tjejanonym skrev 2022-09-24 10:37:22 följande:
Tog ÄL-test i onsdags som visade negativt, inte en skymt av något streck. Har tagit ett tidigare som visade ett mycket svagt streck (enligt instruktion på förp. var det dock negativt). Vad är det som gör att det kan visa så olika men ändå tolkas som negativt?
Bara för att vara helt säker tog jag ett gravtest igen i morse. Det var som jag misstänkte negativt. Börjar nu bli lite orolig. Det har nu gått 5,5 vecka sedan jag tog ut spiralen och mensen har inte kommit än. Bör jag vara orolig?😩
Du menar varför det kan vara olika starka streck men ändå vara negativt? Googla LH kurva så ser du hur hormon-nivån är under en cykel. Den är låg under hela cykeln förutom när man närmar sig eventuell ägglossning för att sedan peaka i 1-2 dagar. Sen kan det vara så att LH sjunker ett par dagar innan peaken, kan det vara så för dig?
Du behöver inte vara orolig än, har hört om att det kan ta 3 månader för vissa innan mensen kommer igång igen. Du kanske inte hade ägglossning när du hade spiral tex. och att kroppen måste komma igång igen. Jag vet att jag hade ÄL när jag hade min spiral så det kanske kom igång lättare då.