Ett barn som dött
Alltså, jag tänker att din mammas andra barn naturligtvis är dina syskon och att det är fullständigt rimligt att se på det hela som en del av föräldrarnas historia.
Ibland finns det delar av livet som folk inte vill dela och jag tänker att det säger en hel del om hur man ser på adoption att man tar till sig ett barn, som ska vara ens eget, men sedan tänker att historien bakom kommer vara privat.
Mängder av vuxna barn berättar delar om sin barndom som deras föräldrar inte är bekväma med och rent krasst är det något man får räkna med när man har barn.
Det är ett barns fulla rättighet att faktiskt själv stå för vad man berättar och inte. Man har ingen absolut skyldighet att hålla "familjehemligheter" och jag förutsätter att du berättar om ditt syskon utifrån att hen präglat din barndom genom att faktiskt tragiskt dö väldigt ung.
Jag tänker att det är fullständigt rimligt att anta din mormors perspektiv. Hon ser troligen på er som sina barnbarn och därmed syskon.
Så länge som din berättelse till största delen handlar om din upplevelse, ser jag inga problem med att berätta om detta lilla barn och jag tycker att det är tämligen orimligt av din mamma att anta att du ska ha samma perspektiv som henne. Är du vuxen nog att vara ute och föreläsa/prata framför andra är du vuxen nog att göra andra tolkningar än henne.
Däremot kan du självklart respektera att hon blir sårad av det hela och välja hur du vill göra utifrån det... Men hon kan faktiskt inte styra hur du ska tolka hennes andra barn.