• Citronella

Varför rekommenderas det att tvätta på natten?

Det är ca 1% av hushållen som har timpris på el ändå är det rekommendationer överallt om att tvätta och sätta på diskmaskinen på natten. Även seriösa kanaler som SVT rekommenderar det. Jag har hört om många med vanligt rörligt avtal som gör så för de tror att de ska bli billigare för dem, de har helt enkelt inte koll. 

Visst är det konsuments ansvar att ta reda på vad för avtal de har men jag tycker också mediarapporteringen är grovt missvisande. När det är så otroligt få som har timpris borde det nämnas någonstans i inslaget/artikeln kan jag tycka. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-20 13:13
    Tråden handlar om de som TROR att de har timavtal fast de INTE har det. Nyhetsinslagen jag nämner handlar INTE om hur vi gemensamt kan sänka elpriset, vad som är bäst för samhället mm De handlar om hur enskilda hushåll kan tjäna pengar. Det ges handfasta exempel på vad det kostar att tvätta vid olika tider och hur mycket man som enskild person kan spara pengar på att tvätta när timpriset är billigt. Det är DEN vinklingen jag vänder mig emot när det inte nämns att så få har timavtal.

Vanligt rörligt avtal är INTE samma som timavtal.
  • Svar på tråden Varför rekommenderas det att tvätta på natten?
  • Anonym (Tokigt)

Skulle jag aldrig göra. På natten sover jag. Andra får tvätta på natten om dom vill Spöke

• Citronella
    Anonym (Tokigt) skrev 2022-09-19 21:58:02 följande:

Skulle jag aldrig göra. På natten sover jag. Andra får tvätta på natten om dom vill Spöke

Alla gör som de vill frågan är varför det rekommenderas som spartips när man inte tjänar en krona på det. 
  • Citronella
    Anonym (Tokigt) skrev 2022-09-19 21:58:02 följande:

Sen går nog inte de flesta inte upp på natten för att sätta på en tvätt utan använder timer (idiotiskt ur brandsynpunkt) 
  • Anonym (Raaaaaaaak)

Bara för att det är så skojigt att tvätta då, såklart!

• Anonym (A)

Om det börjar brinna blir det farligt när man sover.

• Anonym (Tokigt)
    Anonym (Raaaaaaaak) skrev 2022-09-19 22:05:18 följande:

Bara för att det är så skojigt att tvätta då, såklart!

Roligare att sova, våta drömmar.
  • Anonym (Elbruk)

Ja jag undrar också men brukar själv vara inne för skojs skull och kolla priserna över dygnet. Och anpassa mig efter de billiga. Tex nu är det mycket billigare än tidigare idag. Dock aldrig när vi sover pga brandrisk.

• Citronella
    Anonym (Elbruk) skrev 2022-09-19 22:17:47 följande:

Ja jag undrar också men brukar själv vara inne för skojs skull och kolla priserna över dygnet. Och anpassa mig efter de billiga. Tex nu är det mycket billigare än tidigare idag. Dock aldrig när vi sover pga brandrisk.

Har du timavtal? Tänkte eftersom du anpassar dig efter när det är billigt. 
  • Anonym (Xxx)

Det är du som inte har Koll. Om vi minskar förbrukningen kommer priserna sjunka för alla. Det räcker med att vi alla minskar förbrukningen med 10% för att få en stor effekt på priserna. Så jo. Det blir generellt billigare om inte alla ska använda all el samtidigt. 

• Anonym (Hannele)

Spm Xxx säger, det är inget konstigt alls med rekommendationerna. Om allas förbrukning är störst samma tider på dygnet så höjs priserna rent allmänt! Om vi fördelar vår användning bättre över dygnet kan priserna hållas lite lägre. Detta är något att tänka på också för oss som sitter med förmånliga avtal ännu ett år framåt. Vi påverkar alla tillsammans en hel del av hur priserna kommer att förändras. 

Svar på tråden Varför rekommenderas det att tvätta på natten?