Inlägg från: Anonym (Likgiltig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Likgiltig)

Är gravid men känner mig likgiltig/rädd

Jag är gravid i v7 och känner ingen glädje, varför??

Jag fick missfall i maj i v8, kanske vågar jag inte känna nåt denna gång? 

Jag känner mig nästan lite ångestfylld den här gången, och likgiltig. Nästan känslomässigt avstängd! Det är jättejobbigt och jag är livrädd att hela graviditeten blir såhär, och att jag kommer få förlossningsdepression. 

Varför känner jag inget?! 
    Vi har försökt sedan missfallet och har blivit så besviken att det inte tagit sig! Nu när jag väl är gravid igen känner jag noll inför det :(

• Svar på tråden Är gravid men känner mig likgiltig/rädd
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym (Ylva) skrev 2022-09-24 07:53:55 följande:

Du är nog inte alls ensam om att känna så. När jag blev gravid förra året efter att ha fått avbryta en graviditet i vecka 20 pga avvikelser på rutinultraljudet var jag inte alls glad trots att jag längtat. Det dröjde ska jag säga dig. Efter rutinultraljudet vågade jag ta till mig bebisen i magen, men vågade ändå inte tro att graviditeten skulle gå vägen. Jag lovar att du kommer känna glädje över graviditeten någon gång. Det är ganska svårt att inte känna någonting över den lilla bebis som sprattlar runt i magen. Men det får ta tid, det är inget konstigt. 

Tack för ditt svar!
    Det är så annorlunda denna gång gentemot förra gången, då kände jag att jag var med om nåt större! Och jättestolt! Därför får jag smått panik som inte känner nånting nu, men jag hoppas verkligen att det kommer. Kan man stänga av känslorna pga rädsla? Vågar jag inte tro på det? 
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym (4) skrev 2022-09-24 13:02:38 följande:

Jag tror knappt jag nånsin var glad som gravid. Efter många års kamp och 4 m.f före första barnet vågade jag vare sig hoppas eller vara glad. Och det är helt okej att känna så! Jag satte upp delmål där jag gradvis började hoppas lite, men helt och hållet glad blev jag först när barnet föddes levande.

Tack för ditt svar! Gillar det där med delmål.. Jag har VUL på fredag då kanske det händer något..
    Kollade på youtube idag med olika klipp med familjers första tid med sin nyfödda, och man fick även följa på bb innan hemfärd och då började det kännas spännande!
    Så det känns liiiiite liiiiiite bättre nu. :) 
    Anonym (Beata) skrev 2022-09-24 13:12:34 följande:
    Min svägerska är barnmorska, och hon säger att det vanligt att känna så efter missfall. Det kan vara svårt att glädjas eftersom man vet hur det gick förra gången, och vågar inte vara glad. De allra flesta får tillbaka glädjen och de positiva känslorna efterhand graviditeten fortskrider. 

Tack!! Det kändes bra att läsa! 

Jag antar att det handlar om missfallet och hormoner just nu, men det känns så tabu att prata om att det inte känns bra.

• Anonym (Likgiltig)
    Anonym (4) skrev 2022-09-24 16:54:44 följande:

Jag håller en tumme för VUL! 

Tack! Jag med :D
Svar på tråden Är gravid men känner mig likgiltig/rädd