• Litorina

Hur får man blöjfria barn??!

Jag hade också satsat på att ha blöja på och kissa efter måltider tex. Och så mycket Hurra och puss och kram när kiss och bajs hamnar där det ska. Många bajsar samma tid på dagen. Håll koll efter det och sätt henne på toaletten när ni tror att det är dags. 

Har hon en liten toasits och en pall? Det kan behövas för att ett litet barn ska kunna slappna av och släppa på. 

Ha lite roliga böcker på toa och gör det till en mysig stund att sitta där och läsa med mamma eller pappa. 

Kan också tipsa om Bebispodden på Sveriges Radio (gratis på nätet). Avsnittet Prrrrutt! 

• Litorina

Varför är du ensam med det här när du har en man? Är han inte barnens pappa? 

• Litorina
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:09:16 följande:
    Hon har toasits, pottor och pall. Vi har testat, både med kiss och bajs.
    En gång stod hon i badkaret och trycklte när hon var skitnödig, då satte vi henne fort som attan påå dass. Då slutade hon. Det slutade med förstoppning efter 2 dagar då hon vägrade skita i annat än blöjan... jättelyckat liksom..

Då hade jag satsat på att få kissandet att funka i första hand. 

Jag blir lite fundersam när du skriver att ni inte har provat något för ni har inte fått något råd. Vem menar du skulle ha gett er råd? Som förälder har man ett ansvar att själv ta reda på allt man behöver veta för att kunna vårda sitt barn. Tex som du gjort nu, här på FL. 1177.se är ett ställe där jag ofta läst när jag velat ha tips och råd om barnen. De har sidor om barns utveckling indelat efter ålder. På BVC kan man man också fråga. 

Om ditt barn inte förstår ordet kissa tycker jag att du ska höra dig för hos bvc. Det låter som sen språkutveckling, som i sin tur kan hänga ihop med andra svårigheter. Det finns i så fall hjälp och stöd att få. Ni som föräldrar behöver aktivt be om den hjälpen. 

• Litorina

Just det! Kom på att jag sett tips om att sätta barn som bara vill bajsa i blöjan på toaletten, fast med blöja på, när det är dags. Som ett sätt att vänja sig. 

• Litorina
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:26:00 följande:
    Jag har sökt och sökt och sökt på nätet, försökt börja läsa den där "blöjfri på 3 dagar" men alltså, ingen information har direkt hjälpt OSS.

Jag har testat sätt H på toa. Där satt hon. Hur länge då? en kvart?
    händ något? Nä, inte direkt.

Resultatet = ingenting.

Så vad ska jag göra tänker du?

Du pratar som om man inte gör research? Sluta ifrågasätt.

Eftersom du skrev att det enda råd du fått var att sätta ungen på toan så är det ju svårt för oss att veta att du i själva verket läst en massa. Men du har alltså läst en massa men du hittar bara ett enda råd?

En kvart är nog för kort. Sitt längre och ofta. 

Sen är ju din mans jobbtider hemska. Han söker väl andra jobb? 

Du har riktigt otrevlig ton mot oss som försöker hjälpa. Faktiskt inte särskilt kul att lägga ner tid på att skriva något och få sån skitattityd tillbaka. 

• Litorina
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:41:35 följande:

Mitt stora problem med toaletteriet är att jag inte tänker tvinga min 3åring att sitta länge på toan som folk säger att man ska göra "för det är så man gör".

Alltså, röven domnar ju när man suttit för länge, hur kan det vara trevligt?
    Hur länge är för länge? Ska man ha schema? Ska man ta tiden?

Och ja, vi har testat, naturligtvis. utan resultat.
    Hon fattade ju naturligtvis ingenting av att sitta på dass tio minuter..

Jag tror det är FEL väg att gå.

Så du ber om råd. Du får råd men har inte lust att göra så och sen förstår du inte varför det inte funkar. OK. 
  • Litorina
    symer89 skrev 2022-09-28 13:19:59 följande:

förskolan är mer än hjälpsamma hos oss när det kommer till att bli blöjfri. Kan bli många olyckor i starten men bör lägga sig med extremt många efter 1-2 veckor kan jag tänka. 

Samma för oss. De rutinkissade barnen från start (ca 1,5 år gamla), har jag för mig. Och packade plastpåsar med smutsiga små byxor åt oss att ta hem och tvätta efter varje olycka sen när de började gå blöjfria. :)
  • Litorina
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:20:41 följande:

Sen har vi DAGIS mitt i allt också. Hur 17 löser man det? De ska väl ändå inte behöva blöjträna ungar? Hur gör man där?

Åh, jag blir GALEN av stressen!

Hur länge har ditt barn gått på dagis? Har du under den tiden aldrig pratat med personalen om potträning? Det är ert ansvar som föräldrar att ta tag i det. Bara prata med dem. Förmodligen är det inte svårare än så. 

Jag frågade förut om din mans jobbsökande. Han söker väl annat jobb? Själv har jag svårt att förstå varför man alls väljer att bli förälder innan man skaffat ett jobb som gör det möjligt att vara det. 

Svar på tråden Hur får man blöjfria barn??!