Hur får man blöjfria barn??!
Min tjej är nästan 3. Tridde jag skullehinna avblöja henne i somras i våras eller i somras, men hela tiden hänt saker så jag måste skjuta upp. Har dock satt henne pp pottan många gånger, men hon var inte särskilt intresserad. Sen kom lillebror och då regrediera hon helt. Köpte ett häfte med klistermärken (pottkalendern), hon får klistra varje gång det kommer nåt i pottan. Har dessutom länge pratat om hur stora flickor har trosor och inte blöja. Köpte trosor och i början ville hon ha dem över blöjan, men så småningom utan. Rutinen blev potta direkt på morgonen, före middagslur, efter lur, eller dagis på vardagar och före natten. Hade sedan pottan stående i köket och hon fickpå sig trosor. Vi hade någraolyckor i början men fattade ganska snabbt när hon behövde sätta sig på pottan. Fick beröm när det lyckades.
Körde bara hemma tills hon själv valde att hon inte ville ha blöjan på till dagis. Från den dagen är hon blöjfri även där. Nu har det gått någon vecka. Det vlir en del tvätt, men det går framåt och nu är även nattblöjan torr en del morgnar.
Jag har inte pressat henne en enda gång, men berättar hela tiden om vad stora flickor gör och läser olika bli-av-med-blöjanbli-av-med-blöjan böcker.