Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Elkostnad

Jag skulle vilja slå av frysen, men det går inte eftersom den är sammankopplad med kylen och man kan inte sänka kylan mer än jag gjort på frysen.

Jag har en stor fördel att i alla fall kunna tvätta mina vardagskläder på jobbet, de jag använder på jobbet då.

• Anonym (f)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-15 20:09:03 följande:

Har inte ändrat vanor alls. Har alltid ogillat att slösa el, vatten, mat och annat av princip och alltid använt det jag behöver men inte mer. Har isolerat huset väl pga detta. Men min användning av energi är väl lite motsägelsefull. 

Tjatar på sonen att släcka lampor och stänga kranar efter sig (trots att lampor drar väldigt lite energi) och använder torktumlare när det behövs (drar mycket energi) men bara för lakan, handdukar, underkläder tycker jag det är nödvändigt. Har Eco-program på tvättmaskin och diskmaskin som drar mindre energi men de tar alldeles för lång tid, funkar inte. 

Har det ganska varmt i huset, hatar kyla, och använder golvvärme i ett par rum (drar mycket energi). 

Apropå inlägget om gardiner, en kompis med begränsad ekonomi har skaffat långa, tjocka sammetsgardiner, och det verkar hjälpa bra för att hålla värmen.

Var en gång på besök hos ett äldre par i Spanien mitt i vintern och det var kallt. De hade ett värmeaggregat under matbordet och en lång, tjock duk på bordet. Ingen värme var på i rummet, men då stack man benen under bordet och la över duken, funkade bra och man höll sig varm. 

Så gör man även i Korea och Japan. Kotatsu heter det i Japan, fast de flesta har även energikrävande elektriska element i alla rum.
  • Anonym (f)
    Anonym (Öhhh) skrev 2022-09-16 08:56:57 följande:

Med lite sinnesnärvaro och omvärldsbevakning (vi pratar minimal) borde vem som helst se vart det barkade i början av året. 
    Har man inte låst sitt elavtal eller gjort förbättringar i sitt hem (om man nu är oroligt för ekonomin) så får man skylla sig själv. 

Släpp skvallerblaskorna, Bachelor och alla andra skitprogram tv och sociala medier och lyft blicken. 

Låst själv 4 år framåt till 65 öre /kw ink allt. Gjorde det i Februari i år. 
    Så nej, jag ändrar inget. Tycker även elbidrag och liknande som politiker basunerar ut är skit, låt varje människa vara sin egen lyckans smed. 

Mitt långa avtal gick ut i september i år. Då fanns det inga avtal till vettiga priser då bolagen inte vill binda priset. Det kommer ju även att hända dig om priserna fortfarande är höga om 4 år. 
  • Anonym (f)
    Grey Man skrev 2022-09-19 08:47:53 följande:

Vi har med spotpriser via Tibber och effektivare el-användning fått ner månadens förbrukning från 1800 kWh förra månaden till beräknat 350 kWh i september. Så skillnaden är 6000 kr i augusti mot 1250 kr i september. Då har vi inte dragit ner på något som gör vårt liv sämre, bara effektiviserat. Önskar att jag gjort det tidigare. Bor i villa på 150m2.

När kylan kommer så kommer det så klart att sticka iväg men med element som styrs efter priset på el och en luftvärmepump har jag beräknat att det skulle gå ca 1000 kWh i månaden mot 3000 förra vintern samma tid. 

Alla kan om de vill. 

Bor man i hyreslägenhet är det dock svårt. Nu har plötsligt värmepriset gått upp och då får vi plötsligt betala mer, från en månad till en annan, men det är ju inte vi som styr värmen, vi har inte kallhyra. Även varmvattenpriset går plötsligt upp. Vi kan inte duscha mindre än vi redan gör.
Svar på tråden Elkostnad