Inlägg från: Grey Man |Visa alla inlägg
  • Grey Man

Elkostnad

Vi har med spotpriser via Tibber och effektivare el-användning fått ner månadens förbrukning från 1800 kWh förra månaden till beräknat 350 kWh i september. Så skillnaden är 6000 kr i augusti mot 1250 kr i september. Då har vi inte dragit ner på något som gör vårt liv sämre, bara effektiviserat. Önskar att jag gjort det tidigare. Bor i villa på 150m2.

När kylan kommer så kommer det så klart att sticka iväg men med element som styrs efter priset på el och en luftvärmepump har jag beräknat att det skulle gå ca 1000 kWh i månaden mot 3000 förra vintern samma tid. 

Alla kan om de vill. 

• Grey Man
    Anonym (Japp) skrev 2022-09-19 13:49:56 följande:

Japp! Vi har precis flyttat från lägenhet till hus (bra tajming va, haha) så vi följer eons timpriser för att tvätta, diska, bada mm på billiga tider.. :P 
    Har har varit helt omedveten innan så det är lite spännande. Kanske inte lika spännande när vinterns faktura kommer sen :P Men man ska nog ta sig igenom det... Om inte annat så kommer vi uppskatta bättre tider när detta är över! 
    Vi lär oss att ge medvetenhet till våra barn, vilket jag tycker är bra. Var nog dålig på det innan eftersom man inte behövt tänka till så mycket.. 

Har EON spotpriser?
Svar på tråden Elkostnad