Ledsen efter valet
Jag sympatiserar mycket med vad du skriver.
En sak som inte stämmer är att det inte ges resurser till utsatta grupper.
Förutom vettiga bostäder som det är stor brist på finns mycket hjälp och även pengar att få av samhället. Ändå funkar det inte. Hjälpen är dålig och ibland räcker inte pengarna. Andra kan få väldigt mycket i relation till andra grupper. För familjer finns som ett exempel mycket bidrag, mycket mindre för ensamstående.
Din man är priviligerad, inte bara för att han är vit och amerikan, utan också för att han har möjlighet att betala massor av skatt, liksom många andra invandrare. Många andra invandrare samt en del sjuka och funktionsnedsatta har inte den möjligheten.
Det finns en arbetslinje men det finns inte en acceptans av det annorlunda. Vart ska de annorlunda svenskarna och invandrarna jobba? Jag tror att det ser likadant ut i andra länder men jag vet inte eftersom jag är svensk och inte tillräckligt priviligerad för att ha sett alla andra länder.
Inget kommer att bli annorlunda vare sig det är blått eller rött. Folk gillar inte det annorlunda helt enkelt.
Undantaget som bekräftar regeln är autisten Greta Thunberg men jag misstänker att det att hon var ett barn när hon startade sin rörelse spelade in i varför den fick så stort genomslag.
Det är inte meningen att spä på din deppighet. Jag tycker att det är en viktig trådstart och förstår att du undanber dig påhopp, men jag hoppas att du är beredd på olika perspektiv.