Inlägg från: Anonym (Old) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Old)

Elkostnad

Har alltid haft lite koll, men mest av miljöskäl, inte kostnadsskäl. Typ snåla vitvaror, tvätta alltid full maskin mm. Men nu drar vi åt svångremmen ordentligt. Betalade 25.000 för el under fyra månader förra vintern och nu kan det ju bli det tredubbla så nu gäller det att snåla. Har dragit ner bergvärmepumpen och siktar på 16 grader inomhus. Pratat med barnen om korta duschar, snåla med varmvatten. Det är de två stora posterna i vårt hushåll.

• Anonym (Old)
    Anonym (ÅRI) skrev 2022-09-15 13:23:21 följande:
    Allt som har med värme drar förhållandevis mycket ström.
    Hushållselen ligger på knappt 400kWh i månaden hos oss när vi har som vanligt.
    Med uppvärmning plus torktumlare så hamnar de månaderna på 1200kWh.
    Så det blir väl till att äta overnight oatsGuld i mun i blöta kläder
    Nej, så lågt kommer jag nog aldrig sjunka
    Hahaha! Torktumlare har vi ingen som tur är, dom drar visst massor Tvättmaskinen är ny.  Däremot vår gamla elspis drar nog en del. Övriga vitvaror är också nya. Men vi behöver dra ner på allt om vi ska klara elräkningar på kanske 15.000/mån.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Sanslöst) skrev 2022-09-15 16:52:27 följande:
    Det är helt ologiskt att en maskin man kör i 44 minuter längre skulle dra mindre el än den man kör i 44 minuter kortare.
    Kan bero hur fort eller sakta den värmer vatten.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Sanslöst) skrev 2022-09-15 17:17:24 följande:
    Absolut inte! Då får man leja en elektriker och det kostar ju skjortan. Nu tror jag ändå det kvittar. Vi lägger vansinniga summor på elen varje år och en maskin här och där spelar nog ingen roll. Jag är pessimist av naturen. Förväntar mig snart ingen el alls periodvis iom avstängningen de lovat. Tur vi har vedkamin, eget vatten och matkällare om det kniper.
    Om din tvättmaskin är modern så sitter den i ett vanligt eluttag och då kan du sätta dit en mätare i uttaget bara. Finns massor om du googlar.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/energimatare/luxorparts-energimatare-p50003 
  • Anonym (Old)
    Anonym (Mio) skrev 2022-09-16 07:30:48 följande:

Hur många kWh gör ni av med/månad?

Och hur får ni ihop till en hel tvättmaskin om dagen? Byter ni kläder flera gånger varje dag? 

Tvätt tror jag är en stor energitjuv för många. Kläderna tvättas så fort de får en fläck och på ren rutin efter en dag, antingen det behövs eller ej. Det gör dels att kläderna slits ut i förtid och det går åt skitmycket energi för att tillverka nya, dels att det går åt onödigt mycket el och vatten i tvättmaskinerna. 

Uppskattar att vi kör en tvättmaskin /dag i snitt. Vi två vuxna, en tonåring och två mellanstadiebarn. Blir en del tvätt särskilt som barnen håller på med sport /idrott.
  • Anonym (Old)
    sextiotalist skrev 2022-09-16 09:15:04 följande:
    OK då har du lagt pengar på utemat istället. Men med normal familj räknar jag (och nog de flesta) att man äter middag hemma, kanske fika på kvällskvisten. 
    Folk använder sin kyl och fyrs, öppnar den då för att hämta ut mat, fryser in. Diskmaskinen går, spisen drar energi för att maten ska tillagas etc etc
    I storstäderna är det nog väldigt vanligt att tillbringa kvällarna någon annanstans än hemma, träning /sport /idrott /fritidsaktiviteter, umgås med vänner, kulturarrangemang, AW. Man kanske äter något på vägen, eller så tar man en tallrik fil när man kommer hem sent på kvällen.
  • Anonym (Old)
    sextiotalist skrev 2022-09-16 09:49:47 följande:
    Är det?
    Jag har bott i alla tre storstäder i Sverige och bor i Malmö nu.
    Inom vissa kretsar är det säkert så. Men långt ifrån alla 
    Ja, inte barnfamiljer med små barn såklart, men annars. Vet inte riktigt om jag rör mig i några särskilda ?kretsar?. Men när jag var solo var jag aldrig hemma före 21 på vardagar, jag la min tid på mina fritidsintressen. 

Känner ett antal solokvist 50+ dom hänger jämt någonstans med sina polare. Ofta kulturgrejer, ölmässa, jazzfestival eller bowling, biljard, whatever. Eller träning.

Min chef och hans fru har visserligen barn hemma, men dom är nästan vuxna. Dom ska alltid iväg någonstans, det är prenumeration på Operan, teater, jobbmiddagar, middag med släkt vänner. Stort umgänge, mycket kultur.
  • Anonym (Old)
    sextiotalist skrev 2022-09-16 10:15:38 följande:

Min sambos barn är inte barnfamiljer, men de äter gladeligen middag hemma (båda gillar att laga mat) själva eller med vänner.

Och av mina kollegor, så är det många som inte har kommit till familj ännu, och de är inte ute och äter varje kväll, många hemmamiddagar med vänner eller endast paret (man hör ju vad de berättar på luncherna).

Men allt detta kostar ju pengar också, det du skriver om. 

Ja, det är nog så enkelt som att man uppskattar olika livsstilar helt enkelt, och visst är kan det vara kostsamt. Singlar med god ekonomi eller dinkis med ännu bättre ekonomi. Men dom har förvisso låg elförbrukning. Därför tycker jag inte den låga förbrukning som nämndes är sådär jätteanmärkningsvärd. Bor man i en mindre lgh och inte är hemma så mycket så blir det ju så.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-17 17:16:36 följande:
    Den energislukande industrin i Sverige framställer stål, papper och trä....
    Energislukande och också motorn i det svenska samhället. Stannar den svenska industrin så stannar Sverige.
Svar på tråden Elkostnad