Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför är du emot kärnkraft?

TrolletsMor skrev 2022-10-01 22:40:56 följande:
    Ja och vad kan det bero på? Att den potentiella skada som ett sabotage/en attack mot ett kärnkraftverk jämfört med vindkraftverk eller solpaneler, eller i princip vilken annan elproduktion som helst är bra mycket värre, kan jag tänka mig är en anledning till det. 
    Visst är det så. Men det talar ändå emot ditt påstående om vilket som är enklast att sabotera. Svaret på frågan är inte kärnkraft, det är otvivelaktigt och definitivt, vilket var min poäng.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2022-10-15 01:02:09 följande:
    Ja fast det är lite lustigt hur lyssna till experterna inte längre gäller. Lite kris nu är ju bra sett ur miljöperspektiv, överkonsumtion kommer minska.

Kärnkraft ökar bara upprätthållandet av den nuvarande varu- och konsumtionsstilen, och leder oss ännu snabbare mot en total global miljökrasch. Det är helt enkelt överproduktion och överkonsumtion som är roten till det onda. Vi kommer aldrig ifrån den problematiken. Om detta råder heller inga tvivel inom stora delar av forskarkåren. (2010 Arvet till framtiden - RIKARE LIV)
    Jag tycker att uttalande är baserat på just experter och inte på miljöpartiets ídeologi.
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-11-02 17:13:41 följande:

Förklarats av den ena sidan ja, dvs de som förordar kärnkraft. Det finns gott om forskare som förordar vindkraft också...

Jag är inte emot kärnkraft per se, jag inser att vi behöver ha både och i vår energimix. Men de flesta kärnkraftsförespråkare och högerdebattörer är extremt emot vindkraft, förmodligen av politiska snarare än energimässiga skäl. Så jo, är det några som är låsta i sitt tankesätt så är det kärnkraftsförespråkarna.

Havsbaserad vindkraft är beprövat, det fungerar och levererar. Punkt slut.

Förorda är en sak, det kan vilken miljöpartist som helst göra, att komma med fungerande lösningar som är ekonomiskt försvarbara är en annan.
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-11-07 12:01:40 följande:
    Jag sa forskare, inte miljöpartist. Det finns som sagt massvis med forskning som visar på att vindkraft är en en ekonomiskt försvarbar lösning. Bl.a. har jag länkat till Energimyndighetens rapport ovan - i den finns många referenser till forskningsartiklar som visar på att vindkraften både är konkurrensmässig och fungerande.

Antar du att alla som är för vindkraft är miljöpartister?
    Länka till en forskarförfattad artikel som hävdar och styrker att Sverige kan tillgodose sitt behov av el med enbart vatten-, sol- och vindkraft, d.v.s. att ersätta kärnkraft med sol- och vindkraft.
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-11-18 23:15:52 följande:
    Räckte det inte med länkarna du fick via myndighetsrapporten jag länkade till ovan? Är din hela strategi att försöka hitta ett läge där du kan säga "Ha! Du hittar ingen artikel inom just det specifika området jag efterfrågar, alltså faller hela din argumentation!"? Sorry, jag tänker inte spela det spelet.

Oh, by the way: www.dn.se/ekonomi/forskare-domer-ut-regeringens-karnkraftspolitik-spel-for-gallerierna/
    Jag vill granska dina argument och dina faktakällor.
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-11-18 23:17:34 följande:
    Sedan har jag förresten aldrig sagt att kärnkraften ska bort. Jag argumenterar mot de som säger att vindkraften ska bort. Du slåss mot väderkvarnar.
    Tung kraft med stor och stabil effekt, som vattenkraft och kärnkraft är förutsättningarna som behövs för att det ska fungera att ha mycket sol- och vindkraft i systemet. Något beroende åt motsatt håll finns inte.
Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?