Inlägg från: gråfågel |Visa alla inlägg
  • gråfågel

Varför är du emot kärnkraft?

Xenia skrev 2022-09-27 14:02:40 följande:

Kan du garantera att förvaret  av det radioaktiva avfallet blir säkert? Vem vet hur världen ser ut om 10.000 år?

Det är samma problem jag har med kärnkraft. 

Samtidigt är jag inte mot kärnkraft heller.
  • gråfågel
    Xlr8 skrev 2022-09-27 22:50:32 följande:
    Fukushima skapad av världens 3-4 kraftigaste jordbävning.
    Som genererade massiv tsunami på upp till 6m.
    Men ingen dog av strålningen....
    Japanerna bygger kärnkraft på i stort sett världens mest instabila mark med mest jordbävning, ändå händer ej med..
    Tjernobyl, tja en då redan obsolet teknik.
    Där driften har bestämts av någon som knappt vet vad en atom är. Är väl mer tecken på vad idiotiska chefer kan åstadkomma.
    Det här är dock en sanning med modifikation, ingen har dött av strålningen än kanske, men det betyder inte att de inte kommer att göra det. Nästan 20 000 människor har exponerats bara av att arbeta på siten.
  • gråfågel
    Rataxes skrev 2022-09-28 11:19:36 följande:
    Det stämmer. 
    Aktivisterna däremot vill ha det till att 20 000 dog av strålning...
    Det förekom dödsfall bland de evakuerade, men dessa berodde på stress av evakueringen, det var äldre människor som avled pga detta.
    Det känns som du inte förstår hur strålning fungerar. Man måste inte dö på plats för att ha fått skador av strålningen.
  • gråfågel
    Rataxes skrev 2022-09-28 11:38:48 följande:
    Ingen på plats fick några dödliga stråldoser...

Stor humor... Mer än 30 års erfarenhet, men jag förstår inte hur strålning fungerar, ok, vi säger så.

Tomte
    Och då vet du att de inte fick skador som kommer leda till cancer inom 30 år eller i följande generationer? Hur vet du det, det vet ju inte ens forskare i Japan, de har bara statistik att utgå från. Jag pratar inte om akuta skador.

Visst har Japan klarat sig bättre än de boende runt Tjernobyl, men det betyder ju inte att de som arbetade på Fukushima efter tsunamin inte alls drabbas. Och personer som fötts i området kan också drabbas, framförallt flickor.

Jag är som sagt ändå för kärnkraft, men att säga att det är helt ofarligt vore att ljuga.
  • gråfågel
    Fagerlund skrev 2022-09-28 14:33:58 följande:
    Ingen kommer att dö av strålning heller. 
    Så om man får cancer av strålning kan man inte dö av den? 
  • gråfågel
    Friger skrev 2022-09-28 14:43:25 följande:
    Han som säger det är professor i tillämpad kärnfysik. Känns konstigt om han skulle ljuga om en sådan sak.

På vilket sätt har han fel menar du?

Jag tror snarare att det blivit något politiskt mantra att kärnavfall är så farligt och att många tror ju radioaktivitet är någon form av ond magi.

Sen... Om det ligger i stabil berggrund, vad tänker du dig ska hända?
    Tanken som åtminstone arkeologer har är att skyltningar och information om vad för avfall det är kan försvinna över lång tid, så som vi finner saker idag från stenåldern, vi behöver undersöka platsen för att veta. De menar att man inte kan vara säker på att det informationssamhälle vi har idag alltid kommer finnas kvar, och att all information vi har kanske inte bevaras för de folk som senare lever på platsen. Bergrunden kanske öppnas av någon annan anledning. Ungefär så brukar de resonera.
Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?