Ordinär Man skrev 2022-12-17 15:48:53 följande:
1 och 3. Nej, jag har gett upp försöken att få dig att vara OnT i lämplig tror. Skriv på, skäm ut dig.
2. Nej, jag behöver inte ta om min kritik, den är tillräckligt tydlig.
Det bästa du hittade (Hittills i alla fall.), är en amerikansk tidsskrift för well-being, som sätter att om den bedragna känner efter lite, kan hen uppleva några PTSD-sympton.
Ska jag vara snäll så hittade någon begreppet svektrauma, som man vara så allvarligt att det kan klassas som PTSD. Eller bättre. För här handlar det om en närstående, som på något sätt har svikit patienten ifråga.
Som exempel kan svektrauma handla om föräldrar som förgripit sig på sitt barn, där barnet är beroende av sin förälder för sin överlevnad. Upplevt eller verklig. Gemensamt för detta och PTSD är att det handlar om trauma på liv och död.
Inte något vänsterprassel där paretv försöker lappa ihop relationen!
Nu har jag skrivit det här ett antal gånger, men du vägrar att kommentera det annat än att slingra sig, och sätta ut nya halmgubbar.
Der stämmer som du nämner att barnet kan traumatiseras om föräldrar förgripit sig på eller övergivit barnet. En fråga om liv och död aktiveras inom barnet genom upplevelserna. I långvariga tätt sammanflätade vuxenrelationer mellan partners kan tyvärr svektrauma aktiveras på motsvarande teman. Den ena parten, kvinnan eller mannen, kan blivit mycket känslomässigt beroende så till den grad den psykologiskt identifierar sig med den som svikit eller bedragit. Den bedragne kan i själva verket byggt upp hela sin tillvaro; mentalt, socialt och ekonomiskt. kring den otrogne mannen/kvinnan och fallet blir stort. Men också där en god självständighet, känslomässigt, socialt och ekonomiskt, funnits mellan parterna, kan en överraskande upptäckt otrohetsaffär trigga många symtom. De kan vara lindriga, medelsvåra eller svåra till sin natur och handlar ofta om: känslor av oro, ångest, depression, en ökad psykisk och fysisk ohälsa, eller känslor av övergivenhet, en alienationsupplevelse, eller koncentrationssvårigheter och glömska i alla möjliga sammanhang etc. Flashbacks jagar personen ifråga natt som dag och leder till sömnsvårigheter samt till upplevelser av att tappa greppet om den så välbekanta tillvaron.