Inlägg från: Anonym (hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hm)

Ledsen efter valet

Anonym (Mörkret dignar) skrev 2022-09-15 15:12:05 följande:

Känner som du. Det är landssorg för minst 50 % av svenskarna. Man märker det hos journalistkåren...uppgivenheten, fasorna som väntar med fördelningspolitiken, hatet och rasismen. Har SD lurat alla? Är det i själva verket  de vedervärdiga nazisthyllare som gjort att hela Sveriges politik handlat om dem i minst 10 år. Hade alla rätt? Återstår att se. Nu gäller det för dem att bevisa att landet inte är bortom räddning. Att de menar allvar med alla löften till sin väljarkår som består till största del av arbetslösa, människor med låg utbildning, sjukersättning och som lever långt från borgarlivet de dyrkar och vill bli en del av.

Kommer vi få se en tandvårdsreform? Tryggare gator? Bättre bostadspolitik, midsommarkransar och folkhemsbygge?

Jag är starkt vänsterliberal och kan hålla med om att invandringen och integrationen helt spårat ut och inneburit ett otryggare samhälle för alla. Något vänstern vägrade ta itu med, varför det gick som det gick. Hade S-sidan erkänt problemen och verkligen fört en politik till arbetarväljarna och inte bara varit en blek kopia på borgerligheten och den breda kapitalistmitten så hade de haft en chans att vinna. Men väldigt många människor, säkert en 60-70 % har haft det väldigt gott ställt senaste decennierna i vårt land och denna grupp har växt med S och C vid makten, med högsta ökningen av miljonärer i hela EU på  väldigt kort tid. Det har varit en tragisk utveckling och på sätt och vis är jag glad att det ruskades om i politiken. Hade inte gärna velat se passiviteten och nedmonteringen under 4 år till. De styrande hade blivit för bekväma och svek sina väljare.

Nu får vi be om att välfärden och klimatet inte går under helt med borgarna vid makten. De redan fattiga är de som är mest nervösa nu men de är ju inte så många enligt M och sadisten Ulf K. De  ska straffas och förgås på snabbast möjliga sätt. Hoppas han får smaka på sin egen beska medicin framöver.

Mycket bra inlägg, som speglar exakt hur jag tänkt. Jag klarade själv bara av att rösta blankt i år utöver region och kommun trots att jag i grunden är vänster. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Provat) skrev 2022-09-15 17:09:21 följande:
    En blankröst är en röst för SD
    Ja, så kan man se det, å andra sidan kan jag inte rösta på partier som jag absolut inte kan relatera till heller. 

Min röst gör ju varken till eller ifrån i det här läget, och jag tror det blir som alla andra borgeliga regeringar vi haft, fyra år av misär, sedan röstar folk rött igen.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Lis) skrev 2022-09-15 19:09:35 följande:
    Du är på riktigt helt verklighetsfrånvänd. Kanske vi ska införa medborgarlön så blev du nöjd. Fundera på hur alla bidrag finansieras. En liten stund iaf. Ingen bor subventionerat i villa som du skriver. Det är en extraordinär situation i vårt land med rusande elpriser. Varför ska folk som jobbat och försörjt sig själva och bidragsmottagare behöva sälja sina hus. Det är ju de som betalar ändå, via skatten!! Fattar du inte det. 
    Ändå är det en verklighet att folk får sälja sina hus. Äldre människor som faktiskt har betalat skatt hela livet.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Lis) skrev 2022-09-16 12:05:00 följande:
    Du behöver inte inte vara ledsen över att betala skatt till villaägare medhögre inkomst. De har för länge sedan betalat mycket mer i skatt än du så har på flera sätt betalat för det. Alla som har det lite bättre än du ska inte få någon hjälp alltså. Smart tänkt. Typiskt V och verkligen empatisk. Vart ska alla tusentals villaägare flytta tänker du? Och vem ska köpa deras hus? Om elen kostar tre gånger så mycket? 
    Men om de som hon skriver har råd med allt, resor och renovering osv, varför ska de ha bidrag? Bidrag är väl för dem som inte klarar sig? Annars får man väl sköta det via skatter eller avdrag.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Lis) skrev 2022-09-16 11:12:56 följande:
    Ja exakt. Men det tycker ju Tina T är rätt. De som har ska inget ha. De kan sälja sitt hus och betala vinsten till bidragstagare i Tensta som bor 8 st i en tvåa. Det är rättvist. 
    Nej, men jag som tjänar normalt och bor i lägenhet vill inte betala skatt för folk ska få bidrag som själva har råd. De flesta i min familj har villa, de flesta bor i SE1 och SE2, förra året betalade de knappt något för elen, men fick ändå bidrag.
  • Anonym (hm)
    Anonym (D) skrev 2022-09-16 12:16:49 följande:
    Men hur ska det prövas praktiskt? Om låginkomsttagaren skulle haft marginal om hen inte lagt pengar på skönhetsbehandling eller cigarretter  (och NEJ såklart alla låginkomsttagare kör lösfransar eller röker, men för de som gör det?) Ska en medelinkomsttagare i radhus prövas mot att de kunde byta ned sig till en tvåa i en förort? 

Ska jag få elbidrag för min villa om vi är två personer som äger huset eller bara en? Om vi är sambos men jag äger huset själv, så med en inkomst är det omöjligt med elpriset men med två går det fint. Ska jag få bidrag då utifrån att jag är ensamt skriven som ägare?

Argument om bidrag åt alla brukar ju stötas och bmötas för barnbidrag, där ett argument är att kostnaden för att inkomstpröva barnbidraget skulle äta upp vinsterna. Varför skulle annat gälla här, där man också har fler parametrar?
    Man kan pröva det på liknande sätt som man prövar bostadsbidrag.
Svar på tråden Ledsen efter valet