlägg men jag väljer frivilligt att göra så.
PTSD är som nämnts ett tillstånd där forskning pågår internationellt om verksamma behandlingsmetoder. Symptom varierar från en klient till en annan och för att möta diagnosen behöver ett antal kriterier mötas i en ICD-10 manual (DSM-5 manual i USA). Det finns differentialdiagnoser som är mer vanligt stressrelaterade (dem du nog helst vill diskutera). Av intresse blir något om de variabler som ökar risken att utveckla ett PTSD och i vilken grad. Ett par av dem är: art och grad av trauma, antalet upplevda trauman i historien och tidigare stressreaktioner etc.
I ett par månaders tid arbetade jag i närheten av en legitimerad kliniker som ex vis behandlade människor med trauma upplevelse. Jag jobbade själv inte kliniskt i terapiarbetet men gavs en liten inblick. Har också själv upplevt saker som kan sägas vara värre än otrohet. Tänker att det ofta är totalen som avgör när någons bägare är full. Vill verkligen inte bagatellisera människors upplevelse av just otrohetssvek. Vill återkomma till tråden med bra info på svenska. Många artiklar är publicerade i USA. Där uppmärksammas PTSD och en del görs för Vietnamveteraner med ihärdiga besvär.