Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 07:44:27 följande:
112kwh var förra månaden på som kostade mig 97:-
Jag tvättar alltid alla barnens kläder varje dag, ofta är det även nått extra par byxor eller så efter nån olycka på förskolan.
Jag föredrar att inte ha så mycket i maskinen när jag kör, det känns som att det blir renare om kläderna har ordentligt med utrymme att röra sig i maskinen, dessutom blir det inte så jobbigt att hänga det när det inte är så mycket.
Så därför kör jag maskin varje dag istället för att lägga det på hög så att det blir ett jättejobb vid färre tillfällen.
112 kWh är mindre än min mormor gör av med. Du är aldrig hemma, va? Sen så hade 112 kWh kostat min mormor ca 460 kr, moms och skatter inräknade. Med ett elpris på 4 kr/kWh gör det faktiskt en hel del för plånboken om man kan dra ner, vilket även denna 87-åriga gumma är smart nog att förstå. Hon bad mig att kolla igenom hennes lampor så det inte satt något gammalt någonstans och konstaterade att hon får börja lyssna mer på radio istället för att se på tv och även köpa en micro istället för att värma mat på spisen.
Vi hittade faktiskt 1 gammaldags 40-wattare. Utbytt till en 5-watts ledlampa sparar hon alltså 35 w, eller 0.035 kw I timmen. Hon använder den lampan säker 8 timmar om dagen. Hon hade alltså kunnat spara över 30 kr i Augusti om hon hade haft en LED Redan då. Tvn används ju minst lika mycket och drar väl ungefär 100 w i timmen. Lyssnar hon på radion, som drar typ 2 w hälften av dem tiden istället hade hon sparat nästan hundra kronor. Och hur mycket hade hon sparat in på en micro? 700 w/h I 3 minuter för att värma mat istället för 1700 w/h i 10-15 minuter.
Nu kanske 150-200 kronor inte är pengar för dig en för henne är det massor.