• Citronella

Varför rekommenderas det att tvätta på natten?

Det är ca 1% av hushållen som har timpris på el ändå är det rekommendationer överallt om att tvätta och sätta på diskmaskinen på natten. Även seriösa kanaler som SVT rekommenderar det. Jag har hört om många med vanligt rörligt avtal som gör så för de tror att de ska bli billigare för dem, de har helt enkelt inte koll. 

Visst är det konsuments ansvar att ta reda på vad för avtal de har men jag tycker också mediarapporteringen är grovt missvisande. När det är så otroligt få som har timpris borde det nämnas någonstans i inslaget/artikeln kan jag tycka. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-20 13:13
    Tråden handlar om de som TROR att de har timavtal fast de INTE har det. Nyhetsinslagen jag nämner handlar INTE om hur vi gemensamt kan sänka elpriset, vad som är bäst för samhället mm De handlar om hur enskilda hushåll kan tjäna pengar. Det ges handfasta exempel på vad det kostar att tvätta vid olika tider och hur mycket man som enskild person kan spara pengar på att tvätta när timpriset är billigt. Det är DEN vinklingen jag vänder mig emot när det inte nämns att så få har timavtal.

Vanligt rörligt avtal är INTE samma som timavtal.
  • Svar på tråden Varför rekommenderas det att tvätta på natten?
  • Anonym (q)

För de som kan dra nytta av rådet ser jag inte fel i det förutom att det är IDIOTISKT pga att man aldrig ska lämna en lägenhet där tvättmaskinen är igång pga brandrisken.

• Citronella
    Anonym (Xxx) skrev 2022-09-19 22:25:36 följande:

Det är du som inte har Koll. Om vi minskar förbrukningen kommer priserna sjunka för alla. Det räcker med att vi alla minskar förbrukningen med 10% för att få en stor effekt på priserna. Så jo. Det blir generellt billigare om inte alla ska använda all el samtidigt. 

Anonym (Hannele) skrev 2022-09-19 22:34:22 följande:

Spm Xxx säger, det är inget konstigt alls med rekommendationerna. Om allas förbrukning är störst samma tider på dygnet så höjs priserna rent allmänt! Om vi fördelar vår användning bättre över dygnet kan priserna hållas lite lägre. Detta är något att tänka på också för oss som sitter med förmånliga avtal ännu ett år framåt. Vi påverkar alla tillsammans en hel del av hur priserna kommer att förändras. 

My bad, jag tänkte inte på att alla inte kanske inte kollar på nyheterna. De inslag, tips och råd jag sett handlar hur du som enskild individ kan spara pengar. Det nämns väldigt handfast på det här sättet: om du satte på en tvättmaskin igår vid 16:00 hade du betalat såhär mycket mer än om du istället satt på maskinen klockan 3:00. En vanlig barnfamilj kan spara X kronor i månaden genom att tvätta, diska och dammsuga när elpriset är som billigast. Det nämns också vid elen kostar per timme och visas grafer. 

De pratar alltså INTE om vad vi gemensamt kan göra utan om enskilda hushåll. 

• Tow2Mater

Vad hände med regeln att man inte ska störa grannar med höga ljud på nätterna? Både tvättmaskin och dammsugning kan ju vara ganska störande i flerfamiljshus. Men de i villor har ju större friheter utan att det störs lika mycket.

• Citronella
    Tow2Mater skrev 2022-09-19 23:51:04 följande:

Vad hände med regeln att man inte ska störa grannar med höga ljud på nätterna? Både tvättmaskin och dammsugning kan ju vara ganska störande i flerfamiljshus. Men de i villor har ju större friheter utan att det störs lika mycket.

Ja, det kan man verkligen undra. 
  • Anonym (Z)

Spm Xxx säger, det är inget konstigt alls med rekommendationerna. Om allas förbrukning är störst samma tider på dygnet så höjs priserna rent allmänt! Om vi fördelar vår användning bättre över dygnet kan priserna hållas lite lägre. Detta är något att tänka på också för oss som sitter med förmånliga avtal ännu ett år framåt. Vi påverkar alla tillsammans en hel del av hur priserna kommer att förändras. 

+1
  • Anonym (Z)
    Citronella skrev 2022-09-19 23:34:44 följande:

My bad, jag tänkte inte på att alla inte kanske inte kollar på nyheterna. De inslag, tips och råd jag sett handlar hur du som enskild individ kan spara pengar. Det nämns väldigt handfast på det här sättet: om du satte på en tvättmaskin igår vid 16:00 hade du betalat såhär mycket mer än om du istället satt på maskinen klockan 3:00. En vanlig barnfamilj kan spara X kronor i månaden genom att tvätta, diska och dammsuga när elpriset är som billigast. Det nämns också vid elen kostar per timme och visas grafer. 

De pratar alltså INTE om vad vi gemensamt kan göra utan om enskilda hushåll. 

Men snälla...
    Du har fått en förklaring i tråden, vad är det du inte förstår? 
  • flygrl

I kvällens Rapport va det faktiskt ett lite längre inslag där det varnades för ladda och använda elektrisk utrustning nattetid när man sover utifrån brandrisken.
    För mig som bor i lägenhet är det inget alternativ tvätta nattetid då det ska va tyst efter kl. 22.

• Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2022-09-19 23:51:04 följande:

Man får så klart anpassa sig till hur det är där man bor. Får man inte tvätta på natten så får man inte. Det här med att tvätta på andra tider är ju bara tips. 
  • Anonym (...)
    flygrl skrev 2022-09-20 00:34:59 följande:

I kvällens Rapport va det faktiskt ett lite längre inslag där det varnades för ladda och använda elektrisk utrustning nattetid när man sover utifrån brandrisken.
    För mig som bor i lägenhet är det inget alternativ tvätta nattetid då det ska va tyst efter kl. 22.

Och det har man sagt redan från början. Så inget nytt i det (jag såg inslaget också). Bra att man varnar folk flera gånger dock. 
  • Postman

Tja om elen kostar 10 öre på natten och 6-10 kr på dagen så är valet lätt för mig. Hade inte haft några problem med att tvätta/torktumla på natten. Vi har viss annan elektronik som går dygnet runt och dessa är man ju aldrig orolig för.

Svar på tråden Varför rekommenderas det att tvätta på natten?