Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Många växlar över till ved/pellets från värmepump - miljöpåverkan??

Hade sotaren hemma i veckan, han berättade att de är helt fullbelagda med att besikta och sota gamla vedpannor som ska dras igång till vintern. Han berättade att han precis startat upp en vedpanna från 1985 åt en kund. Bredvid vedpannan stod en splitter ny bergvärmepump. Den skulle stå i vinter av kostnadsskäl.

På länken nedan beskrivs att försäljningen av nya vedpannor gått upp med 40% (!).

Detta måste ju vara helt förkastligt ur miljösynpunkt? Hur ska vi vända den trenden med den elmarknad vi har?

https://www.energi-miljo.se/hoga-elpriser-da-vill-manga-ha-nya-pannor/

• Svar på tråden Många växlar över till ved/pellets från värmepump - miljöpåverkan??
  • Anonym (TS)
    Anonym (Abc) skrev 2022-09-25 08:20:05 följande:

Varför är det förkastligt ur miljösynpunkt?

Man använder en förnybar energikälla istället för energi som kommer från kol, olja, vindkraft och vattenkraft som innebär ett stort ingrepp i den lokala faunan med konsekvenser för både djur och natur. Eller kärnkraft som genererar avfall som är livsfarligt k flera hundratusen år.

När man hugger ett träd så ligger koldioxiden kvar till man eldar upp den. Under tiden växer ett nytt träd upp där man tog trädet som binder upp kolet igen. 

Det är ju massor med utsläpp?

https://www.naturvardsverket.se/vedeldning 
  • Anonym (TS)

U

Anonym (Abc) skrev 2022-09-25 09:12:17 följande:
    Ja jo jag förstår vad du menar. Ur perspektivet mänsklig hälsa är det så klart kortsiktigt dåligt. Men ur ett långsiktigt miljöperspektiv så tror jag ändå att det trumfar kolkraft/oljeförbränning och kanske till och med vattenkraften.

Förr eldade ju nästan alla med ved och dit lär vi säkert inte komma igen då det är mycket jobb för den enskilde. Men om ved får en riktig revival så kanske Man bör Se över om man kan filtrera utsläppen.
    Jag tänker mer lokalt som i ett villaområde som vårat till exempel, 30-tals hus. Dåligt isolerade, gamla fönster.

Vi hade en oljepanna och den åkte ut men många har säkert haft ved eller pellets och sen installerat värmepump och bara låtit den gamla pannan stå kvar. Så den är bara att dra igång nu, precis som sotaren beskrev det.

Säg att vart fjärde hus drar igång pellets eller vedpannan?? Luften måste väl påverkas av detta.

Kol/oljekraftverk är förstås dåligt. Men de har väl antagligen rening av rökgaserna. Vilket knappast en vedpanna från -85 har.
  • Anonym (TS)
    Postman skrev 2022-09-25 10:12:31 följande:

Tja det är ju inte så bra men jag tror ändå detta är en bra ögonöppnare för folk, många är de som nu ser över sin elförbrukning, det är mer  drag än någonsin på solceller, folk vill göra energianalys av sina hus osv osv. Detta hade aldrig annars hänt om inte elpriset hade skjutit i höjden.

Så är det antagligen, även att gå över till ved minskar ju förvisso elförbrukningen. Men det känns som ett steg bakåt i utvecklingen. Bättre att se över husets energibehov.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Wtf) skrev 2022-09-26 08:47:45 följande:
    På lång sikt, ja.

På kort sikt, hur då?

Hur ska husägare "se över husets energibehov" inför denna vinter? Majoriteten av kortsiktiga möjliga åtgärder påverkar knappt den stora energislukaren,  vilket är uppvärmning. 

Ge realistiska exempel på åtgärder som hjälper husägare att låta bli att värma med ved vintern 2022, utan att de behöver betala ockerpriser för elen.
    Det får ju var och en välja själva, bekanta installerade nyligen en stor solcellsanläggning över hela taket. De är mycket nöjda med den. 

Realistiskt, olika människor har olika stor buffert och prioriterar olika. Så det går ju inte heller att svara på. Men det har varit goda tider länge med låga räntor så en hel del sitter antagligen med en god husbuffert som man kan välja att lägga på energibesparande åtgärder, tilläggsisolera, byta fönster till exempel.

Tycker fortfarande det är en trist utveckling att ved ökar så dramatiskt, mycket beror ju förstås på vår misskötta energipolitik. Med fullt utbyggd kärnkraft hade vi haft ett helt annat läge. Det ska hursomhelst bli intressant att följa den politiska utvecklingen framåt. Det här är inget man vänder i en handvändning, vi lär få vänja oss vid dessa elpriser.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-09-26 08:54:14 följande:

Ts, om du vill stå för mellanskillnaden det kostar att driva elpanna istället för att elda så varsågod, det kan skilja många tusenlappar i månaden för ett hushåll. Redan förra vintern hade vi en elräkning på 5000:- för en månad och i år har priset gått upp ytterligare så det kan komma att kosta ca 8000:- istället. PÅ EN MÅNAD. Ursäkta, men jag skiter faktiskt i miljön när det handlar om en så kort period som ett halvår upp till ett par år tills elpriserna är vettigare igen.

Tack, men vi har bergvärme och inte elpanna så vi drabbas inte så hårt. Räknar dock ändå med elräkning på uppåt 15.000/mån i vinter (stort äldre hus) så visst blir det kostsamt och tråkigt men vi har två bra inkomster så vi klarar det.  

Jag tror detta blir långvarigt och att det snarare tar 10-12 år än ett par år innan vi kan se lägre elpriser igen. Men jag hoppas för all del att jag har fel.

• Anonym (TS)
    Anonym (Wtf) skrev 2022-09-26 13:13:07 följande:
    Det du föreslår går i princip inte att ordna inför vintern 2022. Det är långa leveranstider på solceller, tilläggsisolering, fönsterbyte. Om du beställer solceller idag, så får du dem på plats i augusti 2023.

För tydlighets skull: vilka GENOMFÖRBARA åtgärder inför vintern 2022 har du ideer på för att folk ska låta bli att elda med ved?

Jo du har väl rätt i att leveranstiderna gör att det inte går att genomföra helt enkelt. 

Vi sänker värmen i huset och har satt bubbelplast på insidan av vissa fönster (2-glas 30-talsfönster), vi lägger också extra isolering och mattor på de golv där vi har torpargrund (en stor tillbyggnad). Pratar mycket med barnen om att snåla på varmvatten, inte lägga plagg i tvätten i onödan osv. Gör storkok så vi kan värma i micron och inte behöver använda elspisen varje dag. Bakar 3-4 satser matbröd samtidigt på ett varv i ugnen. Tänker att många små åtgärder ger stor effekt sammantaget.

Men det är klart att det blir större besparing att slå av bergvärmen helt och dra igång vedpannan, särskilt om man har egen ved. Det kan inte vara bra för miljön i närområdet om många gör så i tätbebyggda områden.

• Anonym (TS)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-09-26 18:15:15 följande:
    Ja du har fel. Dessutom har du mage att gnälla på andra som inte har samma förutsättningar.
    Vi får väl se vem som har rätt. Jag tror det tar i alla fall mycket längre än nästa mandatperiod att få ner elpriserna. Definitivt inga två år, snarare då 10 år. Energipolitiken har misskötts av våra politiker under många, många år och det tar tid att vända den skutan.
Svar på tråden Många växlar över till ved/pellets från värmepump - miljöpåverkan??