Inlägg från: Anonym (ÅRI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ÅRI)

Elkostnad

Har väl alltid haft en tanke tidigare. Ingen överdriven dusch-tid eller jättevarmt inomhus samt torkat tvätt utomhus så fort årstid och väder funkat.
    Men så gick det bundna elavtalet ut i augusti. Kommer få minst 10 ggr högre elräkningar nu. 
    Nätavgiften har ju chockhöjts samt jag bor i område4, inte jätteskoj direkt.
    Nu kommer vi inte torktumla alls, har sänkt värmen och investerat i luftvärmepump, när jag räknade på det för två år sedan var helt onödigt då huset är väldigt energisnålt.
    Dusch kommer antingen ske på gymmet (efter gympass) eller mer sällan och väldigt snabbt hemma.
    Tänker mig för innan jag trycker fram en kaffe eller gör en kopp te.
    Jag kanske överdriver men är orolig inför första elräkningen med det nya priset.
    Jag är 50+ och kommer ihåg hur gamla människor luktade, de som tvättade sig en gång i veckan och tvättade kläder en gång i månaden.

Det kommer vi få uppleva igen med dessa priser

• Anonym (ÅRI)
    Anonym (Old) skrev 2022-09-15 13:06:43 följande:

Har alltid haft lite koll, men mest av miljöskäl, inte kostnadsskäl. Typ snåla vitvaror, tvätta alltid full maskin mm. Men nu drar vi åt svångremmen ordentligt. Betalade 25.000 för el under fyra månader förra vintern och nu kan det ju bli det tredubbla så nu gäller det att snåla. Har dragit ner bergvärmepumpen och siktar på 16 grader inomhus. Pratat med barnen om korta duschar, snåla med varmvatten. Det är de två stora posterna i vårt hushåll.

Allt som har med värme drar förhållandevis mycket ström.
    Hushållselen ligger på knappt 400kWh i månaden hos oss när vi har som vanligt.
    Med uppvärmning plus torktumlare så hamnar de månaderna på 1200kWh.
    Så det blir väl till att äta overnight oatsGuld i mun i blöta kläder
    Nej, så lågt kommer jag nog aldrig sjunka
  • Anonym (ÅRI)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 07:44:27 följande:
    112kwh var förra månaden på som kostade mig 97:-

Jag tvättar alltid alla barnens kläder varje dag, ofta är det även nått extra par byxor eller så efter nån olycka på förskolan.
    Jag föredrar att inte ha så mycket i maskinen när jag kör, det känns som att det blir renare om kläderna har ordentligt med utrymme att röra sig i maskinen, dessutom blir det inte så jobbigt att hänga det när det inte är så mycket.
    Så därför kör jag maskin varje dag istället för att lägga det på hög så att det blir ett jättejobb vid färre tillfällen.
    Och min mammas senaste räkning är 937SEK, hon har förbrukat 218kWh.
    i det så finns inte anslutningen med cirka 2SEK per kWh.
    Bor i eget hus med luft till vatten. Gör av med knappt 7500 kWh per år.
    Hon har alltså 5ggr högre pris än du precis som jag.
    (Oh! We used to dream about living in a corridor!)
  • Anonym (ÅRI)
    Anonym (Öhhh) skrev 2022-09-16 08:56:57 följande:

Med lite sinnesnärvaro och omvärldsbevakning (vi pratar minimal) borde vem som helst se vart det barkade i början av året. 
    Har man inte låst sitt elavtal eller gjort förbättringar i sitt hem (om man nu är oroligt för ekonomin) så får man skylla sig själv. 

Släpp skvallerblaskorna, Bachelor och alla andra skitprogram tv och sociala medier och lyft blicken. 

Låst själv 4 år framåt till 65 öre /kw ink allt. Gjorde det i Februari i år. 
    Så nej, jag ändrar inget. Tycker även elbidrag och liknande som politiker basunerar ut är skit, låt varje människa vara sin egen lyckans smed. 

Är det bara jag som får klara vibbar av *Let them eat cake!* när man ser dessa typer av åsikter?
    Har du även bundit matpriserna? Bränslepriserna?
    Du är inte drabbad men det finns många äldre som kommer få sin tillvaro totalt söndersmulad. De har gjort allt rätt, arbetat hårt och kanske på samma plats i hela livet. betalat av alla skulder precis som samhället har sagt till dem. 

Nu kommer ett slag i nacken som de inte kan möta. Det kommer gå jävligt illa för dem.

• Anonym (ÅRI)
    viktorjohan skrev 2022-09-18 19:41:00 följande:
    Och aluminium!
    Sveriges enda aluminiumfabrik, KUBAL i Sundsvall, förbrukar lika mycket el som 400.000 hushåll! 400.000!
    En av Sveriges absolut största elförbrukare. Ryskägd dessutom. 
    De pratar ju om t SSABs nya stålframställning kommer förbruka ofantliga mängder el (55tWh) jämför Danmarks hela förbrukning (33tWh).
    Någon som tror på den gröna omställningen fortfarande?
  • Anonym (ÅRI)
    Anonym (Mio) skrev 2022-09-18 21:48:49 följande:
    Yep. Jag har bara köpt en handfull aluminiumburkar sen jag var barn (+30 år sedan) av just det skälet. Går åt massa energi vid återvinning också. Fönsterkarmar av aluminium köper folk också. (Ett skitmaterial till det ändamålet dessutom.)
    Och du flyger bara i träflygplan? Träbussar? Träräls på trästockar?
    Man kan absolut agera i det lilla men vi är alla beroende av den tunga elslukande industrin. Det är den som har gjort Sverige rikt en gång i tiden och utan den industrin så är vi snabbt på väg mot fattigdom.
  • Anonym (ÅRI)
    Anonym (V) skrev 2022-09-18 23:03:36 följande:
    Det kunde man änna gissa sej till ? ?

Typiskt misstag att tro att egen direkt konsumtion inte gör att man är beroende av eller nyttjar en tjänst eller vara.
    oh nej, jag bidrar inte!
    Men man åker hiss, man bor i hus som har tillverkats av cement och stål.
    Allt i närheten är effektivt producerat av industrin och på ett mycket effektivare sätt än om lokala smeder bankar ut myrmalm.
    Så, om personen inte bor i en grotta i skogen och bara äter bär och rötter så är hen beroende av och drar nytta av systemet. 

Samma flyg som transporterar färsk sparris från Sydamerika (dåligt så klart) transporterar livsviktiga läkemedel (vilket jag tycker är bra)
    Man kan göra personliga val men påverkan är obefintlig (förutom på den egna godhets-boosten då).

Svar på tråden Elkostnad