Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför stödja kvinnor i Iran, men inte Paludan?

Det är väl en himla skillnad! Kvinnorna i Iran försöker protestera mot sin egen situation. De skulle aldrig bränna en koran, utan protesterar mot ett regim. Man bränner inte religiösa skrifter, det är inte att kämpa mot extremism utan det är bara respektlöst. 

• AndreaBD
    Fagerlund skrev 2022-09-26 09:46:50 följande:

Menar du att det bara är legitimt att protestera mot sin egen situation? 

Anser du att religiösa skrifter inte får brännas? 

Japp, precis dessa två saker skrev jag ju. 
  • AndreaBD
    gråfågel skrev 2022-09-26 11:59:36 följande:
    Jag känner iranier i Sverige som inte har något emot koranbränning heller. Som länge ansett att slöjan är kvinnofientlig, som är födda muslimer, men inte lever som det.
    Det finns så klart alla möjliga människor som tycker allt möjligt. För mig får de gärna protestera. Men det som den där Paludan gör, verkar inte göra något positivt. Att bränna böcker - det påminner mig om nazisterna, om censur.  Men andra sidan är ju just att det är menat att såra andras känslor. Det är som att bränna folks flagga. Det gör man inte heller. Det är bara respektlöst. 
  • AndreaBD
    TechSpawn skrev 2022-09-26 12:26:22 följande:
    Låter lite väl extremt va? Bara för att någon bränner en bok, betyder inte att jag får börja springa runt o göra brott eller ha ihjäl poliskvinnor igenom att sikta på deras huvuden med stenar.. 

Men såna som er verkar tycka att man ska få göra det.. 
    Jag har ju inte heller påstått NÅGOT av det som du skriver nu!!! Så vad pratar du om?!

Jag sa bara att det är respektlöst att bränna religiösa böcker, eller även flaggor. Det är bara tänkt till att förolämpa och provocera andra och gör ingen nytta. SJÄLVKLART får man inte ta det som anledning att också böra något brottsligt, men det var ju inte frågan. 
  • AndreaBD
    Fagerlund skrev 2022-09-26 11:54:14 följande:
    Ja, det är jämförbart. Eller anser du att koranbränning inte är protester mot islams religionspolis? 
    Det är inte ett dugg jämförbart. Dessa människor, i Iran, är ju involverade. Paludan bara ställer sig och bränner något som är viktigt för andra, för att provocera. 
  • AndreaBD
    TechSpawn skrev 2022-09-26 15:44:56 följande:
    Men det är ju så den där religionen funkar.. Någon kissar på en tidning och sen börjar dom springa runt och kasta stenar på massa svenska brudar..

Du ser inget problematiskt med det? 
    Nej, det är inte så den religionen funkar. Men det är nog ingen idé att diskutera med dig, du behöver verkligen mer kunskap först. Och nej, jag är inte muslim, jag är agnostiker.
  • AndreaBD
    Fagerlund skrev 2022-09-26 18:23:22 följande:
    Anser du att man inte får ta ställning för nåt man inte själv är involverad i? 
    Man får, men det värderas inte på samma sätt. Dvs. man kan ju ifrågasätta om Paludan har någon vettig anledning att hålla på.
  • AndreaBD
    Fagerlund skrev 2022-09-30 19:28:31 följande:
    Så tillexempel män får inte demonstrera för kvinnors rättigheter? 
    Du har redan fått svar. 
Svar på tråden Varför stödja kvinnor i Iran, men inte Paludan?