Inlägg från: Anonym (Pirribyxan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pirribyxan)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Anonym (Molly) skrev 2022-10-31 15:00:45 följande:

Det är inte säkert att de var mer lockande än du, kvinnor är ibland otrogna för att få bekräftelse att de duger etc. Hur som så funns det alltid attraktiva människor vart man än går. Jag hade personligen haft svårt att lita på en som varit otrogen i vuxen ålder. Kan du lita på henne?

Det "pirrar till" i byxan hos en del kvinnor ibland. Det kan inte hjälpas och du ska inte ta det så hårt.
  • Anonym (Pirribyxan)

En rent allmän observation. Varför är så många inlägg totalt obegripliga? Jag är inte mer än normalbegåvad, men brukar annars kunna förstå vad folk skriver.

Dock inte här.

• Anonym (Pirribyxan)

Snälla kan ni sluta ha så otroligt låg nivå språkligt. Det är pungsparkar hit, piss i fejan dit, och gud vet allt. Man kan tro att det är 5-åringar som skriver härinne.

Det gynnar inte en trevlig ton och nivå på debatten.

• Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-07 12:23:28 följande:

Så gör inte heller nick som Pirribyxan eller Gylf 

du tycker alltså piss och pirr är ungefär likadant språkbruk? intressant tolkning
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 12:32:52 följande:
    Jag tycker det är betydligt mer barnsligt att haka upp sig på val av ord istället för det man försöker förmedla.... det blir lite som att tycka att säga "du är för fan helt jävla pantad" är helt fel pga ordvalen men att säga "du är i det mest troliga, väldig svagt mentalt begåvad" är helt ok för man har minsann sagt det med finare ord.

Eller så kan man tycka att oavsett ordval så är det ju någon jävligt fult att säga så till någon annan.

Oj men titta, nu svor jag ju igen... ber så in helvetes mycket om ursäkt {#emotions_dlg.flower}
    Ordval är väldigt viktigt. Men det förstår inte du.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 12:40:51 följande:
    Nä jag förstår mig inte på folk som tycker ordval är viktigare än innebörd.

Så då kan vi kanske enas om att jag kommer uttrycka mig som jag vill och inte som du vill och det får du helt enkelt acceptera vare sig du gillar det eller ej?
    Jag har aldrig skrivit att ordval skulle vara viktigare än innebörd. Sluta ljug. Jag gillar inte människor som ljuger.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 12:53:07 följande:
    Och jag har sagt att jag inte bryr mig om vad du tycker om mitt ordval så kan du sluta tjata?
    Tjata är illa men ljuga är värre. Det borde väl du veta som avskyr otrohet?
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-07 12:46:19 följande:
    Jag förstår. Men det går bara inte att ta Pirribyxan seriöst. 
    Bra att du är seriös Gylf.
  • Anonym (Pirribyxan)

Men snälla! Alla människor är ju olika. Vissa kan säkert få PTSD av "små" saker som otrohet, samarbetssvårigheter på jobbet, och liknande saker. Men det får nog betraktas som relativt ovanligt.

Att jämföra det med fysisk misshandel, våld, våldtäkt och upplevelser av krig som ju tråkigt nog en hel del människor i Sverige nuförtiden har....

Det är faktiskt inte rimligt.

Så lägg ner!!

• Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Förringa?) skrev 2022-11-18 10:12:17 följande:
    Jag har blivit rånad och misshandlad, och det satte betydligt mindre sår i själen än att bli bedragen.
    Ja fast nu blandar du ihop saker. PTSD är något helt annat än "sår i själen". Och till råga på allt förminskar du de människor som blivit misshandlade och har kanske fått livet helt förstört av det.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-18 15:54:27 följande:
    Och du förminskar det som fått trauma pga en otrohet, är ditt förminskande bättre än andras menar du?
    Ja det menar jag verkligen. Otrohet är inte lika allvarligt som att se sin familj mördas, våldtas. Att förminska det och jämföra med otrohet är rent befängt!
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-21 10:35:08 följande:
    Här har jag en synpunkt som jag brukar framföra. Det värsta som drabbat dig i livet kan ändå traumatisera den som haft det relativt  lätt. Man kan alltså få trauma till följd av i andras ögon ganska små saker. Jag minns en deltagare i Gifta vid första ögonkastet som inte kommit över en flytt hans familj gjort som barn. Även om han växte upp i ett gulligt radhusområde kunde det inte jämföras med livet i stort hus på landet.
    Otrohet kan krossa drömmar, det är ett svek, att se det grafiskt genom att komma på någon när det händer kan bränna sig fast på näthinnan och komma upp som flashbacks och mardrömmar. Visst kan man ägna sig åt att förlöjliga och förminska den som blir traumatiserad av relativt små saker men det tar inte bort traumat och hjälper ingen. Kanske känns det bättre i den som bär på ett trauma som objektivt sett är större att få förlöjliga så. 
    Det där med att förlöjliga det får du själv hålla på med. Inget jag sysslar med. Däremot måste det vara tillåtet att jämföra hur olika händelser kan påverka människor. En viss promille av mänskligheten blir säkert lika traumatiserad av en otrohet som av att se sin mamma våldtas, eller sin familj mördad.

Det hindrar inte att majoriteten av mänskligheten INTE blir lika traumatiserad av otrohet som av ovan nämnda saker.

Självklart om du tänker efter lite.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-21 11:09:12 följande:
    Det enda som är självklart här är att dina försök att förringa och normalisera otrohet med löjliga argument om att det finns värre saker är oerhört löjliga.
    Är det "löjligt" att man kan tycka att det finns värre saker än otrohet? Drömmer
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-21 11:20:43 följande:
    Ja det är oerhört löjligt att försöka förringa och normalisera svinaktigt beteende som orsakar andra människor lidande genom att hänvisa till värre saker. Tomte
    Jamen så bra! Då kan ju alla människor tycka att deras egna problem alltid är värst. Skit i dom döende barnen i Ukraina, jag har minsann blivit bedragen. Tyck synd om mig nu!
  • Anonym (Pirribyxan)
    molly50 skrev 2022-11-21 11:56:45 följande:
    Så varför frånta dessa människor rätten att känna som de gör genom att hävda att det finns värre saker?
    Nej men självklart. Ta det där samtalet med en kvinna som förlorat sitt barn eller man i Ukraina. 

"Jo, men du förstår, nu har min man varit otrogen.....så jag mår väldigt dåligt"

Lycka till med den konversationen.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-21 12:28:14 följande:
    Det är faktiskt vanligt att människor reagerar på det sättet. Nu bortser jag från ditt exempel, men det är ganska vanligt att om man har varit med om något svårt och berättar om det så bemöter människor med något de varit med om som liknar men ändå är mycket mildare. 
    Du är psykolog och har erfarenhet av krigstrauman? Hoppas gylfen är stängd under seanserna.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-21 12:39:31 följande:
    "Pirribyxan är inte intresserad av att förlöjliga", jag skrev ju det i min anteckningsbok nyss?! 
    Men se där! GuldstjärnaSolig
  • Anonym (Pirribyxan)
    molly50 skrev 2022-11-21 13:00:27 följande:
    Du kan alltså inte förstå att man kan må väldigt dåligt av en otrohet?
    Jag vet att man kan må dåligt av andra trauman också.
    Jag har själv varit med om saker som är värre än otrohet.
    Men jag förminskar inte bedragna människors känslor för det.
    Jag upprepar det jag skrev i mitt förra inlägg.
    Alla är vi olika och hanterar kriser på olika sätt. 
    Varför kan du inte bara acceptera det istället för att förminska människor som kanske inte hanterar otrohet lika bra som andra?
    Molly du skriver att jag inte förstår att man kan må dåligt av en otrohet? Det har jag aldrig skrivit. Ni tar saker helt ur luften och försöker argumentera utifrån det. Det fungerar inte. Ni är som en sekt som bara vill vältra er i självömkan på grund av att ni blivit bedragna.

Poängen är att man måste kunna relativisera saker, ställa saker mot varandra. Om ditt barn kommer hem, har gjort illa sig och blöder. Då säger du inte: "Jo ser du, Mamma är lite ledsen för pappa har pussat grannen. Så kan du vänta lite med det där såret? Jag måste gråta klart först. "

Istället hjälper du ditt barn, tröstar och plåstrar om. Sen kan du älta den där otroheten bäst du vill.

Har jag nu "förminskat" din och andras upplevelse av att ha blivit bedragen?

Då får det vara så.
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-21 13:10:25 följande:
    Är du själv psykolog?
    Ska jag ställa diagnos?
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-21 13:17:04 följande:
    Eller så kan man tycka att ALL slags beteende som orsakar andra människor lidande är riktigt jävla vidrigt och att det inte spelar någon större roll om det ena är värre än det andra, gör man så mot andra människor så är man ett rövhål oavsett.

Och att sen sitta och försöka rättfärdiga sin rövhålsbeteende med att "det jag gör är ok för det finns faktiskt värre saker juh" så är man inte bara ett rövhål utan till och med ett fegt rövhål som inte ens klara av att stå för det man gör.
    När du börjar prata "rövhål" och vältra dig i svordomar så vet man argumenten tagit slut. Lite näpet Solig
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?