Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Centerns vägval

Flash Gordon skrev 2022-09-26 17:52:55 följande:

Hahaha

Idag är inte Centerns val det bästa.

Vad i h*e skulle Annie upp i talarstolen och begära sluten omröstning för i striden om tredje vice talman?

Jag tror att de snart ha hållit på att rösta i två timmar om 3:e vice talman. Det är vänstern mot Centern. Vänstern är STÖRRE än Centern (fler röster) så de borde, enligt praxis ha platsen. Men  Annie vill kämpa.

Så länge ingen får en majoritet av rösterna så röstar man om. Max tre gånger. Den tredje gången vinner den som får FLEST röster - oavsett hur få.

Vänstern har vunnit de två första med 46-25 ... ungefär. Och så ca 270 blankröster.

V och MP röstar aktivt på V och C röstar på C. Plus någon ströröst hit eller dit. Resten röstar blankt.

Men att köra en röstprocedur för 349 ledamöter TRE gånger för 3:e vice talman - det är vettigt det, tycker Annie.

Ledamöterna börjar bli rätt trötta i kolan nu. Det flamsas och stojas en hel del.

Sänds live på Riksdagens hemsida.

Lika jobbigt som vanligt för dig när de demokratiska processerna får ha sin gång.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-09-26 16:48:29 följande:
    Ungefär så.

Mer gödselstack och mindre Stureplan.
    Herre Gud! Du är helt out of touch. Gödselstack är för hobbyfarmare, typ Stureplansfolk med sommartorp eller hästfolk med ett par ridhästar.

Du behöver en gjuten gödselplatta, containrar eller dylikt för att kunna bedriva nåt som liknar ett seriöst jordbruk med djurhållning.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 10:10:06 följande:
    Nja, detta är mitt hemlän och det kan faktiskt bli tvärtom, slutet för M i Sölvesborg. Det är redan ett jävla liv bland M-väljare i kommunen, de röstade på ett fortsatt samstyre och svekdebatter han bara börjat. M-ledningen kommer inte att hamna i en storm utan i en orkan av protester och jag är tveksam till om den nya koalitionen klarar hela mandatperioden.

Det är inte politiken som orsakat sprickan utan personmotsättningar, två starka kvinnor som inte kan samarbeta. Louise Erixson är ung, snygg karismatisk och kompetent och den äldre M-kvinnan tål inte det. 
    Så du menar att varken den helt kompetente Erixon eller hela SD i Sölvesborg inte klarar av att hantera en stycken, vad var det du ville få det till, svartsjuk tant 
  • nihka
    KillBill skrev 2022-10-22 10:25:33 följande:
    När en politiker måste förklara att man inte är korrupt förhåller det sig ofta tvärtom..
    Den helt "kompetenta" Erixson sätter sig själv i en högst komprometterande situation.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 10:56:16 följande:
    Delvis är det så, som förhandlare är Erixon mindre bra. Hon blev även utmanad om gruppledarposten i sitt eget parti och har fått kritik för att hon syns för lite i kommunalhuset och för mycket i media. En viss sanning och en viss avundsjuka i det. Men hon har fått saker uträttade och ffa har hon satt Sölvesborg på kartan, även internationellt. Hon är på det sättet en tillgång och populär även utanför partiet. Men visst har kammen växt på henne och med 40% i ryggen är kompromissviljan begränsad.
    Men Kith Mårtensson är ännu värre, hon ställde orimliga krav och ville inte ens förhandla. Hon hade en agenda från allra första början och svek sina väljare som var övertygade om att de röstade på ett fortsatt samstyre. Det kommer att bli ett blodigt krig i M...
    Om en schism med en annan individ, om det skulle handla om det, leder till att det egna partiet mister makten i sin kommun är man helt enkelt inte kompetent. Och inte partiet heller.

Det är inte möjligtvis så att SD blivit lite för stora i sina kläder till och med för Sölvesborg och inte vill kompromissa med någon medan alla andra är villiga att kompromissa med varandra? 40% kör inte över 60% utan det blir i så fall tvärtom.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 11:11:49 följande:
    Stör det dig att jag kallar en SD-politiker kompetent? Att avfärda alla i ett parti som misslyckade stärker dom-mot-osskänslan och gynnar bara antidemokratiska krafter. Lite objektivitet har aldrig skadat.
    Vi har väl bara lite olika syn på vad man ska se som kompetent. Lite insyn i vad som räknas som jäv har aldrig skadat.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 11:00:36 följande:
    Du tycks se korruption överallt, du kanske bara vill ha uteliggare på maktpositioner då de inte har någon kontakt alls i samhället (utom systembolaget och soc)? 

Sen måste jag säga att om det är korruption att få någon mer positiv till havsbaserad vindkraft kan jag ha överseende med det...
    Erixsom. Jäv.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 11:23:41 följande:
    Kompetent för mig är den som får något uträttat. Hur definierar du kompetent?
    Någon som vet vad de gör och uppnår goda resultat inom regelverkets ramar.
  • nihka
    Tecum skrev 2022-10-22 11:33:58 följande:
    Svårt att säga, den insynen har jag inte. It takes two to tango och vad jag förstår vill inte M kompromissa alls och det är även de andra partiernas uppfattning i samstyret. De kom liksom aldrig så långt som till förhandlingar. Men SD är kanske likadana, fast efter förra valet gick det bra. Tydligen finns det mycket under ytan.

Innan valet var det inte tal om något samarbete med S och givetvis känner sig M-väljarna helt bortlurade, med en sån majoritet för samstyret. Det kommer att bli en spännande tid i Sölvesborg...
    Så det är moderaternas totala ovilja att kompromissa som lett till att samtliga andra partier än SD har valt att inleda ett formellt samarbete med dem?

Varför blev det inte SD och alla partier utom M om det var M som var problemet för alla?
Svar på tråden Centerns vägval