Inlägg från: Anonym (FYI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FYI)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Det är ju skillnad på misstag och svek. I fallet med otrohet (vilket ju inte ofta eller aldrig är ett misstag) kan man gott jämföra saker man gör MOT en annan människa som inte går att reparera.
    Om man skall använda ordet misstag när det gäller otrohet, gäller det den otrognes egen känsla att typ sexet inte var så bra som man väntat sig. Då kan den Otrogne kanske känna att det var ett misstag.
    Men det är fortfarande ett oreparerbart svek mot sin partner.

• Anonym (FYI)
    Emer66 skrev 2022-09-29 16:52:31 följande:
    Jag har gjort två påståenden i denna tråd: 

1. Jag anser inte att otrohet är bra. Men inte heller lika hemskt som våldtäkt eller mord. Det är min åsikt.
    2. Jag tycker man ska vara försiktig/restriktiv med att dömma andra människor för hårt. För alla kan göra fel. 

Det är fult möjligt att du inte håller med mig, och det respekterar jag. Men jag ser faktiskt inte alls hur det är dubbelmoral,  och du verkar heller inte kunna förklara det utan att felcitera mig. 
    För det är inte dubbelmoral att jag har en åsikt,  men respekterar att andra kan göra vad jag tycker är fel. 
    Om man bortser från juridiken och bara ser till skadan det gör för människan det drabbar. 
    OBS. Jag förminskar absolut inte våldtäkt. Det är fruktansvärt.
    Men en otrohet kan också få långtgående konsekvenser för den drabbade, precis
    som för en våldtagen.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (.) skrev 2022-10-04 14:54:04 följande:
    Det är inte andras moral/värderingar/åsikter du ska leva efter eller måste hålla med om. Det är din partners moral/värderingar/åsikter som är viktiga. Dvs har ni lovat varandra att vara trogna så är det det som gäller. Då spelar det liksom ingen roll att man i ett annat land tycker otrohet är ok. Totalt irrelevant.
    Förstår inte heller vad relevansen är vad som är ok i andra länder och religioner.
    Det är ju inte ok här för de flesta, och enligt vår norm.
    Jaha kanske skulle flytta till ett land där man tycker det är ok.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (L) skrev 2022-10-05 00:54:18 följande:
    Näe, den är rätt generellt spridd. Vad anser du själv? 
    Varför kom Frankrike upp ö.h.t.? Vad jag läst har just Frankrike ramlat ner på otrohetslistan över mest otrogna rejält.

Det som stört mig mest är att "Jaha" tydligen känner massor av bigamister och sådana som lever i barnäktenskap...Otrogna människor brukar ofta ta upp att otrohet inte är ett lagbrott, medans dessa två är just det...Kopplingen???
    Att moralen är olika????
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-05 13:01:16 följande:

Precis. Moral, lagar, seder etc. är olika. 

Vet e varför någon skrev om Frankrike, projicerade det på mig och fortsätter tjata och påstå saker om det landet. Det är nog en av fixeringarna personen har. 

Verkar som du tror att jag håller med dig....NEJ..! Förmodligen ignorerade du mina frågetecken i inlägget du citerade.

Menar du att seder man har t.ex från hemlandet är helt ok att ta med sig dit man flyttar, oberoende vart i världen. Mot lagar och värderingar som råder i det landet??
    Ingen skall bry sig, för detta är min moral, lag, sed. Och man skall skita i moral, lag, sed som råder i ens närmaste omgivning för den är inte min?
    Big narcissist?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-06 13:14:16 följande:
    Det är inte vad inlägget handlade om och inte heller kontexten. Så lägg inte ord och åsikter på mig jag aldrig gett luft åt. 
    Och vad handlade det där om att du känner folk som både lever i månggifte och ingår barnäktenskap. Skulle svensk lagstiftning bara rycka på axlarna för det är deras lag, moral och sed??
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-06 14:27:41 följande:

Du nämnde ju det själv. Att moral, d.v.s. god sed, inte är ett fast begrepp. Det har jag exemplifierat och länkat förklaringar till flera gånger nu. 

Det var ett svar på ett mycket konstigt argument om att det "till och med i Frankrike" finns folk som lever monogamt. Som man sedan underbygger med att påstå att "alla" pratar om hur otrogna man är i Frankrike. Men kan inte länka en enda kommentar i det häradet. Man försöker rikta uppmärksamhet mot ett luftslott man själv byggt för att man inte kan bemöta i sak. 

Om du vill diskutera vad som händer vid moralkrockar när man byter region kan vi göra det, men det är riktigt uselt att lägga åsikter på mig jag inte gett uttryck för. 

"Man får ta seden dit man kommer" som det gamla ordstävet säger,(kanske det som menas med att det inte är ett fast begrepp) eller?
    Sen glömde du Lag och Moral. Är inte det heller ett fast begrepp?

Frankrikes moral kan vi lämna därhän. Det var någon som tyckte att det var så öppet och att alla i principskulle ha en älskare/älskarinna. Det stämmer inte.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-06 16:30:51 följande:

Jag förstår inte din halmgubbe. 

Och sedan håller du med mig gällande Frankrike. Någon använde sig av ett påhittat och ohållbart argument och jag svarade på det. 

Nä, lag är också föränderligt. Hela tiden. Du opponerade dig ju precis angående det. Och den följer oftast rådande klimat, såklart. På senaste har det varit populärt att ändra lagar kring "gängbrottslighet", vapenbrott m.m. eller lagar som gagnar "miljön". Men den skiljer sig fortfarande mellan olika regioner och åskådningar. I valrörelsen har det snackats om "dansk" lag i Sverige, t.ex.
    Det skiljer sig också moraliskt, god sed, vilka lagar man egentligen ska ta på allvar och inte. Vilka brott som ska bestraffas hur, o.s.v., o.s.v.

Jag håller inte på med dig gällande Frankrike...LÄS...!

Frankrikes moral kan vi lämna därhän. 
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar