Ja, det märktes efter ett tag att det var du. Helt ok att du startar flera trådar om det här. Det måste vara jättejobbigt.
Jag tycker att det låter som att din man är nyckelpersonen här. Han måste stå upp för dig mot resten av sin familj. Han borde ha lagt till dig i fb-gruppen. Han borde skrivit -Ja, härligt att vara med familjen, men saknade Mira. Osv.
Vi hade en situation som påminner om din, fast lindrigare. Till sist hamnade vi i en situation där det inte gick att släta över min svärmors beteende och min man sa ifrån. Den situationen blev den stora ögonöppnaren för honom och plötsligt såg han hur hans mamma styrt resten av familjen under alla år. Det är en jobbig grej att upptäcka. Med utgångspunkt från min familj tror jag att du och din man behöver ta varandra i handen och ta tag i det här tillsammans, och stötta varandra.
Visst skrev du någon gång att du har autism? Eller minns jag fel? Kanske skulle du ha nytta av att diskutera det här med en psykolog som bättre än vi förstår hur du resonerar och tänker. En del av era familjedispyter kan kanske vara sprungna ur missförstånd.