Inlägg från: Kallamakka |Visa alla inlägg
  • Kallamakka

Avstängd v 20?

Jag jobbar i förskola och blev avstängd i vecka 20. Är i vecka 37 idag. 

• Kallamakka

Jag vill bara förtydliga också att när jag blev avstängd i vecka 20 så var det i maj, efter att "pandemin" slutade räknas som pandemi. Så att det ändrades gjorde ingen skillnad. Folkhälsomyndighetens uttalande har ändå stått kvar angående gravida och riskerna med covid. Gör man en riskanalys med sin chef(vilket man alltid ska göra när en anställd blir gravid) och struntar i att nämna covid som en risk, kan man kanske få fortsätta att arbeta. Men är covid med som risk så kan inte rektorn garantera att man inte blir smittad. I alla fall på förskola, så då är avstängning det som finns kvar för rektorn att göra. 

• Kallamakka
    RH93 skrev 2022-09-18 07:24:11 följande:

Från folkhälsomyndigheten 

"Den som är gravid och vaccinerad mot covid-19 har ett lika gott skydd som övriga i befolkningen som blivit vaccinerade. Det innebär att du som är gravid har samma låga risk för allvarlig sjukdom som andra personer som också vaccinerat sig. Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla."

"Arbetsmiljöverket anser att gravida kan arbeta med vård av covid-19-patienter, om inte den individuella riskbedömningen visar annat. Vaccinationsstatus hos den gravida är en faktor som kan tas med i den individuella riskbedömningen."

Generellt finns det alltså ingenting som längre talar för att gravida ska bli avstängda pga covid, men en individuell bedömning utifrån person och specifik arbetsplats ska göras.

Och i första stycket står det att gravida fortfarande har en ökad risk för att bli allvarligt sjuk. Samt att socialstyrelsen(om man följer den länken) fortfarande skriver fram gravida som en riskgrupp. 

Generellt verkar alla göra och säga olika och jag tror att beroende på arbetsplats kan man själv få avgöra vad man är bekväm med. 
Svar på tråden Avstängd v 20?