• Forskning om fosterdiagnostik

    Dina tankar och upplevelser av fosterdiagnostik – bidra till forskning!

    Väntar du barn och planerar att göra fosterdiagnostik? Har du kanske redan gjort det, eller tvärt om tackat nej till viss fosterdiagnostik? Då vill jag höra din historia!


    Just nu eftersöks deltagare till en studie om det allmänna erbjudandet om fosterdiagnostik, med syfte att förstå vilka normer och värderingar som ligger bakom utvecklingen, spridningen och användningen av fosterdiagnostik i dagens Sverige. Jag som genomför studien heter Alma Aspeborg och är doktorand i etnologi vid Lunds universitet. Jag är intresserad av att höra blivande föräldrars egna erfarenheter ? vare sig det gäller att erbjudas, välja bort, nekas eller att genomgå fosterdiagnostik. Hur tänkte just du, och varför? Hur kändes det? Skulle du göra det igen? 


    Det går att delta i studien antingen genom en intervju eller genom en digital enkät, en s.k. frågelista.


    ·      Frågelistan är en enkät med öppna frågor där du med egna ord får berätta om dina åsikter och erfarenheter av fosterdiagnostik. Den är anonym och du väljer själv vilka frågor du vill svara på och hur mycket eller lite du vill skriva.


    ·      Intervjun görs som ett öppet samtal där du berättar om dina erfarenheter under ungefär en timme, och kan göras på plats eller digitalt, beroende på vad som passar dig. Var i Sverige du bor, ditt kön eller ålder spelar ingen roll.


    Både frågelistan och intervjuerna igår i forskningsprojektet Diagnostiska samspel ? ett forskningsprojekt utfört av doktorand Alma Aspeborg vid Lunds universitet. Projektet handlar om det allmänna erbjudandet om fosterdiagnostik och hur det speglar våra normer och ideal kring familj, barn och vad det betyder att leva ett gott liv. Forskningshuvudman för projektet är Lunds universitet och ansvarig forskare är docent Gabriella Nilsson. Projektet är godkänt av Etikprövningsmyndigheten. 


    Låter det intressant? Du hittar frågelistan här: https://survey.mailing.lu.se/Survey/42623


    Vill du istället delta i en intervju, eller har du frågor om studien? Hör av dig så berättar jag mer!


     


    Alma Aspeborg, doktorand
    Etnologiska avd.
    Inst. för kulturvetenskaper
    Lunds universitet
    [email protected]
    0738-40 54 70


     


    Gabriella Nilsson, docent
    Etnologiska avd.
    Inst. för kulturvetenskaper
    Lunds universitet
    [email protected]
    046-222 41 28

Svar på tråden Dina tankar och upplevelser av fosterdiagnostik – bidra till forskning!