Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Frågor om pengar i förhållande

Om föräldrarna kunde gå in med pengarna så kan de nog ligga ute med det dubbla för dig. Så den aktuella situationen är inte det stora problemet. 

Ditt problem är, som jag ser det, framtiden. 

Psykisk ohälsa medför ofta dålig ekonomi. Om du inte kan eller vill ta hand om din egen ekonomi finns god man och förvaltare via kommunen. Det är hur det ofta slutar. Men har du inkomst i form av aktivitetsersättning eller liknande kan du ta tillvara tiden fram till 30, (då din nuvarande aktivitetsersättning upphör) till att lära dig om ekonomi. 

Du som har rätt till aktivitetsersättning som kan gå över i sjukersättning/pension kan skatta dig lycklig. De med försörjningsstöd har ingen möjlighet att åka på något spa. Så lär dig ekonomi och lär dig leva på lite. Det är en oändlig frihet att slippa försörjningsstöd som du ska vara väldigt tacksam över.

Det bästa vore förstås om du som är så ung tänkte lite på om det finns något du kunde jobba med, men jag vet att många unga är alldeles för sjuka eller funktionsnedsatta för att accepteras. 

• Fröken Allvar

Som hon uttryckt sig låter det som om sjukdomen är något hon accepterat som en del av sig själv. Hon tror sig inte om att kunna jobba, rätt eller fel. Många vill inte ha sjuka som kolleger heller, så hon har all rätt att inrätta sitt liv efter kronisk sjukdom, men även sjuka har en ekonomi att sköta om. 

• Fröken Allvar

Som en som aktivt jobbat i 20 plus år och fortfarande gör, mot bättre vetande, för att uppfylla drömmen om arbetslinjen, så tog jag mig den lilla rätten att förmedla vikten av att sköta om sin ekonomi och rätten att inte lyssna på folk som påstår att det ordnar sig.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig med jobb och studier för tjugoåringen men att lära sig om pengar är aldrig fel.

Här blev det en konflikt som inte är en katastrof, men går att lära sig av. 

• Fröken Allvar

Jag känner visserligen till två fall där barn blivit vändpunkten som fått folk att komma tillbaka i jobb och studier efter åratal av sjukskrivning i ungdomsåren.

Det är väldigt onödigt att skriva till en ung människa att den ska använda preventivmedel i en tråd om ekonomi. 

Varför? Vad ligger bakom? Vad har du för värderingar? 

• Fröken Allvar

Jag tyckte att kommentaren var onödig och känner till fall där barn varit vändningen. Det betyder inte att barn är lösningen på problem för alla alltid. 

Svar på tråden Frågor om pengar i förhållande