-
Det är tyvärr en sannolik utveckling, ungefär som L gjort. Väljarna straffar alltid de som vill bryta blockpolitiken.Drottningen1970 skrev 2022-09-15 20:58:21 följande:Jag beklagar att hon avgår. Jag tycker hon har varit bra och principfast. Jag befarar att hennes efterträdare kommer att prioritera röster framför att hålla fast vid viktiga grundläggande värderingar som att inte samarbeta med nazister.
-
Lööf stod fast vid att inte samarbeta med SD under hela mandatperioden, till skillnad från övriga alliansen. Det är de som slank hit och dit. Resultatet blev att alla förlorade och är helt beroende av SD nu.nattuw skrev 2022-09-16 17:10:22 följande:Än slank hon till höger än slank hon till vänster. Väljarna visste aldrig vad de skulle få om de lade en röst på C. Vilket straffade sig.
Om väljarna bemödat sig om att ta reda på vilken politik som C står för skulle de se att de frågor som C driver försöker de få majoritet för i riksdagen. Så gör att seriösa partier. -
Det var ett misstag av vänstersidan att demonisera SD, även om det är sant. Värst var alla kändisar som inte kunde hålla tyst utan gick ut i media, hyllade Magda och målade fan på väggen om högern vann. Är det något som folk på landet blir förbannade över är när "stockholmsjävlar" försöker tala om för dem hur de ska göra och tänka. Med såna vänner behöver Magda inga fiender...
Det är samma fenomen med SD som med Trump. Ju mer han ljuger, gör och säger dumheter, försöker åsidosätta demokratin och rentav ville genomföra en militärkupp. desto populärare blir han. Anhängarna svetsas samman mot det de ser som en gemensam fiende. Så är det med SD, oavsett hur många som heilar, hyllar diktatorer och firar nazister kommer vissa bli än mer beslutna att stödja dem. Som revolt och protest mot etablissemanget, inte för att de är nazister. Tyvärr förstår varken vänstern eller media detta fenomen.
Istället borde man fokuserat på SD:s politik, smulat sönder deras orimliga löften och pekat på de konflikter som en regering med fyra partier kommer ställas inför. Nu tvingas SD ta ansvar, kompromissa och svika löften. SD:are är snarstuckna, otåliga och snara till att döma och förkasta. Om fyra år har vi antagligen sett ett av de största rasen i väljarunderlag i svensk politisk historia. Det blir spännande år framöver... -
Ja C var en utjämnande kraft i en S-regering beroende av V och fick igenom mer av sin politik än under åtta år i alliansregeringen.nihka skrev 2022-09-16 22:03:12 följande:Ja, det gjorde hon. C (& L) fick dessutom igenom en stor portion borgerlig politik under regeringen Löfven och sedan under regeringen Andersson.
Jag tycker det var synd att hon avgick, men samtidigt förstår jag henne. Jag hade gärna sett Lööf som statsminister just pga av hennes principfasthet samtidigt som hon visade villighet och skicklighet i att få till stånd breda lösningar.
Det är tyvärr inte första gången då det parti som tar ansvar och söker breda lösningar straffas av väljarna. Märkligt att så många älskar konflikt och blockpolitik trots att den ofta innebär att inget händer.
Jag tror att hotet och hatet hade större betydelse än hon vill erkänna för beslutet att avgå nu. Och det organiserades av SD:s trollfabriker finansierat av partiledningen... Undrar hur många av SD-inläggen här som kom därifrån...? -
Nej, har inte hört talas om någon hotbild mot Åkesson. Angreppen på Sd brukar gälla partiet och politiken, inte partiledaren. Ännu en skillnad på hur Annie blivit behandlad jämfört med Åkessonnihka skrev 2022-09-17 12:12:43 följande:Hatinläggen kommer fortfarande från hängivna SDare på FL:
"För mig är det hur enkelt som helst att förstå att L och SD kommer lösa detta ofantligt mycket bättre än den röd-grön-komunisktiska röran, toppat med en helt labil och känslostyrd rödhårig donna, någonsin klarade av."
Man fortsätter i vanlig ordning att hata ut motståndet. En gubbe med hängselbyxor kanske man tänker sig att man kan hitta bland de egna leden. SD-representanter har ju tidigare visat sig vara bra på att skutta mellan olika partier/bli politiska vildar beroende på vad behovet för dagen är.
Vet du hur hotbilden mot Åkesson ser ut? -
Riktigt så enkelt är det inte. Det är ju inte M som är problemet utan SD och M äter ju ur handen på SD. Det är alltså SD som C inte ska motsätta sig och dit är vägen lång.Flash Gordon skrev 2022-09-19 10:51:01 följande:Centern har en lång resa framför sig att återvända till den högra sidan av politiken. Som jag skrivit på annat ställe så kan det behövas en partiledare/-inna emellan som tar den värsta skiten innan näste tar dem i mål.
Den dagen har vi en riksdag som med dagens resultat har 200 mandat för högern mot 149 för vänstern. Klart S är stressade över det.
Internt från C kommer detta, vad C behöver göra:
www.di.se/debatt/debatt-dags-att-navigera-cen.../
Det räcker alltså med att C inte aktivt motsätter sig Ulf och M för att vänstern ska vara borta ur spelet. Jag tror det kommer att vara ganska snabbt gjort för C att komma fram till den ståndpunkten.
Och om C också sätter sig i högerburen innebär det ett lämmeltåg av röster från C till i första hand S, jag skulle tippa på 3-4 procentenheter. C kan kompensera sig med röster från högerpartierna men det hjälper inte upp blocket. -
FG funderar redan på nästa val, han är osäker på att högerns politik håller och kan locka väljare en gång till så han vill ha hjälp av C...Anonvm skrev 2022-09-19 19:59:17 följande:Har jag missat något? S-V-MP-C fick väl 173 mandat tillsammans? C kan rösta nej bäst faan dom vill.
Så länge som alla ledamöter på "högersidan" sköter sig enligt partilinjen så kommer Kristersson röstas fram som stadsminister. -
"Prata med alla" kan också gälla V...Flash Gordon skrev 2022-09-19 19:24:16 följande:Kort eller lång, det är dit C är på väg.
Centerpartister talar redan om att "kunna prata med alla" som kod för att kunna prata med M igen, oavsett om M är beroende av SD eller inte.
"Kunna prata med alla" är precis samma ord som först KD och sedan M sa när de gav upp idén om att kunna isolera (idag) 20% av folket.
Och C behöver inte ens aktivt samarbeta med SD. De kan låtsas vara breda på mitten då det räcker med att de lägger ned sina röster i en statsminister-omröstning om Ulf så går en M-ledd regering genom. Sedan kan de "prata med alla" om enskilda politiska förslag som de vill driva genom.
En sådan utveckling vore förödande för Socialdemokraternas grepp över svensk politik. De skulle vara satta på avbytarbänken tills de antingen byter politik och blir som sina danska partivänner eller tills högern helt gör bort sig politiskt.
.
I dagens läge är det svårt att låtsas vara i mitten och ändå stödja SD. det som händer då är att C får ta en svekdebatt, förlorar väljare till S och samtidigt går en massa missnöjda SD:are tillbaka till moderskeppet, alltså S. SD-väljare är missnöjda med det mesta och är väldigt rörliga, minsta kompromiss av Åkesson kan reta upp dem. Med det scenariot kan S vara tillbaka i närheten av 40% i nästa val. En revanschsugen S-Mp-V-regering är det värsta som kan hända, där behövs ett modererande C-parti. -
En taktik som leder rakt in i regeringen. Men det ironiska är att alla tre kappvändarna förlorade och står nu med mössan i hand inför vinnaren SD.Anonvm skrev 2022-09-20 19:39:32 följande:Att vända kappan efter vinden är ju inte direkt någon sällsynt taktik när det kommer till politik?
Ännu mer ironiskt är att Annie Lööf som stod pall kallas vindflöjel av kappvändarnas supporters... De kan inte mycket om politik. -
Ja, alla förlorade utom SD. Även S som visserligen ökade men ändå förlorade makten. Men det jag stör mig på är dessa okunniga som kallar Lööf för vindflöjel, hon är snarare för ståndaktig.Anonvm skrev 2022-09-20 20:36:23 följande:Så de som vänder de förlorar och de som med en dåres envishet står på sig förlorar 1/3 av sina väljare...
Du har rätt i sak, men jag är rätt säker på att statistiken inte berättar hela sanningen.
Det ligger otroligt mycket i att vi som folk indoktrinerats under lång tid att det är fel och skambelagt att rösta på SD....
Gemene man har börjat vakna upp ur detta nu senaste valen, man kan prata öppet om att man röstar på SD på ett helt annat sätt idag än för bara 10år sen, detta är inget begränsat till de partier som "släppt in" SD i värmen och samarbetar med dem i politiska sakfrågor på ett pragmatiskt sätt.....
Anledningen till att de 3 blå partierna tappat väljare beror knappast på att de accepterat SD som en parlamentarisk jämlike, då skulle det ju innebära att dessa väljare flyttat till "andra sidan". Det är betydligt mer troligt att de väljare som M, KD och L tappat har gått till SD.
Krasst pragmatiskt är det ju en vinnande strategi då det innebär att även om man kanske tappar lite själv så är man ändå med i det vinnande laget....
2026 kommer vi inte längre snacka några ynka 2 mandats övervikt, snarare 15-20, även om C fortfarande agerar dörrmatta åt rödgröna-röran.....
Den som lever får se. Om 4år vet vi.
Jag ler lite åt alla naiva och förhoppningsfulla röstboskap som nu tror att det blir stora förändringar och att alla "otrogna" kommer att inse sina fel och lydigt följa den stora ledaren. Jag har varit med om många val och hört många stora ord. Två saker har hänt efter alla val: Dels har förändringarna bara rört detaljer, de stora dragen ligger kvar oavsett vinnare. Dels har alltid de som vann minskat eller förlorat i nästa val och den gamla tidens stabila majoriteter som sitter i decennier är borta för evigt. Så länge som vi har demokrati, ska kanske tilläggas.