Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Centerns vägval

Flash Gordon skrev 2022-09-19 10:51:01 följande:

Centern har en lång resa framför sig att återvända till den högra sidan av politiken. Som jag skrivit på annat ställe så kan det behövas en partiledare/-inna emellan som tar den värsta skiten innan näste tar dem i mål.

Den dagen har vi en riksdag som med dagens resultat har 200 mandat för högern mot 149 för vänstern. Klart S är stressade över det.

Internt från C kommer detta, vad C behöver göra:

www.di.se/debatt/debatt-dags-att-navigera-centern-ut-ur-atervandsgranden/

Det räcker alltså med att C inte aktivt motsätter sig Ulf och M för att vänstern ska vara borta ur spelet. Jag tror det kommer att vara ganska snabbt gjort för C att komma fram till den ståndpunkten.

Det var väldigt vad du och ditt SD har åsikter om vart Centern ska ta vägen. Är du kanske orolig för att Centern tänker besluta om det helt utan att rådgöra med dig och ditt SD?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Kaffekopp242322 skrev 2022-09-19 19:50:44 följande:
    Vårt första val var någon gång 1921. Det var efter skotten i Sarajevo 1914 och första världskrigets slut 1918

Vad jag förstått var tanken att demokratin skulle ersätta hot och hat med en dialog mellan olika väljargruppers representanter. Demokratin ska göra hot och våld överflödigt.

Hon svek väljarna och gick till vänster - trots att hon marknadsfört sig som höger. Hon svek demokratin. Då återgår debattklimatet till något liknande skotten i Sarajevo.
    Jaha. Jag förstår. SD tänker alltså föra en dialog med V och MP. Vad najs. Alla ska få vara med enligt SDs egen önskan om att rädda demokratin.

Ja, visst är hon BRA! Lööf kan gå åt både höger och vänster. Precis som SD som ville regera med Löfven 2014 och nu Busch 2022.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-09-19 19:24:16 följande:
    Kort eller lång, det är dit C är på väg.

Centerpartister talar redan om att "kunna prata med alla" som kod för att kunna prata med M igen, oavsett om M är beroende av SD eller inte.

"Kunna prata med alla" är precis samma ord som först KD och sedan M sa när de gav upp idén om att kunna isolera (idag) 20% av folket. 

Och C behöver inte ens aktivt samarbeta med SD. De kan låtsas vara breda på mitten då det räcker med att de lägger ned sina röster i en statsminister-omröstning om Ulf så går en M-ledd regering genom. Sedan kan de "prata med alla" om enskilda politiska förslag som de vill driva genom.

En sådan utveckling vore förödande för Socialdemokraternas grepp över svensk politik. De skulle vara satta på avbytarbänken tills de antingen byter politik och blir som sina danska partivänner eller tills högern helt gör bort sig politiskt.
    .
    Kod. Really?

C har stått med en MEGAFON och förkunnat att det inte blir något högersamarbete så länge SD är en samarbetspartner.

Man behöver vara gravt hörselskadad om man inte har uppfattat det budskapet.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-19 22:25:30 följande:
    Vad ledde det till då? Tror du att de är nöjda med resultatet? Att tappa 1/3 av sina väljare på 1 mandatperiod är inget annat än fullständigt och katastrofalt misslyckande.

Nu byter de partiledare till någon som inte behöver känna sig bakbunden av Lööfs "löften", nu kan de fritt välja att byta inriktning och prata med vem de vill.

Helt ärligt är ju partiet nere för räkning, att fortsätta i samma hjulspår med en dåres envishet är bara korkat, på alla nivåer. I detta läget blir all förändring positiv, det kan ju knappast bli sämre....
    Om det nu tillsätts en partiledare för C som vrider om kursen och siktar in partiet mot att ställa sig sida vid sida med M-KD-L och acceptera att samverka med SD så lär det enbart innebära ett lyft i opinionen och ett bättre valresultat 2026.
    Men Herre Gud vilken bra idé! Centern kanske skulle byta namn till lilla-SD när de ändå håller på. Tänk att Centern inte kom på det tidigare att de egentligen inte alls tycker som de tycker utan tycker som SD. Kanske en SD-godkänd knullbar partiledare eller en bonde med hängselbyxor? Vad tror du skulle funka bäst för SD? Knullbar eller bonde? Eller kanske en knullbar bonde?
  • nihka
    Rutgers skrev 2022-09-19 22:49:59 följande:
    2/3 av C:s väljare hörde inte det.
    Flash Gordon skrev 2022-09-20 07:43:41 följande:
    Centerpartiet kan ju förstås låta Martin Ådahl ta över rodret om de vill. Han kan nog förklara ett och annat för alla som vill, och inte vill, lyssna.

Nåja, det är centerns röra att städa upp. Själv tror jag att de kommer att vända tillbaka till högern. Den här mandatperioden kommer nog att vara stökig för dem.
    Tycker du att C har visat några tendenser till att bry sig om vad SD vill? Ni ökade ett par procent i valet och har värre hybris än någonsin tidigare.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-20 19:39:32 följande:
    Att vända kappan efter vinden är ju inte direkt någon sällsynt taktik när det kommer till politik?
    Alla partier som har närmat sig SD har tappat. Det enda som händer när någon tolererar SD är att SD ökar.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-20 20:36:23 följande:
    Så de som vänder de förlorar och de som med en dåres envishet står på sig förlorar 1/3 av sina väljare...
    nihka skrev 2022-09-20 19:48:00 följande:
    Alla partier som har närmat sig SD har tappat. Det enda som händer när någon tolererar SD är att SD ökar.
    Du har rätt i sak, men jag är rätt säker på att statistiken inte berättar hela sanningen.

Det ligger otroligt mycket i att vi som folk indoktrinerats under lång tid att det är fel och skambelagt att rösta på SD....
    Gemene man har börjat vakna upp ur detta nu senaste valen, man kan prata öppet om att man röstar på SD på ett helt annat sätt idag än för bara 10år sen, detta är inget begränsat till de partier som "släppt in" SD i värmen och samarbetar med dem i politiska sakfrågor på ett pragmatiskt sätt.....

Anledningen till att de 3 blå partierna tappat väljare beror knappast på att de accepterat SD som en parlamentarisk jämlike, då skulle det ju innebära att dessa väljare flyttat till "andra sidan". Det är betydligt mer troligt att de väljare som M, KD och L tappat har gått till SD.
    Krasst pragmatiskt är det ju en vinnande strategi då det innebär att även om man kanske tappar lite själv så är man ändå med i det vinnande laget....

2026 kommer vi inte längre snacka några ynka 2 mandats övervikt, snarare 15-20, även om C fortfarande agerar dörrmatta åt rödgröna-röran.....

Den som lever får se. Om 4år vet vi.

Den bruna sörjan kommer gå samma öde till mötes som samtliga andra populistiska partier före dem.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-20 21:48:12 följande:
    Min teori är något helt annat, den som lever får se.

Jag tror du helt missar att ta med i beräkningen att en stor del av Sossarnas kvarvarande kärnväljare helt enkelt dör av naturliga orsaker mellan valen...
    Utvecklingen i våra grannländer siar om en tynande tillvaro för SD.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-21 18:52:05 följande:
    Jag hävdar att den politiska utvecklingen i våra grannländer siar oerhört lite om den framtida politiska utvecklingen i detta land då vi skiljer oss rätt rejält på ett par avgörande punkter från våra grannländer....

Men som sagt, vi behöver inte träta om detta, vi behöver bara vänta o se.
    Ja, precis. Ingen av vårar grannar har ett högerextremistiskt parti sprungen ur vit maktrörelsen och nazism. Helt unikt för Sverige och SD.
  • nihka
    Anonvm skrev 2022-09-21 21:17:52 följande:
    Jag tänkte mer på hur vårt land och våra samhällsproblem skiljer sig från våra grannländers, primärt segregationen, den fullständigt havererade integrationen av invandrare och den skenande kriminaliteten....
    Det är på de punkterna vårt kära land främst skiljer sig från våra nordiska grannländer.  

Att vissa lättkränkta "känner" att det är ett problem att ett politiskt parti har "rötter i nazismen" får de gärna ligga sömnlösa över för mig om de så känner för.
    Det bleknar i förhållande till de högst verkliga samhällsproblem vi som land står inför.
    Jag tänkte mer på hur SD har en särställning iom sina nazistiska rötter och hur extremisterna som alltjämt är tongivande tycker det är den naturligaste saken i världen att de är sprungna ur nazisens sköte.
Svar på tråden Centerns vägval