Inlägg från: ensammajag |Visa alla inlägg
  • ensammajag

Nästan helt ensam.

Kan inte jobba. Är inte intellektuellt fungerande på något annat plan än ett visst verbalt flyt. Bor på Lss-boende. Har inte haft någon vän sen jag gick på dagis egentligen. Men varit helt ensam sen jag var 14 då jag blev psykiskt torterad i några månader. Pratar bara med min mamma men känner att hon är en stor egoist och okänslig. Känner inte att hon egentligen vill prata med mig men går med på att prata några stunder om dagen. Då sitter hon ofta helt tyst. Jag får alltid själv ta upp saker. Hon har aldrig nämnt något om något jag gått genom från grova misshandlar jag blivit utsatt för till självmordsförsök eller den psykiska tortyren som är det som fortfarande påverkar mig. Känner att hon mest skulle vilja slippa mig. Har dock ingen annan att prata med så måste ringa henne och förnedra mig. 

Finns ingen utväg men tänker inte ta livet av mig för har inte den rätten. 

• Svar på tråden Nästan helt ensam.
  • ensammajag
    Anonym (Udda) skrev 2022-09-28 18:07:36 följande:

Jag tycker du framgår som synnerligen intellektuellt fungerande. Du skriver ju bra ur alla aspekter. Men du kanske inte får fram det lika bra när du pratar? Hur som helst... Jag tycker du ska slopa kontakten med din mamma. Ibland är faktiskt ingen kontakt alls bättre än usel kontakt som inget ger en. Min mamma är "knäpp" i brist på bättre ord. Har aldrig stöttat eller sagt nåt uppmuntrande. Vi hörs sällan av och när vi gör det håller jag det kort och prat om vädret typ.
    Jag är väldigt ensam också. Sjukpensionär pga svår värk. Utöver familjen är det väldigt sällan jag pratar med nån. Jag känner mig oerhört ensam och det enda sociala är här eller Facebook. Att läsa, gilla, kanske i bästa fall komma med ett gott råd betyder jättemycket. Jag tror även du kan bidra på nåt sätt! Jag hoppas du hittar en utväg, nåt att se fram emot och får ett så bra liv det bara går! {#emotions_dlg.flower}

Tack för de uppmuntrande orden. Går nog lite bättre i skrift.

Har länge velat dra ner på kontakten men är svårt att inte ringa när jag ligger här hela dagarna. Hon kan låta snäll på rösten.

Tänkte faktiskt börja låna böcker inom Kristendom när jag får ett nytt ID-kort. Det kan nog stimulera en del. 

Hoppas du också får må så bra som möjligt! <3
  • ensammajag
    Anonym (B) skrev 2022-09-28 18:19:26 följande:

Har du ingen sysselsättning? Man har rätt till sysselsättning enligt LSS. Du skulle kunna vara på någon plats där du får träffa andra samt få något att göra. Man brukar även få en kontaktperson 

Har bondgård 2 dagar i veckan 2 tim per gång. Det är rätt trevlig ibland även om jag känner mig något utfryst. Ska börja gå till fika en gång i veckan med en i personalen och till psykolog när jag blir frisk från corona så ser iofs lite som kan göra vardagen bättre.
  • ensammajag
    Anonym (Udda) skrev 2022-09-28 18:39:32 följande:

Jamen du ser- lite på horisonten fanns det ju faktiskt. Glad  Låna böcker du och läs. Om vad du vill. Bondgård låter jättekul faktiskt. Strunta i andra som får dig att känna dig utfryst. Problemet är inte du utan dom. Hoppas du snart blir frisk från coviden också. Ta en dag i taget. Och skriv här. Jag finns här varje dag om du vill prata om stort eller smått. {#emotions_dlg.flower}

Tack för det. Glad
  • ensammajag
    Anonym (Dietist) skrev 2022-09-28 19:40:07 följande:

För det första så behöver du sluta kontakta din mamma. Jag vet att det är svårt men det hjälper inte dig att hela tiden få ditt självförtoende nedtryckt. Om hon vill prata så vet hon var du finns. Låt henne vara den som ringer men sitt inte och vänta utan håll dig sysselsatt.
    Sen vill jag att du ser efter kosten. Jag skulle rekommendera dig att börja med en anti inflammatorisk kost. 
    Sen måste du göra en stor hälsokontroll hos din hc så de kan se om du har någon näringsbrist, vilket många i din situation faktiskt har.
    Börja med en timmes morgonpromenader varje dag. Jätteviktigt att du får motion och frisk luft. Håll ett fast schema där du skriver ner tider på när du ska sova, promenera, äta osv.
    Har du tillgång till psykolog? Viktigt att du har nån att prata med.

Tack för ett bra svar. Ska börja gå till psykolog nästa vecka. Ser mycket fram emot det.
Svar på tråden Nästan helt ensam.