Inlägg från: Anonym (Vänster är ett skällsord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Elkostnad

Det är helt lönlöst att jaga ner förbrukningen genom att släcka lampor eller t.ex tvätta på okristliga tider....

90% av elförbrukningen i en vanlig svenssonvilla genereras av uppvärmningen och varmvatten...

Se till att värmen ni tillför framställs på ett energieffektivt sätt, samt att den hålls kvar i huset på ett bra sätt genom isolering, bra fönster och återvinning av värmen i ventilationen.
    Vill ni snåla och försöka få ner förbrukningen aktivt i er vardag så är minimering av varmvattenanvändande det enda som ger mätbart resultat.
    Varma långa duschar och bad finns inte ens på kartan givetvis. Men försök verkligen pressa ner tiden och vattenanvändningen, under 60sek med rinnande vatten är inte problem alls om man verkligen ger sig tusan på det, men mer normalt kan väl 2-3min anses vara... Bästa är dock att duscha på jobbet för de som har möjlighet, själv duschar jag endast hemma 1-2dagar i veckan, trots att jag bor i lägenhet och varmvattnet ingår i hyran.

För folk i lägenhet som betalar för elförbrukning men har värme och varmvatten inbakat i hyra/avgift så kan jag tipsa om att koppla om diskmaskin och tvättmaskin att använda varmvatten istället för kallvatten, man slipper tiden det normalt tar för maskinen att värma upp vattnet och elförbrukningen sjunker till en bråkdel. 

Anonym (Mio) skrev 2022-09-15 19:39:20 följande:
    Men det minskar inte den totala energiförbrukningen, som är det allra viktigaste. Snarare tvärtom eftersom varmvattnet i kranen är mycket varmare än det mesta av tvätt- och diskvattnet. Man värmer med andra ord upp vatten helt i onödan på det viset. 
    Helt riktigt.

Poängen här är inte att sänka energiförbrukningen, bara att sänka kostnaderna för den som bor i lägenheten.
    Anonym (Back to the office) skrev 2022-09-15 22:10:29 följande:
    Fsat enda sättet att sänka kostnaderna i en lägenhet är att sänka förbrukningen, som för alla andra. Även om en som bor i lägenhet bara använder 200 kwh i månaden så kostar de 200 kwh fortarande 3-4-5 gånger mer än de gjorde för ett år sen, och de kan, som bekant, ofta inte sänka värmen för att spara el, utan de måste verkligen göra allt det där andra som inte drar lika mycket el, och det kan säkert vara mycket svårare för vissa grupper. Min mormor har fått dubblad elräkning och hon har varken mycket el att spara in på eller mycket att lägga på enräkningen då hon är väldigt gammal fattigpensionär.
    Det är precis lönlöst för en normalanvändare att försöka sänka sina elkostnader när man bor i lägenhet.

Har du varmvatten och värme inbakat i hyran/avgiften utan mätning av förbrukningen så är de fasta kostnaderna för elen så stora att din förbrukning knappt påverkar på sista raden.

Jag bor i en BRF där föreningen står för elabonnemanget och medlemmarna enbart blir debiterade för sin förbrukning. Mitt påslag på månadsavgiften för elen har historiskt legat mellan 40 till 70:- under de 5 år jag bott här, senaste månaderna har det varit runt 100-lappen....
    Så om jag verkligen anstränger mig med att snåla och vända min vardag upp o ner och trixa på alla sätt jag kan komma på för att i ett extremfall halvera min energianvändning så minskar min kostnad med..... en halv pizza?

Bor du i lägenhet och har eget abonnemang så ligger elräkningen med normala priser runt 4-500:- , dubbleras kwh-priset så stiger räkningen till kanske 600:-
    Det fenomen vi ser på elmarknaden idag drabbar de med hög förbrukning, de som värmer sina hus och sitt varmvatten med el..... Då snackar vi att någon som normalt brukar få en räkning på 2000:- istället får en på 8000:-

sextiotalist skrev 2022-09-16 06:30:21 följande:
    Det beror var man bor och om man har tvättmaskin i lägenheten.
    Vår nästa är på 1700. Det är flera kollegor, som bor i lägenhet, som har kring detta. 
    Jag har tvättmaskin i lägenheten, har även 2 förskolebarn, så den går minst ett varv om dagen. Ingen torktumlare dock.

Jag har utöver det en enorm plasma-tv som drar ofantligt mycket jämfört en modernare lcd, har även en kraftig speldator som är igång mer än halva dygnet.

Abonnemangskostnaden för elen står föreningen för, jag blir bara debiterad för förbrukning. Senaste avgiften var 97:-

Hur någon lyckas elda upp el för 1700:- i en lägenhet är för mig en gåta, även med dessa extrema priser vi ser nu.
    Anonym (Mio) skrev 2022-09-16 07:30:48 följande:

Hur många kWh gör ni av med/månad?

Och hur får ni ihop till en hel tvättmaskin om dagen? Byter ni kläder flera gånger varje dag?

112kwh var förra månaden på som kostade mig 97:-

Jag tvättar alltid alla barnens kläder varje dag, ofta är det även nått extra par byxor eller så efter nån olycka på förskolan.
    Jag föredrar att inte ha så mycket i maskinen när jag kör, det känns som att det blir renare om kläderna har ordentligt med utrymme att röra sig i maskinen, dessutom blir det inte så jobbigt att hänga det när det inte är så mycket.
    Så därför kör jag maskin varje dag istället för att lägga det på hög så att det blir ett jättejobb vid färre tillfällen.
    Friger skrev 2022-09-16 08:16:53 följande:
    Det var imponerande. Ett snitt på ca 15 Watt i kontinuerlig förbrukning.

Har du kyl och frys inkopplat?
    Självklart har jag kyl o frys, en sån kombinerad som man ofta har i lägenheter med kyl där uppe och frys där nere. Den är dock bara typ 2 år gammal och värsta AAA -40% eller vad det nu hette, sen är jag inte där o gräver så ofta, veckan jag inte har barnen här öppnas den nästan inte alls.
    sextiotalist skrev 2022-09-16 08:50:51 följande:
    Dvs du lever inte ett "normalt" liv.
    Vad som är "normalt" beror väl i stor grad på vilket perspektiv man har?

För mig är det fullständigt normalt att knappt vara hemma och äta de flesta måltider ute den vecka jag inte har barn, så fungerar det även för de flesta andra i mitt umgänge som lever under samma förhållanden.

Den kalla mörka halvan på året som börjar nu blir det aningen annorlunda dock, då blir det mer häng hemma även barnfria veckorna.
    sextiotalist skrev 2022-09-16 09:15:04 följande:
    OK då har du lagt pengar på utemat istället.
    Istället ?

Jag får faktiskt 2 mål mat om dagen på jobbet, så vissa dagar äter jag inget mer alls om det varit något ordentligt mättande.

Men även om jag skulle köpa pizza för 100:- om dagen så undrar jag om det inte ändå vore en ekonomiskt fördelaktig affär om man skall tro de exempel på elräkningar som folk nu beklagar sig över?
    Anonym (Egoister) skrev 2022-09-16 13:45:25 följande:

Skrämmande att vi tidvis kanske får elen avstängd i vinter på grund av att vissa idioter måste tvätta en maskin om dagen bara för att de råkar ha två småbarn och inte orkar hantera för mycket tvätt åt gången. Du kan omöjligen fylla en hel tvättmaskin varje dag. Ego!

Fullständigt skevt och bakvänt resonemang.

Vi bor faktiskt i ett av världens mest moderna och utvecklade länder. Det minsta man kan förvänta sig är då att det ska finns ström i uttagen.

Jag tänker personligen inte varken anpassa mitt beteende eller erkänna någon som helt skuld eller delaktighet för att vi nu sitter i skiten som vi sitter i.
    Hade jag fått bestämma så hade vi i skrivande stund haft 6 fler reaktorer igång som pumpade ut el i nätet i södra delen av landet. Med resultatet att landets elförsörjning skulle vara tryggad, med råge, oavsett rådande väderförhållanden.

Vi hade även då haft mycket goda möjligheter att stötta våra vänner tyskarna i deras ansträngningar att byta sig loss från sitt Putin-beroende.....

Vänd din frustration mot de politiska extremister som förstört landets planerbara elförsörjning istället, där den hör hemma.
    Anonym (Mio) skrev 2022-09-17 17:12:15 följande:

...och det är därför folk måste sluta köpa så j-kla mycket prylar och kläder. Och sluta köpa skräp som går sönder fort. 

Den energislukande industrin i Sverige framställer stål, papper och trä....
    Anonym (Egoister) skrev 2022-09-17 15:53:13 följande:

@vänster
    Nej, jag kommer att rikta min frustration mot fullblodsegoister som du. När elen tar slut i mina uttag för att idioter som du inte har nåt förstånd i huvudet så kvittar det liksom vem som avvecklade kärnkraften för X antal år sen. Det är nu vi pratar om.

Mmmm, att ta ansvar för konsekvenserna av sina handlingar är otroligt svårt för en viss typ av individer, då är det lättare att flytta fokus till att bli arg över att inte alla är villiga att nu tillsammans hjälpas åt att göra det bästa av situationen ens tidigare handlingar lett till....
    Anonym (Mio) skrev 2022-09-17 17:22:11 följande:
    Ja och? Köper du aldrig saker av de materialen?  Alla onödiga husrenoveringar... 
    Vart ska alla bo då menar du, om vi nu inte ska bygga bostäder?

Du kan ju börja rikta en stor del av din frustration mot de som sätter en massa barn till världen, de är ju den största orsaken till den skenande befolkningsökningen globalt.
Svar på tråden Elkostnad