Inlägg från: Anonym (Mio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mio)

Elkostnad

Jag har sedan tonåren (90-talet) varit medvetet sparsam med el, av miljöskäl. Att vi gör av med för mycket el är knappast någon nyhet. Det sitter i ryggmärgen att släcka, stänga av, inte tvätta kläder i onödan, koka upp vatten i vattenkokare, inte konsumera onödiga prylar, köpa begagnat mm. 

• Anonym (Mio)

@ Vänster är ett skällsord. 
    Bara ett tillägg till det du skrev. Gardiner på vintern är så underskattat. Vi drar för tjocka gardiner och behåller värmen betydligt bättre. Folk tror man har gardiner för att det är snyggt, men de finns ju där för att reglera klimatet, sommar som vinter. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-15 19:29:51 följande:

För folk i lägenhet som betalar för elförbrukning men har värme och varmvatten inbakat i hyra/avgift så kan jag tipsa om att koppla om diskmaskin och tvättmaskin att använda varmvatten istället för kallvatten, man slipper tiden det normalt tar för maskinen att värma upp vattnet och elförbrukningen sjunker till en bråkdel. 

Men det minskar inte den totala energiförbrukningen, som är det allra viktigaste. Snarare tvärtom eftersom varmvattnet i kranen är mycket varmare än det mesta av tvätt- och diskvattnet. Man värmer med andra ord upp vatten helt i onödan på det viset. 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-15 20:10:58 följande:
    Helt riktigt.

Poängen här är inte att sänka energiförbrukningen, bara att sänka kostnaderna för den som bor i lägenheten.
    Ja, och då funkar det. Men det ger motsatt effekt i längden eftersom det (delvis) är brist på energi som ger det höga elpriset, så gör vi av med mer energi blir det bara värre. 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 07:00:26 följande:
    Jag har tvättmaskin i lägenheten, har även 2 förskolebarn, så den går minst ett varv om dagen. Ingen torktumlare dock.

Jag har utöver det en enorm plasma-tv som drar ofantligt mycket jämfört en modernare lcd, har även en kraftig speldator som är igång mer än halva dygnet.

Abonnemangskostnaden för elen står föreningen för, jag blir bara debiterad för förbrukning. Senaste avgiften var 97:-

Hur någon lyckas elda upp el för 1700:- i en lägenhet är för mig en gåta, även med dessa extrema priser vi ser nu.

Hur många kWh gör ni av med/månad?

Och hur får ni ihop till en hel tvättmaskin om dagen? Byter ni kläder flera gånger varje dag? 

Tvätt tror jag är en stor energitjuv för många. Kläderna tvättas så fort de får en fläck och på ren rutin efter en dag, antingen det behövs eller ej. Det gör dels att kläderna slits ut i förtid och det går åt skitmycket energi för att tillverka nya, dels att det går åt onödigt mycket el och vatten i tvättmaskinerna. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (Old) skrev 2022-09-16 09:11:56 följande:
    Uppskattar att vi kör en tvättmaskin /dag i snitt. Vi två vuxna, en tonåring och två mellanstadiebarn. Blir en del tvätt särskilt som barnen håller på med sport /idrott.
    Ja, det tycker jag inte låter särskilt konstigt. Min fråga var ställd till en person med två förskolebarn. Deras kläder är ju pyttesmå. 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (XxX) skrev 2022-09-17 17:01:33 följande:

Jag tror inte att ens 1000 tvättmaskiner är något emot en industri i elförbrukning. Så alla småbarnsföräldrar som tttar och diskar är inget att oroa sig för. Inte ens 1000 incels som sitter med datorerna på 24/7. Det är industrier som förbrukar mest.

...och det är därför folk måste sluta köpa så j-kla mycket prylar och kläder. Och sluta köpa skräp som går sönder fort. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-17 17:16:36 följande:
    Den energislukande industrin i Sverige framställer stål, papper och trä....
    Ja och? Köper du aldrig saker av de materialen?  Alla onödiga husrenoveringar... 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-17 17:25:31 följande:
    Vart ska alla bo då menar du, om vi nu inte ska bygga bostäder?

Du kan ju börja rikta en stor del av din frustration mot de som sätter en massa barn till världen, de är ju den största orsaken till den skenande befolkningsökningen globalt.
    Inte bygga bostäder? Var fick du det ifrån? 
  • Anonym (Mio)
    viktorjohan skrev 2022-09-18 19:41:00 följande:
    Och aluminium!
    Sveriges enda aluminiumfabrik, KUBAL i Sundsvall, förbrukar lika mycket el som 400.000 hushåll! 400.000!
    En av Sveriges absolut största elförbrukare. Ryskägd dessutom. 
    Yep. Jag har bara köpt en handfull aluminiumburkar sen jag var barn (+30 år sedan) av just det skälet. Går åt massa energi vid återvinning också. Fönsterkarmar av aluminium köper folk också. (Ett skitmaterial till det ändamålet dessutom.)
  • Anonym (Mio)
    Anonym (ÅRI) skrev 2022-09-18 22:13:27 följande:
    Och du flyger bara i träflygplan? Träbussar? Träräls på trästockar?
    Man kan absolut agera i det lilla men vi är alla beroende av den tunga elslukande industrin. Det är den som har gjort Sverige rikt en gång i tiden och utan den industrin så är vi snabbt på väg mot fattigdom.

Det är väldigt stor skillnad på kommunikationsmedel som behövs för att samhället ska fungera och en sjuttioelfte polyesterblus eller en burk läsk/energidryck om dagen. Det ena gör nytta. Det andra nästan bara förstör. 

(Och flyger gör jag typ aldrig. En gång de senaste 30 åren.) 

• Anonym (Mio)
    Anonym (V) skrev 2022-09-18 23:03:36 följande:
    Det kunde man änna gissa sej till ? ?
    Inte den vars inlägg jag besvarade, tydligen. 
Svar på tråden Elkostnad