• Anonym (Estet)

separera med barn under 1 år

Är man sambo bedöms vem som anses ha störst behov. Med småbarn i bilden brukar det bli boendeföräldern men det finns andra parametrar också som tas in. 
    Du kan inte tvinga dig till hans dagar. 
    Om han behåller dem med avsikt att vara ledig med barnet tills hen skolas in på förskola - bra
    Om han behåller dem enbart för att skada dig och försvåra för dig - inte bra
    Ha en dialog där ni rent krasst går igenom vad som ska/kan/behöver hända i form av budget, fördelning av dagar, fördelning av boende osv tills barnet börjar förskola. Om han förstår att det gagnar barnet (och själv kanske inte ens vill vara ledig) går det att få honom att föra över dem? Se dem som barnets dagar?

Vi separerade när barnet var 9 mån. Ammade ej och jag arbetade redan deltid så det gick smidigt att turas om så att säga. Han bodde hos mig, sov hos pappa en natt per vecka men umgicks med pappa så mycket det gick. Överlämning skedde dock via våra föräldrar på neutral plats pga vi inledningsvis inte ville eller kunde ses. Det lättade dock efter en krisperiod på kanske 1,5 mån då vi också äntligen fick tid till samarbetssamtal .  Där fick vi tala med en utomstående terapeut vilket hjälpte oss mycket att se helheten och inte snöa in på små detaljer som bara gjorde skada.
    Lägenheten var gemensam men han hade löst nytt boende så jag köpte ut honom. 

Svar på tråden separera med barn under 1 år